Csővégen a cseh Gripenek

Egy korábbi bejegyzésben már volt szó arról, hogy a cseh és svéd fél között létrejött szerződés alapján a cáslavi Gripen század kijelölt pilótái, Jaroslav Tomaňa őrnagy és Petr Dřevecký százados megszerezték a légi utántöltésre szóló jogosítást.

Amikor a cseh Gripen közösség mindennapjairól kapunk híreket, akkor azok általában valami újdonságról, érdekességről szólnak. A cáslavi hajózók és műszakiak a Tiger Meet állandó résztvevői, túl vannak egy balti Air Policing rotáción és éppen a másodikra készülnek, de rövidesen részt vesznek a Lion Effort gyakorlaton is. Feladataik sorába illesztették a légi utántöltésre vonatkozó jogosítás megszerzését is.
A képzésre február végén, március elején került sor; a csehek saját JAS39C/D gépeikkel települtek át Ronneby-be, a svéd légierő F17-es ezredének bázisára.
A képzés első mozzanatát, a NATO légi utántöltésre vonatkozó szabályzatának megismerését svéd oktatók segítségével sikerült egy napba sűríteni.
A gyakorlati oktatás mindkét pilótánál négy-négy felszállást jelentett, egyet oktatóval, a többit egyedül. Egy-egy feladaton minimum három csatlakozást kellett végrehajtani. Az utolsó felszállás egyben ellenőrző repülés is volt. Ez a minimális felszállásszám, amely VMC (Visual Meteorological Conditions) melletti tankolásra jogosítja a cáslavi vadászpilótákat minden olyan tankertípusból, amelyre a Gripen csatlakozhat. Így a csehek jogosítása nem csak a svéd Herculesből történő légi üzemanyag felvételt teszi lehetővé, hanem a KC-135 és KC-10 típusokból is tölthetnek majd. 

A csatlakozás kényes művelet, a svéd oktatók szerint legalább 200 repült óra kívánatos azoknál a hajózóknál, akiket légi utántöltő kiképzésre küldenek. Mivel a tanker körül általában több gép várakozik a töltésre, vagy éppen tankoló géppárjára, a pilótának az összeütközést elkerülendő fokozott figyelemmel, egy standard eljárás alapján kell manővereznie a tanker közelében. A töltőkosár megközelítése apró, finom kormánymozdulatokat igényel, miközben a kosár pereme 30 centiméterre van a kabintetőtől. Fontos a minimális sebességkülönbség, hogy a csatlakozáskor se a nyitható töltőcső, se a kosár ne sérüljön.

Az együléses Charlie változattal a cső elhelyezkedése miatt valamivel könnyebb a csatlakozás, a kétüléses Delta pilótájának a kabintető keretén lévő tükörben kell ellenőrizni a műveletet – állítja az egyik kiképzett pilóta, Petr Dřevecký százados.
A légi utántöltésre szóló jogosítás 90 napig érvényes. Ha ez a megszerzett képesség nem veszik el, akkor a cseh Gripenek a nemzetközi gyakorlatokon olyan „package” részeként repülhetnek, amelynél a légi utántöltés alapvető mozzanatnak számít.

Az élmények felidézéséért köszönet illeti Petr Dřevecký századost, a fotókért Milan Nykodym főhadnagyot.  

* * *