TÖLTÉS PÁPÁN - ELSŐ ALKALOMMAL
2012. november 22-én, csütörtökön az MH Pápa Bázisrepülőtéren először került sor a Gripenek járó hajtómű melletti utántöltésére. A rossz látási viszonyok között két JAS39D és egy C érkezett a dunántúli repülőtérre, hogy a pápai műszakiak kecskeméti kollégáik előtt vizsgázzanak a gépek utántöltéséből.
A járó hajtómű melletti utántöltésre egyrészt azért került sor Pápán, hogy a JAS39-es ezen képességét ott is begyakorolják. A gyakorlás sokkal valószerűbb, ha nem a saját bázison hajtják végre, hiszen nagy távolságú átrepüléseknél is sor kerülhet arra, hogy idegen bázison kell tölteni. Másrészt azért, mert a magyar Gripenek a közeljövőben részt vesznek a szlovén légtér biztosításában. A járó hajtómű melletti utántöltés gyakorlása is ennek szellemében zajlik, hiszen előfordulhat, hogy egy-egy feladat során a készültségi gépek a maradvány üzemanyaggal nem érik el a kecskeméti bázist. Ebben az esetben leszállhatnak Pápán, és ezzel a tankolási módszerrel perceken belül indulhatnak tovább Kecskemét felé majd rövid időn belül újra bevethetőek lesznek.
Ilyen gyakorlásra akár hetente többször is sor kerülhet. A járó hajtómű melletti utántöltés tanfolyamra azok a pápai műszakiak mehettek, akik korábban MiG-29-est üzemeltettek. Az egyhetes elméleti tanfolyamot a kecskeméti rendszermérnökök tartották, a gyakorlati képzést a B típusú jogosítással rendelkező technikusok. Két hét alatt felügyelet mellett 10 éles utántöltést gyakoroltak a pápai műszakiak. A megszerzett elméleti vizsga 6 hónapig érvényes, a gyakorlati 3 hónapig. Ezért, ha valaki 3 hónapig nem tankol, akkor ismét gyakorlati vizsgát kell tennie. Ha ez a 6 hónapot is meghaladja, akkor új elméleti és gyakorlati vizsga is kell.
Kecskemétről An-26-ossal érkeznek a műszakiak. Amíg pápai kollégáikat vizsgáztatják, az Ancsa személyzete helyben folytat gyakorlórepülést
A töltés előkészítésekor a tűzoltókocsi is beáll a helyére
Pocsék időben érkezik az első gép, egy kétüléses Delta. Helyben fogyaszt majd néhány átstartolás után leszáll
A 43-as beáll a tartálykocsi mellé. A gép fölött a meteorológiai radar kupolája látszik
A vizsgázó pápai műszakiak már húzzák is a géphez a töltőcsövet. A hajtómű földi alapjáraton jár, a gép befékezve áll
Röviddel később leszáll és begurul a második gép, a 42-es Delta is
A töltőcső csatlakoztatása. Jól látszik, hogy a kacsaszárny milyen közel van az ott dolgozó műszakiakhoz, ezért a hajózók nem nyúlhatnak a kormányhoz
Harmadikként a 33-as Charlie-t tankolják a pápaiak
A gép fogadását, a le- és felcsatlakozást és a töltést többször is elvégzi a vizsgázó pápai csapat. Ehhez a gépek többször is helyet cserélnek. A 43-as indulásra kész, a távozó együléses helyére a háttérben már érkezik is a 42-es. Addig a Charlie félreáll és vár a sorára
Egy kis időre kisüt a nap is
A második töltés után a 33-as már nem áll vissza a tanker mellé, hanem gurulásra készen várakozik a két másik gépre
Kész vagy, mehetsz
A töltés után hazafelé indulnak a Gripenek
Az első, Pápán végrehajtott járó hajtómű melletti tankolás műszaki csapata
* * *
Fotó: Szórád Tamás