GRIFFEK, SÓLYMOK, FECSKÉK - LOAD DIFFUSER 2017
Immár a harmadik Load Diffuser gyakorlat zajlik az 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison és a hazai légterekben. Az elsőn a Louisiana Légi Nemzeti Gárda F-15C gépei települtek Magyarországra 2008-ban, a másodikon az ohiói gárdisták F-16-osai 2010-ben. Az ohiói alakulat a 178. vadászezred volt, amely már 2001-ben is járt nálunk. Az akkor áttelepült vadászgépekkel egy KC-135-ös is Taszárra érkezett. Ez az ezred napjainkban MQ-1B Predatorral végzi feladatait, a most nálunk gyakorlatozó F-16-osok a 180. vadászezred 112. Stingers századához tartoznak.
A 2017. május 22-én kezdődött gyakorlat negyedik napján a vendéglátó kecskeméti alakulat Gripenjei és az ohiói F-16-osok mellett láthattuk a csehek egy-egy JAS39-es és L-159-es géppárját és a szlovének Pilatus PC-9-eseit is.
A napot a magyar Gripenek felszállása nyitotta reggel 9-kor. Itt egy célzókonténeres gép indul. Lapos emelkedésről szó sincs, a gépek még javában a kerítésen belül voltak, amikor már csak a hasukat láthattuk.
A Gripeneket a Falconok követték. A Griff után igyekvő Sólyom két gyakorló AMRAAM-ot, egy Sidewindert és egy Sniper célzókonténert cipel. Az ohiói pilóták légi és földi célok ellen egyaránt bevethetőek.
Szűk forduló után pályairányon süllyed a 32-es Gripen.
Egy intés a 37-es pilótájától.
A 44-es kétüléses Litening konténerrel ...
... és anélkül egy későbbi feladaton.
Ugyancsak konténerrel repült a 33-as ...
..- és a 38-as is.
Miközben a Gripen megkezdi a felszállást, az egyik F-16-os a várópontra érkezik.
Négygépes Gripen-Falcon raj érkezik a bázis fölé.
Egy másik érkezés, valószínűleg egy 2-1 elleni légiharc után.
Oszolj manőver.
Vadász konfigurációban repült a 89-114-es Falcon.
A 89-129-esen alkalmazott sötét árnyalatú speciális festés a gép radarral történő felderítésének esélyét hivatott csökkenteni. Elsősorban olyan gépekre szánták, amelyeknek a csapásmérő kötelék előtt repülve a légvédelem lefogása a feladatuk.
A nap első feladatáról visszaérkező 90-731-es. Az első két szám azt az évet jelzi, amikor a gépet megrendelték, tehát a ohióiak közel 30 éves Sólymokkal repülnek.
Leszálló irányon a 44-es utat keresztezi a 90-704-es.
A pályaküszöb előtt suhogva, vijjogva, fütyülve süllyed a 90-700-as Sólyom.
A 89-098-as parancsnoki gépen a századjelvény lódarazsa színesben látható.
A nap utolsó F-16-os leszállása valamikor 15 óra után.
A cáslavi 212-es század egyik L-159-ese, párja a 6070-es ALCA volt.
A cseh 211-es század Gripenje egy póttartállyal és a bal szárnyvégre függesztett Sidewinder szimulátorral repült. A másik, 9238-as számú gépen ugyanez a függesztmény volt.
A 61-es oldalszámú szlovén PC-9M Hudournik (Fecske) pilótája egyedül repülte a feladatot.
A 63-as fedélzetén a hátsó (katapult)ülés is foglalt. A szlovének légcsavaros-gázturbinás PC-9-esei a hazai Adriatic Strike gyakorlatokon magyar előretolt repülésirányítókkal is együtt dolgoznak.
Egyszerre villannak a szárnyvégi fehér fények a Pilatuson. Most csak két póttartály van függesztve, de a szlovének a típushoz rendszeresített gyakorló és hagyományos bombákkal, nem irányított rakétablokkokkal, géppuska konténerekkel, zavarótöltet kivetőkkel és lézer távolságmérőkkel is rendelkeznek.
A horvátok Split mellett állomásozó, Koszovót megjárt Mi-8MTV-1-ese.
A délelőtt folyamán elhagyta Kecskemétet az Open Skies program itt ragadt orosz An-30-asa is.
* * *
Fotó: Szórád Tamás