Szárazföldi kitérő - Taszár, 2000. május

2000 tavaszán a USS Dwight D. Eisenhower repülőgép-hordozó két hónapot töltött a Földközi- és az Adriai-tengeren, közben számos helyen kikötött. Az egyik megálló Dubrovnik volt és amíg az „Ike” Dalmácia előtt horgonyzott, két F/A-18C Hornet századának négy gépe Taszárra települt, hogy a pilóták a magyar MiG-21-es és MiG-29-es hajózókkal közösen gyakorolhassanak.

lhta-000505-04.jpg

A VFA-136 Knighthawks század F/A-18-asa fotózáshoz beállítva, a május 5-i sajtónapon. Már ezen a gyakorlaton lehetett hallani, hogy ősszel a Hornetek mellett F-14-esek is jönnek Magyarországra. A hír igaznak bizonyult.

lhta-000505-05.jpg

A haditengerészetnél az orrfutó gondola ajtajára kerül fel, hogy ki a gépért felelős műszaki (PC - Plane Captain), mi a beosztása és honnan származik. A 302-es Hornetért felelős Adrian Brewster beosztása AN (Airman) volt, amit a Navy-nél a legénységi állományú, külön szakághoz még nem tartozó műszakiak töltenek be. A Barbadosról származó műszaki is talán azért lépett be a tengerészethez, mint sokan mások: hogy világot lásson. A kabinlétrát a fülke mellé előrenyúló belépőéltő-hosszabbításból, a LERX-ből lehet lehajtani.

lhta-000505-01.jpg

A VFA-136-osok századparancsnok-helyettese zárja a kabintetőt. A Hornet masszív orrfutóján a hordozófedélzeti üzemelés két kelléke, a katapultos felszállásokhoz szükséges vonórúd és a leszállásirányítót tájékoztató három színes lámpa látható. Ebből a szögből jól látszik az is, hogy a LERX milyen nagy felületű.

lhta-000505-08.jpg

A pápai MiG-21-es előtt álló amerikai hajózó nem századhoz, hanem az Eisenhower repülőezredéhez (Carrier Air Wing 7) volt beosztva. Ezt jelzi a hímzett jelvény is, amelyen az ezred száma ötletesen egy fékezőhoroggal van ábrázolva.

lhta-000505-06.jpg

Amerikai csoportképen elképzelhetetlen az összevissza ácsorgás. Ennek megfelelően az amerikai sajtós a fotózás előtt pillanatok alatt sorba rendezte a hajózókat.

lhta-000505-07.jpg

Csoportkép a Hornet és a MiG-21-es előtt. A hátsó sort az amerikai, a kecskeméti és a pápai pilóták alkotják, az Egyesült Államok akkori budapesti nagykövetével kiegészülve. Az első sorban a Navy repülőműszakijai térdelnek, középen vezető altisztjükkel. Arra a kérdésre, hogy a képről kik hiányoznak, a helyes válasz: a magyar műszakiak.

A gyakorlatról sok mindent lehetett hallani, azt is, hogy célt repültünk az amerikaiaknak és azt is, hogy a manőverező légiharcban a Hornet nem volt ellenfél. Egyszer jó lenne megismerni a gyakorló légiharcok történetét azoktól, akik a repülőgépekben ültek...

* * *

Fotó: Szórád Tamás