F7 Squadron Exchange - Az első sor
Svéd részről merült fel az ötlet, hogy a JAS39 Gripen típussal évente tartson közös repülést a Flygvapnet és a Magyar Honvédség. A mostani közös repülésre Satenasból, az F7-es századtól érkeztek a svéd Gripenek, arról a bázisról, ahol a magyar pilótákat is képezték a típusra. A gépek november 9-én érkeztek, a közös repülésekre november 10-11-én valamint a jövő héten, 14-15-én kerül sor. A kontingens november 16-án települ haza. Fotóim az első repülési nap első feladatának vagyis az első sornak az indulását és érkezését mutatják be.
A svéd JAS39D személyzete helyet foglal a kabinban. A kontingenssel 12 pilóta, 2 tervezőtiszt és 23 műszaki érkezett Kecskemétre.
(Terep)színes egyéniségek. Magyar és svéd műszakiak indulnak befelé, miután útjára bocsátották a 272-es Charlie-t. Az együléses verzióból hármat telepítettek Kecskemétre a svédek.
A 30-as együléses látványos felszállása. A négy repülési napra 33-35 felszállás van tervezve.
A Flygvapnet is megkezdi a közös feladatokat, felszáll a 825-ös JAS39D. A kétüléses változatból szintén három darabbal érkeztek a satenasiak.
A közös kiképzés során a pilóták távoli és közeli légiharcot gyakorolnak 1-1 illetve 1-2 elleni felállásban. A magyaroknak lehetőségük lesz a svéd D-k hátsó ülésében repülni.
Ajtó-ablak nyitva; látványosan lassít a kiguruló magyar Gripen.
Minden rendben? A kiszállás után a gép valódi gazdája, a műszaki hallgatja meg a pilótát.
A svéd műszaki is helyére állítja a visszatérő Gripent.
Leszáll a svédek kétülésese. A gép függőleges vezérsíkján egy tappancs nyoma látható.
A "szembenálló felek" leszállás után.
"Pezo" adminisztrál.
Jön a nafta.
Üzemanyagot töltenek a svédek együlésesébe.
Magyar Gripen hajózó, talpig speciális öltözékben.
Keresztapa avagy a közös kiképzés "foltja".
* * *
Fotó: Szórád Tamás