Gárdisták Texasból

Zajlik az élet a cseh vadászrepülők háza táján. Alighogy hazatértek a négyhónapos balti misszióból, az F-16-osokkal repülő Texas Légi Nemzeti Gárdát látták vendégül cáslavi bázisukon.

tang-00.jpg

Nem először jártak F-16-osok gyakorlás céljából a cáslavi 21. légibázison. Legutóbb 2007-ben érkeztek belga gépek, hogy a cseh Gripenekkel és ALCA-kal közösen gyakoroljanak. A mostani gyakorlatra négy F-16C és két F-16D érkezett Csehországba a texasi 149. vadászezred 182. „Gunfighters” századától. Az ezred gépei már jártak Kelet-Európában. Öt évvel ezelőtt, az akkor már leendő F-16-os üzemeltetőnek számító lengyel légierő egyik bázisán szálltak le és gyakoroltak közösen vendéglátóikkal.

A 149-esek honi támaszpontja a texasi Lackland légierő bázis, annak is az a része, amely korábban Kelly légierő bázis néven üzemelt. 1995 után a Kellyt is utolérte a bázisbezárási hullám, azonban 2001-ben egy része a szomszédos Lackland-hez lett csatolva. A Lackland egyébként Texas állam második legnagyobb városa, San Antonio mellett helyezkedik el, ezért lett az ott települő F-16-osok farok kódja SA.

tang-04.jpg

Az ezred jelenlegi formájában 1960 óta létezik, de a 182. század elődje már a második világháború alatt is repült. A háború után, újraszervezve az akkor már F-51-nek nevezett Mustanggal repültek, majd gyakorlatilag az összes jelentősebb sugárhajtású vadászgépet üzemeltették. A most használt Block 30-as F-16C/D típust 1996 óta használják.

Az ezred az USAF kiképzési parancsnokságának alárendeltségébe tartozik, alapfeladata, hogy a típusátképzésen már túljutott fiatal pilótákkal vagy más típusról átkerült, tapasztalt hajózókkal gyakorolják az F-16-os harci alkalmazását. Ennek érdekében a 149. ezred gépei gyakran települnek más bázisokra vagy akár a tengerentúlra.

Minden áttelepülés jelentős személyi felkészítést és támogató erőket igényel, különösen, ha nagy távolságra, más kontinensre történik. Mivel a tenger feletti repülés nem mindennapos a texasi gárdistáknál, az idén júliusban megtartott éves túlélő kiképzésbe beiktatták a vízi túlélési gyakorlatot is. A személyi állomány és a technikai eszközök áttelepítését a gárdisták megoldották egymás között. A felszerelést és a közel százfős személyzetet a Mississippi Légi Nemzeti Gárda C-17-es szállítógépe tízórás repüléssel juttatta Cáslavba. Az F-16-osok Texasból egy marylandi éjszakázást közbeiktatva repültek közvetlenül a cseh bázisra. A hosszú útvonalrepüléshez - beleértve az Atlanti-óceán átrepülését is - a Nebraska Légi Nemzeti Gárda KC-135-ös gépei biztosították a tankertámogatást.

tang-06.jpg

A hajózófelszerelésben lévő hölgy műszaki, kiváló munkája jutalmául kapja az F-16-os repülést. 

Az áttelepült texasi kontingens parancsnoka John Nichols dandártábornok volt, aki idén májusig vezette az ezredet, azóta magasabb beosztásba került. Elmondása szerint pilótái, a cáslavi ALCA és Gripen hajózókkal közösen a tervek szerint kezdték meg feladataikat. A betervezett repült idő 60 százaléka a levegő-levegő feladatokra, légiharcra szolgált az első héten, a maradék 40 százalék a levegő-föld feladatoké a második héten. Ez utóbbi lehetőséget nyújt a cseh előretolt repülésirányítókkal történő együttműködés gyakorlására. Az F-16-osokkal délelőtt és délután egyaránt négy-négy, nagyjából egyórás felszállást terveztek. Ez a két hétre elosztva összesen 80-90 óra repülést jelent az áttelepült F-16-os pilótáknak, akik egyébként évente 110-120 óra / fő repült idővel számolhatnak.

tang-11.jpg

Mindkét hullámban szerepet kapnak a kétüléses gépek is. Az F-16D-k hátsó ülésén egy-egy műszaki is átélheti a vadászrepülés élményét, mivel az amerikai légierőnél, és így a légi nemzeti gárdánál is bevett szokás így is jutalmazni a kiemelkedő munkát végző műszakiakat. A gyakorlat földi mozzanataiból az első hét zárónapján, egy más okból emlékezetes dátumon, szeptember 11-én kaptunk némi ízelítőt.

*

Reggel 8 óra van, a nap még bágyadtan melegíti a cáslavi bázis északnyugati zónáját. Ezt alapvetően az ALCA-század használja, most viszont a hat L-159-es mellett ott áll a texasi gárdisták húszgépes F-16-os flottájából hat gép. Az átlagosan húszéves F-16-osok mögött a hidegháború idejéből megmaradt fedezék magasodik.

tang-05.jpg

Itt ma mindenki korán kelt, a gépek előkészítése a végéhez közeledik. Egy F-16-os kivételével valamennyi gép fülketeteje nyitva, az amerikai gépeken létra, a csehekén lehajtott fellépő várja a pilótákat. Az L-159-eseken póttartályok vannak függesztve, a texasi gépeken vegyesen van törzs, illetve szárny alatti póttartály, a jobb szárnyvégen egy gyakorló Sidewinder és a szívócsatorna jobb oldalán egy LANTIRN konténer. A gépek körül mindenfelé földi kiszolgáló berendezések vannak, amelyek az amerikaiaknál immár szürkék, az évtizedeken keresztül használt olajzöld szín lassan eltűnik az eszközökről. A cseh oldalon határozott kelet-európai bájjal bír az ALCA-ra csatlakoztatott Avia indítókocsi.

tang-0.jpg

A műszakiak egy része még tesz-vesz a gépek körül, de többségük csoportokba verődve múlatja az indításig hátralévő időt. Az amerikai földi csapat egy része színes övet visel, amely jelzi, hogy az illető melyik területen dolgozik. A zöld öv a gépek előkészítésén dolgozó műszakiaké, és ilyet hord csoportvezetőjük, a crew chief is. A kék öv az avionikai rendszerekkel foglalkozó szakembereknek jár, a narancssárga pedig azoknak, akik a különböző szakműhelyekben dolgoznak. Most ők is kint vannak a vonalon, hátha egy, az indítást követő meghibásodásnál szükség van a szakértelmükre. Kapkodásnak nyoma sincs, a texasiak hangulata szemmel láthatóan kitűnő, a csehek csendesebben várakoznak az indításokra.

tang-01.jpg

L-159 ALCA indításra várva.

Elsőként az L-159-esek indítanak és rövid földi idő után elindulnak feladatukra. A texasi pilóták is gépeikben ülnek már. Az F-16D-k hátsó ülésében most utasrepültetés zajlik. Az egyik gépen egy cseh pilóta kap lehetőséget a repülésre, a másikhoz egy hölgy érkezik. Először furcsa, hogy a műszakiak miért fotózzák olyan lelkesen, de kiderül, hogy a hölgy közülük való, ő is műszaki és kiváló munkája jutalmaként repülhet az F-16-oson.

Röviddel az indítást követően az amerikaiak leállítanak. Ennek pontos okára nem derül fény, mindenesetre az egyik F-16-oson megbontanak egy fedelet, közvetlenül a légi utántöltő nyílás előtt. Negyedóra múlva minden rendben és az indítási procedúra ismét lezajlik.

tang-07.jpg

Köszönés Gunfighters módra.

Bár nem látni, de közben a légibázis túloldalán, a Gripen közösség fészkében is zajlik az élet. Ennek első jele egy JAS39-es géppár felszállása, gyakorló Sidewinderrel, törzs alatti póttartállyal. Őket később még egy, 1100 literes szárny alatti póttartályokkal felszerelt gép követi. Eddig nem láthattunk cseh Gripent a szárny alatti póttartályokkal repülni, ami viszont nem újdonság, az az, hogy minden cáslavi látogatásunkkor repült a készültségi géppár, így most is. A csehek továbbra is ragaszkodnak ahhoz, hogy a szárnyat kímélendő, ne a szárnyvégen cipeljék az éles AIM-9M Sidewinder rakétákat, hanem a szárny alatti pilonon. 

tang-09.jpg

A hátsó ülésben az egyik cseh pilóta kap eligazítást amerikai kollégájától.

A Gripenek felszállása után az F-16-osok is kigurulnak. A gépek fülkéjében ülő pilóták mindegyike revolverforgatást imitál a kezeivel. A név kötelez, így ők texasi „Gunfighters” módra köszönnek a földön maradóknak. Minden század másként köszön, és ez már hozzátartozik az adott egység kultúrájához.

Az F-16-osok a pálya átellenes végéhez gurulnak a felszálláshoz, és mire a zóna vonalába érkeznek, már a levegőben vannak. A műszaki hölgyet repültető F-16D-t az elemelkedés után vízszintesen gyorsítják, majd a pálya végén ugrást hajtanak végre és a kétüléses vadászgép pillanatok alatt beleolvad az ég hátterébe. A többi gép addigra elhagyja a bázis légterét és megkezdi feladatait. Amikor alig egy óra múlva visszatérnek, az egyik F-16-os kötelékbe áll a Gripenekkel. Talán most készülnek az ilyenkor szokásos közös légifotók vagy egyszerűen csak mindkét fél kötelékezni akar egy olyan típussal, amelyet nem láthat minden nap a gépe szárnya mellett.

tang-08.jpg

Leszállóban a készültségi Gripen géppár egyike.

Lassan mindenki visszatér a délelőtti feladatról. Az F-16-os műszaki utasának fülig ér a szája, nyilván élete meghatározó élménye lett ez a repülés. Péntek lévén, nincs tervezve délutáni felszállás, legalábbis a gyakorlat részeként. Az F-16D-k azonban tovább repülnek, talán az utasrepültetés zajlik tovább. A délelőtti mérleg húsz felszállás a három típussal.

* * *

Fotó: Szórád Tamás