FALCON ÉS FULCRUM A NYITOTT KAPUK MÖGÖTT

A kecskeméti repülőbázis 1990. augusztus 19-én egy különleges nyílt nappal várta a látogatókat. A különlegesség kelet és nyugat két vezető vadásztípusa volt, az F-16 Fighting Falcon és a MiG-29-es vagy ahogy a NATO-ban nevezik, a Fulcrum, de a katonai repülést kívülről csodálók számára a (még) csillagos felségjelű magyar vadászgépek is legalább olyan különlegesnek számítottak.

Amikor a Falcon még nem csak egy unalomig látott-fotózott típus volt, hanem "AZ" F-16-os! A spangdahlemi ezredparancsnoki gép orrán cápaszáj vicsorog és a függőleges vezérsíkon még a régi jelzés van felfestve. A TFW (Tactical Fighter Wing - Harcászati Vadászrepülő Ezred) jelölés az USAF 1992-es átszervezéséig volt érvényben.

Még sehol a hajtóművek gázsugarát terelő betonlap és a fű helyett is csak homok borítja a zóna melletti területet. Ettől függetlenül a vadászgépekre kíváncsi nagyérdemű boldogan nyelte a port. Még bő három évet kellett várni, hogy újra vörös csillagos 29-esek szálljanak le Kecskeméten. Azok a Fulcrumok azonban már itt is maradtak és a csillag helyére magyar felségjel került.

Ma An-26-osok állnak ott, ahol '90-ben a kétüléses UB-t lehetett megtekinteni. A kék 70-es a kiskunlacházi ezred többi gépével együtt nyolc hónappal később, 1991. áprilisában végleg elhagyta magyarországi bázisát.

A nyílt napon csak a magyar gépek repültek. Itt a 9606-os MiG-21MF gurul ki. Háttérben egy másik elnyűhetetlen gyártmány, az MHSZ színeiben fakuló dobozos UAZ áll a füvön.

A kétüléses MiG-21UM-ek felső álcázófestését a zöld két árnyalatából komponálták. 

A háttérben egy eredeti festésű Mi-24-es áll, a betonon a 15-ös oldalszámú Szu-22M3. Az előtérben pedig azok a kedves nézők, akik képtelenek voltak a kordonon kívül maradni. A kordonra felügyelő katona szemmel láthatóan feladta az egész napos rendszabályozást. 

 * * *

Fotó: Szórád Tamás