Alkotók - Juhász "Juci bácsi" János

A repüléssel kapcsolatos alkotások egyik fajtája a repülőgépek valósághű oldalnézeti grafikája. Ilyen díszlapokat szinte minden repülőalakulatnál láthatunk, ha bejutunk az épületekbe vagy a századok helyiségeibe. A magyar légierő repülőgépeit bemutató díszlapok gyártását több mint tíz évvel ezelőtt egy olyan megszállott szakember kezdte el, aki katonai múltja és alkotásai révén, a repüléshez és a honvédséghez a mai napig nagyon közel áll.
Juhász „Juci bácsi” János nyugállományú repülő alezredes, szállítóhelikopter-vezető és hadműveleti-kiképzési osztályvezető volt Szentkirályszabadján az MH 87. Bakony Harcihelikopter Ezrednél. 1992 óta foglalkozik komolyabb képek festésével. A művészi munkát egy székesfehérvári lakótelepi ablaktalan pincében kezdte. Akkoriban az ezrednél nem volt egyedül ezzel a hobbyval, ugyanis több amatőr képzőművész hivatásos katonaként szolgált ott. Takács Imre őrnagy, helikoptervezető-oktató és tájképfestő, Balogh „Miha” Miklós százados, Mi-24-es berepülő operátor és karikatúrista, Nagyné Gizi mama főtörzsőrmester, repnyilvántartó és tájképfestő vagy Kiss Richárd mérnök százados, rádiómérnök és ceruzás nőrajzoló. Juci bácsi korábbi alkotótársa Borsody Tibor nyugállományú alezredes, rádiótechnikai szakember volt, aki a Légierő Parancsnokság állományában teljesített szolgálatot, és aki egyben országos hírű, többszörös díjnyertes hobby makettező. Kettejük szignója a BorJuh (Borjú), mottójuk pedig „A hűség szépsége” volt. Az élet elsodorta őket egymás mellől, ma már külön utakat járnak.
A nyugaton elterjedt NATO díszlapok látványa kapcsán, az oldalnézeti repülőgépfestmények kivitelezésének ötlete már régen megfogant Juci bácsiban. A 2001. szeptember 9-i szentkirályszabadjai nyílt nap adta meg a lökést ehhez, mivel az akkor Mi-24-esen repülő Iváncsik Miklósban felmerült a vendégpilóták alkalomhoz illő megajándékozásának ötlete. Így az ő kezdeményezésével készült el rohammunkában mintegy másfél hét alatt az első kép (Mi-24D) és kisszámú díszlap sorozat, majd ennek sikerén felbuzdulva a Mi-8T, MiG-29B, Me-109G6. Ezeket gyors ütemben követte a többi Magyar Légierőben szolgáló vagy szolgált típus.

Az első alkotás, egy Mi-24D.
A technológia hamar kikristályosodott, melynek eredménye a nyugati elvárásoknak megfelelő minőségű művek lettek. Egy festmény átlagosan 1-2 hét alatt készül el a rendelkezésre álló háttéranyagok függvényében, a széleskörű kutatómunkát nem számítva. A készítés teljesen kézimunka, de a forrásanyagok, jelvények feldolgozásában, és pontosításában Juci bácsi használja a számítógépet is. A festmények 50x80 cm-es ragasztott fehér falapra készülnek, előre kiszerkesztéssel, majd művész akryl festékek és tinták felhasználásával, speciális szórópisztoly és ecsetek alkalmazásával. A háttérinformációk és a szöveg összeállításában hathatós segítséget nyújtanak a volt kollégák, mint Nagy András nyugállományú mérnök őrnagy Szolnokról. Ugyancsak sok segítséget nyújtott a szolnoki bázis egykori parancsnoka, Orosz Zoltán akkori ezredes, aki nagy jelentőséget tulajdonított a festményeknek.

A mesterdarab, egy An-26-ost és egy műszaki tiszthelyettest ábrázoló festmény a szolnoki alakulatnál.
2008-ban a légierő haderőnemi főnök kérésére számítógéppel elkészítette a „70 éves a Magyar Légierő” egy részes, többtípusos oldalnézeti A/2 plakátját, mely ajándék részként szolgált a 2008-as repülőnapon az EU légierő vezérkar főnökök részére. Erre ráadásként jött akkor az egyik új Gripen hangár dekorációjaként 5 ív 1m x 11m HuAF oldalnézeti molinó, 94 típus ábrázolásával magyar tájak panoráma hátterével a HM Térképészeti Kht. nyomtatásában. Ez ma a szolnoki repülőmúzeumban az új kiállító hangár oldalát díszíti.
.jpg)
A Juci bácsi féle Big Mac. A végleges változaton sem a figurák, sem a jármű nem szerepel.
A közelmúlt díszlapjai közé tartozik a C-17-esről készült számítógépes grafikai alkotás, ami a 2009-es pápai átadási ünnepség alkalmából készült el. Juci bácsi a gyűjteménye fotóira támaszkodva készítette el a plakátot. Az elkészült lapon csak a zászlók és jelvények elhelyezését, az arányosító katonafigura és a BTR-70-es, valamint a gép sárkányán lévő használódási foltok eltüntetését kérték az ebben is igényes amerikaiak. A plakát nagy sikernek örvend, Pápáról a Boeing, az USAF és a NAMA alkalmazottak rendelnek belőle.

Az alkotó gondolatai időnként messze kalandoztak.
Juci bácsi úgy gondolja, hogy a katonai díszlapokhoz hasonló alkotás ráférne a légirendészetre is. Volt ugyan megkeresése, de pénzhiányra hivatkozva ez a munka nem valósult meg. Mint ahogyan a mentők múzeumába szánt mentőrepülős-mentőautós típusplakát sem.
Az eredeti festmények és a nyomatok egy része a Hadtörténeti Múzeumban, és több katonai alakulatnál van kiállítva. A díszlapokból azonban bárki rendelhet, az alkotó az airart@hdsnet.hu címen érhető el. Művei a http://airartgrafika.blogspot.com oldalon tekinthetőek meg.

Juci bácsi
* * *

Ha a hazai éjjellátó kiképzésről beszélünk, akkor 1999-ig kell visszatekintenünk. Ekkor kezdődtek azok az erőfeszítések, amelyek oda vezettek, hogy ma a magyar szállítóhelikopteres közösség már rendelkezik bizonyos éjjellátó képességgel. A több mint egy évtizeddel ezelőtti kezdeményezés 18 db éjjellátó készülék beszerzését célozta meg, elsősorban a kutató-mentő képesség növelése céljából. Mint tudjuk, 2008 májusáig kellett várni, hogy két oktató gépparancsnok és egy fedélzeti technikus megkezdhessee az oroszországi kiképzést a GEO-ONV-1 készülékkel, az ottani tematika alapján. A képzés során szerzett képességet itthon folyamatosan fenntartották. Újabb két év telt el az első hazai, MTE 2010 (Multinational Training Event 2010) elnevezésű képzés kezdetéig. Az ehhez szükséges NVG-k, az amerikai AN/AVS-9-esek 2010 márciusában érkeztek meg Magyarországra és még abban a hónapban lezajlott a földi próba is. A magyar hatóság az amerikai éjjellátók Mi-17N típuson történő alkalmazására májusban adta ki az engedélyt. 





























































Húsz éve, hogy 1991. szeptember 20-21-én, Magyarországon megrendezték az első nagy, nemzetközi repülőnapot. A helyszín a 31. Kapos Harcászati Repülőezred taszári bázisa volt. A keleti blokk katonai repülőgépei mellett azok az amerikai gépek is jelen voltak, amelyek bő fél évvel korábban a Desert Storm műveletben Irak és Kuvait felett harcoltak. Ezért talán elnézi a kedves olvasó, hogy a hazai MiG-ek helyett ebben a bejegyzésben inkább a vendégek kapnak helyet.
































