Terepszemle
A Mi-8/17 közepes szállító helikopterek sokoldalúsága ellenére viszonylag keveset hallani a hazai szállító helikopteres közösség mindennapjairól. 2007 áprilisában azért látogattunk Szolnokra, hogy elkísérjünk egy személyzetet az egyik hétköznapi feladatra. A feladat a hódmezővásárhelyi MH 5/62. lövészzászlóalj szarajevói EUFOR misszióra készülő katonáinak felkészítése volt a helikopteren történő utazásra.
Helikopter-csendélet a szolnoki állóhelyek egyikén.
A 10419-es oldalszámú Mi-8-as már úton van Hódmezővásárhely felé a lövészkatonákért.
Leszállás a hódmezővásárhelyi laktanya alakulóterén. A terület két helikopter egyidejű fogadására alkalmas.
A hajtóművek leállítása után a hajózószemélyzet egyeztet a feladatról.
Eligazítás a lövészek számára. Mindazoknak akik szolgálatuk során kapcsolatba kerülhetnek a szállító helikopterrel, meg kell ismerniük azokat az eljárásokat, amelyeket a ki- és beszálláskor kell alkalmazni.
Amíg tart az eligazítás, a fedélzeti technikus elvégzi a gép külső ellenőrzését.
Mindenki kész, kezdődhet a végrehajtás. Lövészek beszállítása járó hajtóművek mellett.
Mi-8-as alulnézetben. Felszállás után irány a külső leszállóhely.
Lövészek a fedélzeten. Talán valamelyiküknek ez élete első repülése.
A pilóták a szélirány figyelembevételével helyezkednek be a leszálláshoz. A földetérést a fedélzeti technikus segíti, aki ilyenkor hevederrel biztosítva már a gép ajtajában hasal és figyeli a gép alatti terepet.
Terepen a 10491-es. Ha a talaj nem alkalmas a leszállásra, a katonák kiszállítása elvileg függésből is történhet, de ez nagyban növeli a személyi sérülés kockázatát. Ilyenkor inkább kötélen lecsúszva juttatják földre a katonákat, mert egy lesántult harcos nem sok mindenre használható. A kiszállást gyorsíthatja, ha a gépet hátsó ajtók nélkül küldik a feladatra.
A kiszálló katonák a földön hasalva biztosítják a helikoptert. Mivel valós harchelyzetben a földön álló helikopter nagyon sérülékeny, fontos, hogy a gép csak minimális időt töltsön a földön.
A beszállás a kiszálláshoz hasonlóan gyors tempóban kell, hogy történjen. Ilyenkor is értékes másodperceket lehet megtakarítani.
Leszállás a pilótafülkéből nézve. Ismét a laktanyában száll le a Mi-8-as, a lövészkatonák hazaérkeztek.
Tanya, gazdaság és megerősített gát - látnivalók a hazavezető útvonalon. Az egyhangúnak mondott alföldi tájnak is megvan a maga szépsége.
Hazatért a Mi-8-as. Leállítás és a rendszerek kikapcsolása immár otthon, Szolnokon.
MAZ tartálykocsi érkezett a tankoláshoz. A földi technikát is a Mi-8-as hazájában gyártották egykor.
Akik nélkül ez a beszámoló nem jöhetett volna létre. Balról jobbra: Szabó Gábor százados, első helikoptervezető, Szabó Gábor másod helikoptervezető, Imre Lajos főtörzsőrmester, fedélzeti technikus.
* * *
Fotó: Szórád Tamás