KANDÚROK ÉS LÓDARAZSAK

Operation Harvest Moon / Hungary Detachment. Ez volt a neve annak a gyakorlatnak, amelynek keretében 2000. októberében a USS George Washington repülőgép-hordozó fedélzetéről F-14B Tomcat és F/A-18C Hornet repülőgépek érkeztek Magyarországra, a taszári bázisra. Hornetek már több ízben jártak hazánkban, az F-14-es azonban ekkor szállt le először (és utoljára) magyar bázison. A Taszárra települt Tomcat század a legendás Jolly Rogers volt.

"Victory 103"  A gép oldalszáma mögött bombázóbevetések jelvényei láthatóak. Az A-6 Intruder 1996-os kivonása után az F-14-esek vették át a minden időjárásban bevethető bombázó feladatait.

Az F-14-esek 2004 decemberéig repültek a Jolly Rogers század színeiben.

Egy csoportkép fele. Az első sorban a repülőgépek kiszolgálására érkezett legénységi állományú tengerészek térdelnek, mögöttük magyar és amerikai pilóták állnak. A háttérben a GW ezredének ezredparancsnoki (CAG) gépe, egy F/A-18-as áll.

A VF-103-asok parancsnoki gépe. A hátsó ülés a századparancsnoké (CO-Commanding Officer) aki a gép fegyverrendszerét kezelte. A pilóta a századparancsnok-helyettes (XO-Executive Officer) volt. A kabinban Martin-Baker GRU-7A katapultülések vannak a fejtámaszon lévő jellegzetes fogantyúkkal. Érdekesség, hogy az F-14-es kabintetejét katapultálás előtt pontosan ugyanolyan pirotöltet robbantotta le, mint ami a holdkomp (LM) felszálló fokozatát választotta le a Holdon maradó leszálló egységtől. Csak emlékeztetőül: az LM-et is a Grumman gyártotta.

Az amerikai haditengerészet szárazföldi bázisain (NAS) használt vontató. Ez a típus nem használatos a hordozók fedélzetén.

A Tomcat két General Electric F110-es hajtóműve külön-külön hidraulikarendszert szolgált ki. A hajtóművek leállítását követően a hidraulikarendszer leállásának és a generátorok lekapcsolásának sorrendje miatt van az F-14-esre jellemző aszimmetrikus fúvócső állás. Az oldalkormányon, a 03-as szám alatt látható villáskulcs a Golden Wrench Award, a kiváló karbantartásért jár a műszakiaknak.  

Tomcat operátor (RIO) és Hornet pilóta. Utóbbi a Topgun-t végzett Greg McWherter, aki jelenleg a Blue Angels parancsnoka, az 1-es számú gépet repüli a Kékeknél.

Két horgony azoknak a hajózóknak a névtábláján van, akik nem pilótaként repülnek. Hivatalos megnevezésük NFO (Naval Flight Officer). "Raggott" is NFO, de azon belül RIO (Radar Intercept Officer) is. Ez a megnevezés a Tomcat kivonása után megszűnt. A hajózó a haditengerészet legendás G-1-es bőrdzsekijét viseli.  

"Grip" a Jolly Rogers századparancsnok helyettese volt. Jelvénye egyhorgonyos, ő tehát pilóta (Naval Aviator).

A kilencvenes évek második felétől hölgyek is szolgálhattak az első vonalbeli (hajófedélzeti) vadászszázadoknál. "Grace" egy Tomcat hátsó ülésében repült. 

A Jolly Rogers század ezzel a felvarróval emlékezett meg a USS Cole elleni támadásról. Az Arleigh Burke osztályú rakétás romboló a VF-103-asoknak is otthont adó USS George Washington kötelékéhez tartozott. A hadihajót 2000. október 12-én, néhány nappal az F-14-esek taszári látogatása előtt érte támadás a jemeni Áden kikötőjében.

* * *

Fotó: Szórád Tamás