A HIÁNYPÓTLÓ GREYHOUND
Június 2-án norfolki bázisáról a franciaországi Hyéresbe települt a U.S. Navy egyik C-2 Greyhound szállítógépe, majd két nappal később meg is kezdődtek a repülések a bázis és a Charles de Gaulle repülőgép-hordozó között. Lehetséges, hogy közeljövőben az E-2 Hawkeye mellett a C-2-es típus is rendszeresítve lesz a francia haditengerészetnél.
A VRC-40 Rawhides század pilótáinak nem ismeretlen a de Gaulle fedélzete, évek óta gyakorolják a megközelítést és az érintéses átstartolást. A modernizált Greyhoundok a nyolcágú NP2000-es légcsavarokkal repülnek.
Ha minden a tervek szerint alakul, akkor az ilyen kép megszokott lesz a Charles de Gaulle fedélzetén, és a franciák saját COD (Carrier Onboard Delivery) képességgel rendelkeznek majd. Az amerikai szállítógép egyébként rakományt is hozott a fedélzetre, a kettes hajtóművet a kirakodás idejére állították le.
A USS Abraham Lincoln és az éppen tíz esztendeje rendszerben álló Charles de Gaulle. Az amerikai és francia haditengerészeti légierő együttműködése immár évtizedes múltra tekint vissza. A francia hordozó fedélzetén is ugyanolyan típusú gőzkatapult működik, mint az amerikai szuperhordozón, csak egy rövidebb változat. Jól látható, hogy a U.S. Navy hordozóján a felépítmény hátul helyezkedik el. Ennek a műveleti tempó szempontjából van jelentősége, hiszen az egyik legfontosabb dolog, hogy minden egyes visszatérő gép után mihamarabb szabaddá váljon a leszállófedélzet azaz a gépeknek legyen hova gurulni.
* * *
Fotó: Marine nationale, U.S. Navy