LOGICAL DECISION 2010

Ha egy gyakorlat jelvényében egy denevér is helyet kap, akkor biztosak lehetünk abban, hogy, a legtöbb mozzanatra napnyugta után kerül sor. Így volt ez az október első felében megrendezett Logical Decision 2010 gyakorlaton is.

ld1000.jpgA gyakorlat zárónapjának helyszíne az MH Pápa Bázisrepülőtér. Erős szürkületben, a honvédségtől kölcsönkapott AN/PVS 14-es éjjellátó készülékkel (NVG) felszerelve indulunk a helikopterekhez. Az egyik Mi-17N fedélzetén kapunk helyet. A 703-as oldalszámú gép az, az első éles NVG-s leszállás részese, de erről majd egy kicsit később. A szolnoki pilóták bent ülnek a fülkében, zöld sisakjukon NVG van. Éjszakai feladat lesz, ezért két technikus van a fedélzeten, sisakjukon szintén éjjellátó készülék van, egyelőre felhajtva. Egyikük alapos eligazítás tart nekünk, utasoknak, a Mi-17-es vészkijáratairól, valamint a ki- és beszállás módjáról, kint a terepen, sötétben, járó hajtóművek mellett.

A terep a honvédség újdörögdi gyakorlótere, a Romváros. Itt egy kis település makettje áll rendelkezésre a városi harc gyakorlásához. A zárónap forgatókönyve szerint belga Agusta 109-esek, magyar és macedón Mi-17-esek, macedón Mi-24-esek valamint a különleges műveleti erők katonáinak éjszakai akcióját tekinthetjük meg. Azért, hogy ne csak sejtsük, hogy mi történik a sötétben, mindannyian kapunk egyet a fent említett NVG-ből, hogy azon át nézhessük a műveletet.

ld1012.jpg

A többi helikopternél is nagy a sürgés-forgás. Gépünk mellett négy belga A109 áll, velünk szemben a macedón légierő két modernizált Mi-24-ese és egy ugyancsak modernizált Mi-17-ese. A szállítóhelikopter mellett még egy Mi-17-es van, a szolnokiak 705-ös oldalszámú gépe. A szokásos indítási procedúrát követően az északi állóhelyről a futópályára gurulunk, és északi irányban rövid nekifutással szállunk fel. A tehertérben kétoldalt ülőknek csak a sziluettje látszik. Odakint is fénytelen minden, alacsonyan repülünk, de nem indulunk el az útvonalon. Újra feltűnik alattunk a pápai beton, leszállunk és visszagurulunk az állóhelyre. A többi helikopter a helyén van, az előtéren fények villannak, fényszórók és helyzetlámpák világítanak. Az állóhelyre gurulunk, és a személyzet leállítja a hajtóműveket. A záró feladatot az időjárás felülírta. A repülés meteorológiai feltételei a húszpercnyi repülésre lévő Romvárosban és a pápai repülőtéren egyaránt romlanak, így egy „logical decision” született: a feladatot törölték. Első a biztonság, és bármennyi szervező munka áll a záró feladat mögött, a békeidős kiképzési szabályok elsőbbséget élveznek.

A Logical Decision 2010 gyakorlatot nem várt feladatok is bővítették. A gyakorlat október 4-én kezdődött, azon a hétfői napon, amikor az átszakadt zagytározó mérgező vörösiszappal árasztott el két települést, az Ajka közelébe lévő Kolontárt és Devecsert. A Magyar Honvédség részéről az első bevetett légijármű a Pápán települő kutató-mentő szolgálat 704-es Mi-17-ese volt, és a mentésbe bekapcsolódott a gyakorlatra tartó 703-as szállító helikopter is.  Az események időrendje úgy hozta, hogy a második helikopter személyzete már napnyugta után ért a helyszínre, így a Magyar Honvédségnél ők hajtották végre az első olyan NVG-s leszállást, amelyre nem gyakorlatként, hanem ismeretlen területen végrehajtott éles feladatként került sor. A honvédségi helikopterek a sérültek szállításában vettek részt, az első gép 7 főt, a második 14 főt szállított Budapestre. (A gyakorlaton résztvevő nemzetek katonái azonnal felajánlották segítségüket.)

Kolontár és Devecser körzetében korlátozott légtér lépett érvénybe, így sikerült megelőzni a légi katasztrófaturizmust. Próbálkozók így is akadtak. Ezek egyike egy osztrák helikopter volt, amely hírműsorok részére próbált képanyagot szerezni. A légtérsértőre a 716-os Mi-24-es harci helikoptert emelték, amely kivezette az országból az osztrák forgószárnyast. A Bell pilótájának volt ugyan egy sikertelen kísérlete, hogy „leváljon” a harci helikopterről, ez azonban egy másik történet.

A gyakorlat során a különleges műveleti erők, az előretolt repülésirányítók, valamint a légi vezetési pontként és közvetlen légi támogatóként is működő helikopterek együttműködésére fókuszáltak, nappali és éjszakai körülmények között. Ennek keretében nappali és éjszakai (NVG-vel végrehajtott) éleslövészetekre is sor került fedélzeti géppuskával, irányított és nem irányított rakétával egyaránt továbbá a szállító helikopterek fedélzeti lövészeinek (door gunner) fegyvereivel is.

A Logical Decision 2010-en hat ország képviseltette magát, ebből három helikopterekkel is. Ausztria, Lengyelország és Nagy-Britannia megfigyelőket küldött a gyakorlatra. Magyar és macedón részről Mi-24-es harci- és Mi-17-es közepes szállítóhelikopterek repültek, a belga fegyveres erők légi komponense (légierő Belgiumban hivatalosan nincs) négy Agusta 109BA könnyű helikopterrel vett részt a feladatokban. A belgák A109-esei talán már maguktól is eltalálnak Magyarországra, hiszen a könnyű forgószárnyasok rendszeres szereplői a Logical Decision gyakorlatoknak. Az olasz tervezésű, de Belgiumban összeszerelt Agusták ugyan nincsenek egy kategóriában a Mi-24-esekkel, de a gépeket TOW páncéltörő rakétaindítókkal lehet felszerelni, a személyzet pedig NVG-vel repülhet és a pilótafülke fölé szerelt, optikai és infravörös rendszerrel és lézer távmérővel felszerelt HeliTOW 2 célzókészülékkel dolgozhat. A Magyarország területének alig egyharmadát kitevő Belgium a kilencvenes évek elején 46 darabot rendszeresített a típusból, többségük ma is repül. Nem mindegyik gép rendelkezik a fent említett képességgel, a páncéltörő feladatokon felderítő, megfigyelő, szállító és sebesültszállító bevetéseket is repülnek a belga Agusták. 

ld1001.jpg

Belga Agusta 109-es

A Logical Decision 2010 gyakorlat különlegessége a macedón légierő két Mi-24-ese és egyik Mi-17-ese volt. A VAM-302-es jelű Mi-17-es az első négy macedón szállító helikopter egyike volt, amelyet 1994-ben Oroszországtól vásároltak, az érvényben lévő fegyverembargó miatt egy csehországi vállalkozáson keresztül. A helikopterek hófehér festéssel, vegyes katonai és civil lajstromjellel, mint „egészségügyi felszerelés” érkeztek az országba és csak 1996-ban, az embargó feloldása után kaptak katonai álcázó színeket.

ld1003.jpg

Macedón Mi-17-es

Macedónia két fázisban korszerűsítette közepes szállító és harci helikoptereit. A munkákat az izraeli Elbit Systems végezte el Macedóniában. Az első fázisban („Jasmin” program, 2004) két Mi-17-est és az Ukrajnából beszerzett Mi-24-esek közül kettőt tettek alkalmassá az éjszakai bevetésekre (NVG, ANVIS/HUD). A második fázisban („Alexander” program, 2007) további négy szállító és két harci helikoptert modernizáltak. Ez már nagyobb falat volt, az első fázisban elvégzett munkák mellett korszerűsítették a fedélzeti rádiókat, a rádió-navigációs berendezéseket, a saját-idegen azonosító rendszert (IFF) és GPS-t építettek be. A személyzet valamennyi gépen az ANVIS/HUD 24-es eszközzel repül, amely az éjjellátó készülék képét egyesíti a legfontosabb repülési és navigációs adatokkal.

ld1006.jpg

A korszerűsítés leglátványosabb külső jele a Mi-24-es operátor fülkéje mellett elhelyezett COMPASS (COmpact Multi Purpose Advanced Stabilized System) rendszer. A berendezés által éjszakai és nappali körülmények között egyaránt biztosított kép és az adatok a fülkék többfunkciós képernyőin jelennek meg. A legdrasztikusabb változás az első fülkében történt. Az operátor munkahelye letisztult, a műszerfalat két 15X20 centiméteres többfunkciós képernyő uralja. Ilyenek találhatóak a helikopervezető műszerfalán is. A COMPASS és a négycsövű géppuska egyaránt a jobb kézre eső joystickkal vezérelhető.

ld1007.jpg

A macedón harci helikopter parancsnokának fülkéje.

ld1008.jpg

Az operátor munkahelye.

Persze mindennek ára van, ezért a súlycsökkentés miatt a korszerűsítés áldozatául esett a 9K113 Sturm páncéltörő rakéták rendszere mellett a fegyverrendszer más, csak nagyon ritkán használt eleme is. A macedón Mi-24-esek fegyverzete a fedélzeti géppuskán kívül a nem irányított rakétákra korlátozódik.

A gyakorlaton mindkét, éjjellátó képességgel rendelkező magyar Mi-17-es részt vett. A környezetünkben zajló modernizálások azt igazolják, hogy a piacon folyamatosan elérhetőek és vevőre várnak azok a rendszerek (FLIR, ANVIS/HUD) amelyekkel a helikopter személyzetek valós éjjeli és nappali képességhez jutnak. Csak legyen mibe beépíteni azokat.

ld1013.jpg

*

Fél évvel az októberi Logical Decision gyakorlat előtt, májusban amerikai oktatók bevonásával zajlott le  a  kijelölt szolnoki helikopter személyzetek NVG-vel végrehajtott repülésekre történő felkészítése és vizsgáztatása. A kiképzési repülések bázisa szintén az MH Pápa Bázisrepülőtér volt.

nvg00.jpg

A 703-as Mi-17N alkonyatkor még lenyűgözve áll a hangár előterében. A gépre felcsatlakoztatták a földi áramforrást, a személyzet még az eligazítás előtt, a fedélzeten készül a feladatra. A háttérben alakul az időjárás, amely miatt az éjszakai feladatot később módosítani kellett.

nvg01.jpg

Briefing. Az amerikai oktatók jelentős harctéri tapasztalattal rendelkeznek, és ma már civil cégeken keresztül adják át a tudásukat. Márciusban még horvát személyzeteket oktattak Zadarban. 

nvg02.jpg

Locker room. Az eligazító sarkából nyíló helyiség a hajózók felszerelésével.

nvg03.jpg

A briefing után beállítják az NVG-ket.

nvg04.jpg

A hangár előtt, a gépeknél gyülekezik a személyzet, közeledik az indítás ideje.

nvg05.jpg

Zöld világ. Kép az AN/AVS-9-es éjjellátó készüléken keresztül.

nvg06.jpg

A helikopterek hívójele Cargo 01 - 04 volt. A tervezett útvonal 50-100 méter magasságon Pápáról Szentkirályszabadja, Tihany, Szigliget, Tapolca érintésével vezetett Újdörögdre, ahol a különleges műveleti erők (SOF) kirakása majd taktikai leszállások gyakorlása volt a feladat. A SOF katonákat a második hullám helikopterei hozták volna vissza Pápára. A feladatot a heves zivatartevékenység miatt módosítani kellett, ezért a személyzetek a pápai bázis körzetében gyakoroltak.

* * *

Fotó: Szórád Tamás