Air Base

2019.aug.01.
Írta: szórád tamás komment

DRÁVA UTCA HELIPORT

Budapest XIII. kerületében, a Dráva utca végénél, ahol a pesti alsó rakpart véget ér és az út felkanyarodik a felső rakpart magasságáig, a ferde támfal tövében volt egy terület. Ezen a helyen általában taxisok vártak fuvarra vagy buszsofőrök múlatták az időt járműveikben pihenve, de a hely ideiglenes helikopter leszállóhelyként is funkcionált. A kockaköves heliport a Formula 1 Magyar Nagydíj idején volt csúcsra járatva. A Dráva utca – Hungaroring légihíd már a versenyhétvége előtti napokban megindult és szombat-vasárnap érte el a csúcspontját. Az utasok a közhiedelemmel ellentétben nem csak VIP-ek voltak, hiszen bárki vehetett jegyet a helikopteres utazásra.

A helikopterek tömeges megjelenése az első években rengeteg nézőt vonzott a leszállóhelyre, aztán elmúlt az újdonság varázsa és csökkent az érdeklődők száma is. Az F1-es hétvégén kívül, máskor is leszálltak itt helikopterek, ha nem is túl gyakran. A területen néhány éve pihenőpark létesült és ezzel a Dráva utca heliport megszűnt. 

2001

drava-2001-habgf.jpg

Hungaroringről érkező Mi-2-es a leszállóhelyhez helyezkedik. A HA-BCF korábban egy magán-mentőszolgálat, az Aerocaritas gépe volt.

drava-2001-habgh.jpg

Induló Mi-2-es, a HA-BGH. A gép orrán látható antennák jelzik, hogy egy volt katonai gépet látunk, amely 8918-as oldalszámmal az ezredfordulóig repült a honvédségnél.

drava-2001-halfp.jpg

A kilencvenes években jó néhány jugoszláv gyártású SA 341 Gazelle (Partizan) került Magyarországra.

drava-2001-halfs.jpg

A Duna fölül oldalazva lopakodik a rakpart fölé egy érkező Bell 206 Jet Ranger. A gépen a magasított változatú csúszótalp van.

drava-2001-halfu.jpg

Egy másik Jet Ranger is repült a heliportról. A HA-LFU a Hungaroring felé indul.

drava-2001-hamiw.jpg

A gázturbinák sivításába időnként dugattyús motor brummogása vegyült. A HA-MIW lajstromjelű Robinson R44-es behelyezkedik a széliránynak megfelelő leszálláshoz.

drava-2001-r15-1.jpg

Az utasszállításba a rendőrség is bekapcsolódott. Az R-15-ös lajstromjelű Mi-2-es érkezik …

drava-2001-r15-2.jpg

… majd indul is tovább. Az utasok gyors és biztonságos ki- és beszállításáról külön földi személyzet gondoskodott.

drava-2001-r502.jpg

Felszállásra kész az R502-es lajstromjelű MD 500-as.

2004

drava-2004-hamix.jpg

A HA-MIX lajstromjelű Robinson R44-es a T-Mobile-t reklámozta. A fotó a késő délelőtti órákban, a repülések szünetében készült.

drava-2004-hamsa.jpg

A HA-MSA a nyolcvanas évek közepén még kék-ezüst színű festéssel került az országba.

drava-2004-r13-2.jpg

A Romeo 13-asnak csak a kerítésen kívül jutott állóhely. Közben az MD 500-assal repülő kollégák fáradhatatlanul rótták köreiket.

drava-2004-r13.jpg

A partra merőlegesen közelít a leszálláshoz a rendőrségi Mi-2-es.

drava-2004-r14-2.jpg

A Romeo 14-esen, akárcsak a többi kék helikopteren, letakarták a feliratokat, csak az állami légijárművek ék alakú felségjele maradt látható.

2007

drava-2007-hafly.jpg

Az első, magyar lajstromba vett NOTAR helikopter egy MD 600N volt.

drava-2007-halfu.jpg

Emelkedőben a 2001-es képeken már látott HA-LFU. A Jet Ranger-től balra a Libegő erdőbe vágott pályája, felette a János-hegyi kilátó látszik.

drava-2007-hartl.jpg

Egy hófehér szitakötő, az utasaira várakozó, HA-RTL lajstromjelű MD 500-as.

drava-2007-r502-504.jpg

Utasfelvétel után porfelhőt kavarva felszáll a légirendészet két MD 500-asa, az R502-es és az 504-es. Akárcsak a fehér MD 500-as fotója, ez is egy hétköznap reggel készült.

2008

drava-2008-haboa.jpg

Ritka madár mifelénk egy Bo-105-ös. A HA-BOA jelű helikopter a Hungaroring felé veszi az irányt.

drava-2008-haeur.jpg

EC120 Colibri gyorsít a Margitsziget fái előtt.

drava-2008-halfw.jpg

Szokatlan festésminta a HA-LFW lajstromjelű SA 341-esen.

drava-2008-halfx.jpg

Ízléses terepminta a Gazelle / Partizan helikopteren. Az Aérospatiale típusát a jugoszláv Soko is gyártotta; ez a gép is náluk készült.

drava-2008-halfy.jpg

A HA-LFY katonás zöldben, háttérben a Hármashatár-heggyel.

drava-2008-hamix.jpg

A HA-MIX-en már nyoma sincs a T-Mobile színeinek, a gép egyszínű sárga lett. Sajnos 2009-ben a Lágymányosi híd közelében a Dunába zuhant.

drava-2008-hanot.jpg

Egy másik fürge Colibri, a HA-NOT.

drava-2008-r502.jpg

Rendőrségi MD 500-as kapaszkodó utasokkal.

2014

drava-2014.jpg

Ez sem Hungaroring vonatkozású fotó, már csak azért sem, mert februárban készült. A Romeo 14-es a Dráva utcához közelít, hogy fedélzetére vegye a miniszterelnököt, a belügyminisztert és a TEK főigazgatóját.

* * *

Fotó: Szórád Tamás

TÍZ ÉVE ÁLLT SZOLGÁLATBA A NEHÉZ LÉGISZÁLLÍTÓ EZRED

0244.jpg

A pápai Nehéz Légiszállító Ezred (HAW) ünnepélyes parancsnokváltására júniusban került sor és ugyanekkor ünnepelték az ezred és a Stratégiai Légiszállító Képesség (SAC) tízéves fennállását is. A HAW hivatalosan 2009. július 27-én állt szolgálatba, szintén ünnepélyes keretek között. Az évforduló kapcsán idézzük fel a tíz évvel ezelőtti pillanatokat.

0188.jpg

A SAC programban érintett nemzetek katonai delegációit szállító gépek közül először az USAF által bérelt, luxus kialakítású B737-700 Boeing Business Jet érkezett meg. Mellette a szolnokiak Mi-24-ese parkol.

0191.jpg

A ceremóniához felsorakozó katonák mögött a régi torony magasodik, még nyoma sincs az újnak, amely csak 2015-16-ban épült meg.  

0194.jpg

Három Gripen áthúzása köszönti az eseményt. Tíz év elteltével, ha ideiglenesen is, de a kecskeméti vadászok is a pápai reptér lakói.

0198.jpg

A vadászok után két harci helikopter díszelgett. Az egyik a NATO lobogójával húzott át.

0204.jpg

A szálak összeérnek. A Li-2-es elődjének számító DC-3-ast az a Douglas gyártotta, amely 1967-ben összeolvadt a McDonnellel. Az így létrejött McDonnell-Douglas-nél születtek később a C-17-es tervei, végül a cég 1997-ben a Boeing része lett.

0600.jpg

Ezredjelvény egy magyar és századjelvény egy amerikai katona karján.

0209.jpg

A ceremóniához felgurul a SAC 01-es. A HAW első C-17-ese két héttel korábban, július 14-én érkezett meg Pápára.

0216.jpg

Telt ház a pilótafülkében. A C-17-esen bő egy évvel később már magyar pilóta is repült.

0225.jpg

A SAC program nemzeteit képviselő katonák kiszállnak a gépből…

0595.jpg

 … és felsorakoznak a C-17-es előtt.

0258.jpg

0261.jpg

John Zazworsky ezredes, a HAW első parancsnoka átveszi az ezred zászlaját az USAFE ramsteini parancsnokságáról érkezett Richard C. Johnston dandártábornoktól, aki maga is tapasztalt szállítórepülő volt. A felső kép jobb oldalán az akkori honvédelmi miniszter, Szekeres Imre áll.

0262.jpg

A parancsnok a hagyomány szerint meglengeti a zászlót. A kép jobb alsó sarkában Tömböl László, vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke ül.

0266.jpg

Zazworsky ezredes többek között szállítórepülő századparancsnok majd az egyik légi utántöltő ezred parancsnok-helyettese is volt, mielőtt Pápára került. Oktató és ellenőrző pilótaként valamint gépparancsnokként olyan típusokat repült, mint a C-12-es, a C-37-es, a C-141-es, a KC-135-ös és természetesen a C-17-es. 2011 nyaráig vezette a Nehéz Légiszállító Ezredet.

*

Amerikából jöttem, mesterségem a katonai légiszállítás. A HAW kötelékében dolgozók közül ezt sokan elmondhatták magukról. Egyvalaki azt is, hogy Magyarországon született. Attila Csipes őrmesterrel 2009-ben készült egy rövid interjú. 

0602.jpg

Mi vonzotta a légierőhöz?

Mint sok más srácot, engem is lenyűgözött a haditechnika és azon belül a katonai repülőgépek. Nem volt nehéz megkedvelni őket. 1989-ben mentünk ki az Egyesült Államokba és Dél-Kaliforniában telepedtünk le. Ott van az Edwards légierő bázis és több repülőgépgyár is a közelben tesztelte a gépeit. Mindennapos látvány volt a B-1-es vagy a B-2-es repülése, de gyakran láttuk az F-117-est és az űrrepülőgépet szállító Boeing 747-est is a levegőben. Emellett több repülőnapra is kilátogattam és valahogy megfogott a dolog. A légierőhöz 1999 szeptemberében léptem be. Először technikusként dolgoztam a légi betegszállítás területén. Feladatunk volt a KC-135-ös, C-130-as és C-17-es típusok sérültek szállítására történő átalakítása, bár a légierő rendelkezett erre specializált repülőgéppel, a C-9-essel. Később a légiszállítás felé váltottam. Amíg csak zöld kártyával rendelkezik valaki és nincs meg az átvilágítása, addig csak bizonyos feladatokat láthat el a fegyveres erőknél. Én is ezért választottam ezt a területet.

Pápa előtt merre szolgált?

Az Egyesült Államokon belül Kaliforniában a Travis légierő bázison, de megfordultam a világ számos pontján, ahova a feladat szólított. Lényegében csak a Távol-Kelet maradt ki. A legtöbbször a Közel-Keletre repültünk.

Hogyan jutott végül Pápára, a HAW-hoz?

E-mailben megkerestem John Zazworsky ezredest, a HAW parancsnokát, és megírtam, hogy szívesen jönnék Pápára. A nevemet látva persze rákérdezett, hogy magyar vagyok-e és ezután rögtön rábólintott. Bejelentkeztem az USAF-nál erre a beosztásra és már jöhettem is. 2009 áprilisában érkeztem Pápára.

Milyen feladat várta az érkezéskor?

Először azzal foglalkoztunk, hogy megrendeltünk minden olyan eszközt, ami a munkánkhoz kell. Emellett Ramsteinbe utaztam a beosztottjaimmal, akik egy hathetes tréningen vettek részt, mivel előtte még nem dolgoztak ezen a területen.

Most mi a feladata a HAW-nál?

Légiszállítási supervisor vagyok, sok minden tartozik hozzám. Legfőbb feladatom, hogy ellenőrizzünk minden rakományt, amit majd Pápáról szállítanak el a C-17-esek, hogy nem veszélyesek-e a légiszállítás szempontjából. Például, ha járműveket kell szállítani, akkor ellenőrizzük a bennük lévő üzemanyagot, az akkumulátorokat és a járművek tűzoltó berendezéseit. Ezután raklapra helyezzük és hálóval rögzítjük a szállítmányt, majd lemérjük a lapok súlyát. Egy számítógépes program segítségével elosztjuk, hogy az egyes raklapok, konténerek vagy járművek hova kerüljenek a repülőgép belsejében. Ezt követően a rakományt 5-6 órával a tervezett felszállás előtt kijuttatjuk a repülőgéphez és ott a load masternek megmutatjuk, hogy mi kerül a fedélzetre. Ha ő jóváhagyja, már mehet is a rakodás. A munka nagyon hasonlít a légitársaságoknál végzett tevékenységhez. A jogosításaink alapján egy légitársaságnál vagy gyorspostával foglalkozó cégnél is dolgozhatnánk. Utasszállítás esetén mi gondoskodunk az utasok ellátásáról is. (Az interjú idején a folyamatos szállítási feladatok még nem kezdődtek meg, Csipes őrmester leginkább a nyelvtudását hasznosította. Tűzoltóknak, műszakiaknak tolmácsolt valamint azoknak a katonáknak, akik a kiszolgálóeszközöket használták a későbbiekben.)

Sok magyar-amerikai szolgál a légierőnél?

Bár az átfogó statisztikát nem ismerem, véleményem szerint nem igazán. Az elmúlt tíz év során talán három vagy négy magyarral találkoztam a légierőnél. Itt Pápán a repülőorvosunk is magyar.

Milyen lehetőségek várják a légierőnél?

Én, akárcsak a többi egyedülálló katona tizenöt hónapra jöttem, a családosok két évet töltenek Pápán. Rendfokozatban és beosztásban is előreléphetek, de miután visszatérek az Egyesült Államokba, váltani szeretnék.

*

Az első légiszállítást Európán belül hajtotta végre az ezred 2009. augusztus 13-án. Műveleti területre először szeptember 27-28-án repültek, amikor Svédországból szállítottak rakományt Afganisztánba. Októberig a másik két C-17-es is megérkezett Pápára.

* * *

Fotó: Szórád Tamás

KI KORÁN KEL ...

0014.jpg

Az előző bejegyzéshez hasonlóan ismét egy nagygépes következik, amelyhez egy rövid, másfél órás reggeli spotting során készült fotók közül válogattam. Egy-két érkező kargó gépet szerettem volna elcsípni, ezért a használatos iránynak megfelelően a 13R pályához helyezkedtem. Hét óra után az induló forgalom is ezt a pályát használta.

0004_1.jpg

A DHL és a török MNG színei díszítik ezt a közel huszonöt éves Airbus A300-as teherszállítót, de a gép a szlovén Solinair-nél repül. Most éppen Lipcséből érkezik Budapestre.

0009.jpg

A UPS Boeing 757-ese alig háromnegyed órával korábban indult Prágából.

0015.jpg

Lakk-fekete  Gulfstream G280-as, cseh lajstromban.

0026.jpg

A következő kargó gép az ASL Airlines Boeing 737-800-asa. A háttérben a fák mögött a HungaroControl épületének teteje látszik.

0020.jpg

 A ČSA A319-ese a Eurowings Stuttgart-Budapest járatát teljesíti.

0029.jpg

A Baby Boeing és a nagyra nőtt Airbus.

0033.jpg

Szemtől-szemben a Ryanair-géppel, amint az a Delta gurulóról a 13R pályára fordul, majd el is startol Dánia felé.

0038.jpg

Nincs leszálló gép, ezért a „Speedbird One Six Hotel” végig gurul a pályán, és ott csinál egy hátraarcot a felszálláshoz.

0046.jpg

Az Air Cairo A320-asa három és fél órás útjára indul az egyiptomi Marsa Alam felé, a Vörös-tenger partjára.

* * *

Fotó: Szórád Tamás

SPOTTING DÉLTÁJBAN

Hétköznap déltájban, érthető okokból kevesen koptatják a ferihegyi kargó dombot, bár azokra a percekre, amikor a Shanghai Airlines Boeing 787-ese felszállt, a létszám megsokszorozódott. Nagyjából ennyit lehet írni arról a kis időről, amit a napokban a dombon töltöttem, na meg azt, hogy a kínai Dreamliner tényleg jól néz ki.

0676.jpg

Az American Airlines Philadelphia felé induló Boeing 767-ese nem sokat időzött az Újvilágban, még aznap visszatért Európába, egy svájci desztinációra.

0684.jpg

Harminc éves múlt a Smartwings ukrán lajstromú és üzemeltetésű B737-400-asa. A járat a görög szigetek egyikére indul.

0687.jpg

Őrjárat az égen MD 902-essel. A háttérben egy induló járat sejlik.  

0694.jpg

Alig két órát időzött Budapesten a török MNG teherszállító Airbus 300-asa és már indult is tovább.

0698.jpg

A Shanghai Airlines Boeing 787-9-ese heti három alkalommal repül Sanghajból Budapestre.

0702.jpg

Laposan emelkedve távozik a kínai Dreamliner.

* * *

Fotó: Szórád Tamás

PARÁDÉ FÖLDÖN-ÉGEN

Évszázadokkal a telekommunikációs eszközök megjelenése előtt az egyes katonai alegységek és a hadvezérek csapatzászlóval különböztették meg magukat a többiektől. A harctér zűrzavarában így jelezték a katonáknak, hogy hol kell gyülekezniük. Így volt ez Angliában is, ahol kialakult az a szokás, hogy a zászlóval katonai parádék keretében vonultak fel, hogy a katonák alaposan megismerjék és a harc hevében is gyorsan felismerjék azt. Vélhetően II. Károly uralkodása idején, azaz 1660 és 1685 között vezették be ezeket a parádékat, amelyek 1748 óta a mindenkori uralkodó hivatalos születésnapját is jelzik. Miután III. György 1760-ban a trónra került, bevezette, hogy a parádékat minden évben megrendezzék. Időpontként az uralkodó valódi születésnapjától függetlenül június első felét jelölték meg, mégpedig az Angliában oly gyakori mostoha időjárás miatt. Angol alakulat eredeti céllal utoljára 1881-ben, Dél-Afrikában vitt csapatzászlót a hadszíntérre, de a katonai parádé a mai napig megmaradt.

*

II. Erzsébet, az Egyesült Királyság és a Nemzetközösség 93 esztendős királynője április 21-én született, de a hagyomány továbbra is él: a katonai parádéra és a királynő köszöntésére idén június 8-án, szombaton került sor. A katonazenészekkel kísért díszelgő menet valamint a királyi család a Buckingham-palotától indult, végigvonult a Mallon és ezután érkezett meg a parádé helyszínéül szolgáló térre, a Horse Guards Parade-ra, ahol II. Erzsébet megszemlélte a felsorakozott alegységeket. Ezt követően katonai parádé vette kezdetét, amelyen a királyi lovas testőrség két ezrede, a Life Guards és a Blues and Royals valamint a királyi tüzérség, a King’s Troop Royal Horse Artillery, és az öt gyalogos gárda – Grenadier, Scots, Welsh, Irish, Coldstream – katonáinak részvételével. Minden évben más és más alegység mutathatja meg zászlaját. Ebben az évben a Grenadier Guards 1. zászlóalját érte a megtiszteltetés, hogy zászlajával felvonulhatott.

0274.jpg

A gárdisták emlékműve, a Horse Guards Parade felé néző Guards Memorial

Mind a lovas ezredek, mind a gárdák estében a brit hadsereg legrégebbi ezredeiről beszélhetünk, amelyeket az 1660-as polgárháborút követően az uralkodó személyes védelmére hoztak létre. Bár a közvélemény a medveszőr kucsmás, díszegyenruhás katonákat általában a díszelgéssel és a ceremóniákkal azonosítja, valójában ezek a katonák csak szolgálati idejük egy részében reprezentálnak. A lovas katonák elsősorban felderítők, a gyalogos gárdisták pedig lövészek, akik Európától kezdve Afrikán át a Közel és Távol-Keletig a Föld számos pontján megfordulnak.

*

A felvonuló alegységekhez és a királyi családhoz a Buckingham-palota és a Trafalgar tér között húzódó Mallon lehet a legközelebb kerülni, amikor a menet a palotától a parádé helyszíne felé tart. A kezdés előtt a rendőrség és a hadsereg emberei bejárják a Mallt, a gárdisták pedig elfoglalják felállítási helyüket. A helyszín fegyveres biztosításáról szintén a rendőrség gondoskodik.

0303.jpg

0310.jpg

0312.jpg

0313.jpg

0318.jpg

0322.jpg

0316.jpg

A ceremónia történetét és részleteit ismertető füzetet a Scots Guards katonáitól lehetett megvásárolni. A kiadvány nem csak egyszerű programfüzet, a végén pontos információk segítik azt, aki jelentkezni szeretne a hadseregbe.

*

0325.jpg

0326.jpg

0328.jpg

0330.jpg

A katonazenekarok 1917 óta részei a ceremóniának. A felvonulást a Welsh Guards zenészei kezdik.

0335.jpg

0343.jpg

A kordon mellett díszőrséget álló gárdisták hangos vezényszóra, apró léptekkel igazodnak jobbra. A díszőrséget a Welsh Guards katonái adják. A kucsmájuk zöld-fehér dísze nem látszik, mert a baloldalon van, de hovatartozásukat az is mutatja, hogy gombjaik ötösével vannak a kabátjukon.

0342.jpg

Dobosok és fúvósok a kucsmájukon kék díszt viselő Irish Guards-tól.

0347.jpg

A medveszőr kucsma jobb oldalán piros dísz jelzi, hogy a katonák a Coldstream Guards tagjai. Az ő kabátjukon kettesével vannak a gombok.

0348.jpg

A felállított gárdista a többiek menetelését figyeli.

0350.jpg

A Scots Guards egyenruháin hármasával vannak a gombok, a kucsmának egyik oldalán sincsen dísz.

0352.jpg

Újabb Coldstream alegység – fegyver helyett hangszerrel.

0353.jpg

A katonák vállán a brit SA80-as gépkarabély pihen.

0354.jpg

0355.jpg

0356.jpg

Végig gombos, elöl-hátul gazdagon díszített egyenruhában vonulnak a Grenadier Guards zenészei.

0367.jpg

Harry herceg és Meghan Markle Katalinnal és Kamillával osztozott az egyik nyitott hintón. Károly, András és Vilmos hercegek és Anna hercegnő lemondtak a hintó kényelméről, ők lóháton vonultak végig a Mallon.

0373.jpg

A Welsh Guards tisztje mögött a királyi lovas testőrség két katonája lovagol.

0377.jpg

A Life Guards lovasai vörös kabátot és fehér dísszel ellátott sisakot viselnek. 1821-ben vezették be, hogy a vértet tükörfényesre kell polírozni.

0391.jpg

Négy ujjával markolja, az ötödikkel támasztja a kardot a Life Guards lovasa. A csizma sem egy egyszerű darab.

0380.jpg

0383.jpg

0385.jpg

0387.jpg

2014 óta a Life Guards és a Blues and Royals zenészeiből összeállított zenekar kíséri a lovas testőrség katonáit. Aki idekerül, annak egy tizenhat hetes tréningen kell részt vennie, ahol megtanul lovaglás közben zenélni. Évszázados hagyományokat idéző, aranydíszítésű ruhájuk hátáról leolvasható, hogy II. Erzsébet királynő (Elizabeth II Regina) az uralkodó.

0395.jpg

II. Erzsébet a változékony idő miatt egy zárt járművet választott, mégpedig Viktória királynő 1842-es hintóját. 1986-ig ő maga is lóháton vett részt a saját születésnapi parádéján.

0397.jpg

A királynő egyedül ült a két szürke vontatta hintóban. Férje, Fülöp herceg 2017-ben visszavonult a közszerepléstől.

0402.jpg

0406.jpg

Az 1669-ben, két ezred összevonásával létrehozott Blues and Royals lovasai sötétkék kabátot viselnek a vért alatt és piros díszt a sisakon.

0409.jpg

A Mall a menet elvonulása után, háttérben a Buckingham-palotával, és az úton a lovak nyomaival.

*

Miután a parádé a Horse Guards Parade-on véget ért és a közeli Green Parkban elcsendesültek a 41 díszlövést leadó ágyúk, a királyi család visszatért a Buckingham-palotába, hogy annak erkélyéről tekintsék meg a Királyi Légierő gépeinek díszelgő áthúzását. Az előzetes programtól eltérően a Royal Air Force csak néhány típussal díszelgett a palota felett. Nem jöttek el a második világháborús szállító, bombázó és vadászgépek illetve a RAF felderítő és tankergépei sem. Az útvonal sem pontosan az volt, amit meghirdettek, így a St. James Parkból leginkább alulról sikerült lefényképezni az áthúzó gépeket.

0428.jpg

A RAF Northolt 32. repülőszázadának 2015-ben beszerzett Leonardo A109SP GrandNew helikoptere függ a Buckingham-palota és az áthúzásra kijelölt magasság felett. Fedélzetéről minden bizonnyal fotók készültek a légi díszelgésről.

0431.jpg

0435.jpg

0434.jpg

Puma és Chinook helikopterek a RAF Bensonról.

0439.jpg

0440.jpg

A 32. század elsődleges feladata a királyi család illetve az állami és katonai vezetők szállítása. Ehhez BAe-146-osokat használnak, amely közül a CC.Mk2-es VIP változat díszelgett a Buckingham-palota felett. A gépet - amely gyakran megfordul a konfliktuszónákban is - és a fedélzetén lévőket a DAS (Defensive Aids Suite) szenzorai védik.

0447.jpg

Typhoon FGR4-es raj a RAF Coningsby 3(F) századától.

0448.jpg

0451.jpg

Nemzeti színű füstcsíkot húzva, felhőháttérből érkezik az 55. szezonját kezdő bemutató kötelék, a Red Arrows. A kilenc Hawk T1 áthúzása zárta a mindössze nyolcperces légibemutatót.

*

Fotó: Szórád Tamás

A MEUSE FOGLYA

1945 kora tavasza. A nyugatról támadó angol, amerikai és kanadai erők előrenyomulását német földön egy természetes akadály, a Rajna késlelteti. A szövetséges hadvezetés folyami átkelést tervez, de nem akarják kellő felkészülés és gyakorlás nélkül előreküldeni az embereket. Emlékeikben még él az 1944. szeptemberi Market Garden hadművelet fiaskója, amikor Arnhemnél „messze volt a híd”. Belgiumban intenzív kiképzés veszi kezdetét, amelyhez a Rajnához hasonló folyó, a Meuse adja a helyszínt. A katonák éjjel-nappal az átkelést gyakorolják.

buffalo_0279_1.jpg

Kotem egy kis település a Meuse belga oldalán. A másik oldal már Hollandia, ott Maas-nak nevezik a folyót. Kotemnél táborozik egy meglehetősen vegyes összetételű brit zászlóalj. A veterántól kezdve az újoncig mindenki előfordul itt. Ezeknek az embereknek egy kétéltű jármű, az amerikai LVT-4 Buffalo kezelését kell megtanulniuk szárazon és vízen egyaránt. Nincs könnyű dolguk, a tavaszi olvadás áradással jár, de ez nem zavarja a gyakorlatozást.

Március 5-én éjjel négy brit katona készül átkelni a folyón az egyik Buffalóval. Ketten közülük - John Shearer és Philippe Harding - huszonéves újoncok, akik Skóciából érkeztek a seregbe. A harmadik katona, Stanley Clark tapasztalt harcos, megjárta Észak-Afrikát és most az európai hadszíntéren igyekszik túlélni a háborút. Negyedik társuknak csak a keresztneve maradt fent és a beceneve („Hókuszpókusz”), amit annak köszönhetett, hogy elképesztő kártyatrükkökre volt képes. Már közel járnak a parthoz, amikor megtörténik a baj. A Buffalo fennakad valamin, ami feltépi a jármű alját és az azonnal elsüllyed a megáradt folyóban. Ketten megmenekülnek, ketten azonban a Meuse-be vesznek, egyikük holtteste sosem kerül elő. A Buffalo évtizedekre a Meuse foglya marad.

buffalo_0285.jpg

buffalo_0282.jpg

1977-ben új út épül Kotem közelében. A belga-holland határsávban húzódó szakaszt a Meuse felett egy híddal tervezik összekötni. A híd építésének megkezdése előtt, a meder átvizsgálása miatt búvárok merülnek a folyóba és nagy meglepetésükre rátalálnak az LVT-re. A felfedezésnek gyorsan híre megy. A környék idősebb lakói még emlékeznek arra, hogy a háború utolsó évében valóban elsüllyedt ott egy kétéltű jármű. Gyors döntés, egy éjszakai merülés, és a búvárok által ráerősített kötéllel partra vontatják a Buffalót.

buffalo_0288.jpg

buffalo_0287.jpg

A járművet kiállítható állapotba hozzák és 1977 szeptemberében kétnapos ünnepség keretében, mint emlékművet avatják fel Kotem mellett. Újabb harminc év elteltével az idő nyomot hagy a második világháborús jármű-relíkvián. A Buffalo állaga annyira leromlik, hogy elkerülhetetlenné válik a felújítása. 2007-ben a belga hadsereg leemeli a betontalapzatról és elszállítja. Önkéntesek csoportja kezd dolgozni a rozsdásodó kétéltűn és közben a jármű kiállítási helye is megújul. A Meuse egykori foglya még abban az évben visszakerül a helyére. Oda, ahol ma is látható.

*

LVT-4 Buffalo

(Landing Vehicle Tracked - Lánctalpas Partraszálló Jármű)

buffalo_0297.jpg

A 7,9 méter hosszú, 3,3 méter széles és 2,5 méter magas, 13,5 tonnás LVT-4-esből 8348 darabot gyártottak, amelynek többségét a csendes-óceáni hadszíntéren alkalmazták. Páncélzata 6 és 14 milliméter között volt. Háromfős személyzet irányította, egy parancsnok és két járművezető.

buffalo_0304.jpg

A Buffalo vízi meghajtását szintén a lánctalpak biztosították, a hajtott lánckerék az első volt. A lánctalpakra lapátszerű kapaszkodókat szereltek, amelyek szárazon és vízen egyaránt segítették a jármű haladását.

buffalo_0290.jpg

A láncfeszítő kerékkel állították be az oldalanként 73 szemből álló lánctalp feszességét.

buffalo_0291.jpg

Az LVT-4 oldalanként 11 görgővel rendelkezett.

buffalo_0295.jpg

A személyzet fülkéjébe két búvónyíláson lehetett bejutni. A fülke mögött helyezték el a motorházat a 250 lóerős, héthengeres, Continental csillagmotorral. Az 530 literes üzemanyagkészlet szárazföldön 240, vízen 120 kilométer megtételére volt elegendő.

buffalo_0299.jpg

Az állagmegóvás miatt ponyvával takart, egyébként nyitott tehertérben 25-30 katona utazhatott, de akár egy Willys Jeepet is szállíthatott az LVT-4. A jármű védelmére 12,7 mm-es és 7,62 mm-es géppuskák szolgáltak.

buffalo_0300.jpg

A jármű hátfala lenyitható rámpaként szolgált. A katonák ezen keresztül hagyhatták el a járművet, így a kiszálláskor védve voltak az elölről jövő támadással szemben. A rámpa két oldalán látható terelőlapát-dobozokat azért szerelték fel, hogy a lánctalp kapaszkodói által hátracsapott víz ne fröcsköljön a magasba, hanem hátrafelé jusson ki a jármű alól.

buffalo_0286.jpg

Az első kiállításkor a jármű történetét ismertető bronztáblát a Buffalo oldalára csavarozták. A 2007-es felújítást követően ez a tábla nem került vissza, helyette egy részletesebb tájékoztatást nyújtó táblát állítottak.

* * *

Fotó: Szórád Tamás

REPTÉR A DOKKOK KÖZÖTT

Londonban 1987-ben nyílt meg egy kisméretű repülőtér, a London City Airport. A belvárostól 10-12 kilométerre, a Canary Wharf üzleti negyedtől 4-5 kilométerre fekvő reptér elsősorban az üzleti forgalom kiszolgálására létesült, de ma már jelentős turistaforgalmat is bonyolít. A repülőtér egyetlen, 1500 méter hosszú futópályával rendelkezik. A pályahossz és a reptér mérete behatárolja, hogy milyen típusok üzemelhetnek innen. A legtöbb járatot Embraer 170-esek és 190-esek teljesítik, de ATR-ek, Dash 8-asok, Avrojetek és Dornierek is járnak a City Airportra. A legnagyobb gép, amely erről a reptérről üzemelhet, az Airbus A318-as. A környék beépítettségére való tekintettel a repülőgépek hétköznapokon 6.30 és 22.30 között, szombaton 6.30 és 13 óra között, vasárnap 12.30 és 22.30 között szállhatnak le és fel. December 25-én a London City Airport zárva van. Ugyancsak a zajterhelés miatt helikopteres és kisgépes forgalom nincs.

0350.jpg

Idén februárban a LOT elindította közvetlen járatát Budapestről a City Airportra. A lengyel légitársaság Embraer ERJ-190-esei vasárnap kivételével naponta kétszer közlekednek a két főváros között. Júniusban, szakítva az általam eddig preferált Wizz Air / Luton kombinációval, kipróbáltam a LOT járatot.

0003_1.jpg

Budapesti indulás. A mellettünk álló British A320-astól már visszahúzták a hidat és rövidesen megkezdődik a gép hátratolása. A háttérben egy kiadós zápor éri el a repteret.

0011.jpg

Felszállás a 13R pályáról. A hangár előtt parkoló Boeingek és Airbusok mellett a Malév gyönyörűen restaurált Tu-154-ese idézi a múltat.

0013_1.jpg

A magunk mögött hagyott reptéren már süt a nap, de a XVIII. kerületet még eső áztatja.

0018_1.jpg

Felhők között bujkáló.

0028.jpg

Csendesen duruzsolnak a gép General Electric CF34-es hajtóművei. A távolban egy tornyos gomolyfelhő közel tízezer méterig magasodik.

0035_1.jpg

A felhő alá süllyedve, szürke időben repülve, a Temze torkolatának közelében, Foulness Island-nél érjük el a partot. A London City Airport innen kb. 60 kilométerre van „as the crow flies”.

0044_1.jpg

Egy tanker kikötő és egy konténer kikötő után az önjáró rakományt, jellemzően kamionokat szállító Ro-Ro hajók mólója felett repülünk el. 

0046.jpg

Ha szép időben, 09-es irányon közelítenénk, a Tower felett fordulnánk a végső egyenesre. Most a 27-es pálya a használatos és szép idő sincs. A Temze itt délnek fordul és kikerüli azokat a dokkokat, ahol a City Airport is van.

0047.jpg

A gép a dokkok bejáratánál lévő Gallion Point Marina felett repül el.

0049_1.jpg

Még a levegőben, de már a pálya felett. A London City Airport déli oldalát a King George V dokk, az északit a Royal Albert dokk határolja. A képen ez utóbbi látható.

0055.jpg

A pályát elhagyva először a British Airways (CityFlyer) ERJ-170-ese előtt gurulunk el.  Csúcsidő van, ki kell várni a sorunkat, hogy legyen helyünk a terminál előtt.

0056.jpg

A Lufthansa (CityLine) is Embraerrel repül London Cityre. Az, hogy a terminál közvetlenül a parkoló gépek - és hajtóműveik - mögött van, sajnos azzal is jár, hogy az érkező utasok által használt földszinti folyosón időnként égett kerozinszag érezhető.

0057_1.jpg

A sorban következő gép a Flybe Spirit of Exeter nevű, indításra kész Dash 8-asa.

0062_1.jpg

Szűkös az előtér, a szárnyvégünk és a KLM (Cityhopper) ERJ-190-ese között csekély a távolság.

0065.jpg

Mögöttünk felszabadul egy állóhely, ezért az irányítók visszagurítanak a pályára, hogy azon keresztül közelítsük meg. A reptér a közeljövőben áttér a digitális torony technológiára. Az irányítók a közeljövőben a swanwicki irányító központba költöznek és egy 16 kamerából álló rendszertől kapott kép alapján irányítanak majd.

0066.jpg

A Dash 8-ast járó hajtóművekkel tolja be az állóhelyre a reptéri vontató. A gép szárnya oda kerül, ahol a földi kiszolgáló személyzet embere kinyújtott karral áll.

0075.jpg

A terminálhoz orral begurulva, majd helyben megfordulva a helyünkre állunk. A mögöttünk érkező fényszórója a felfestett pályairányt világítja. Mivel a mágneses észak iránya folyamatosan változik, a repülőtér építésekor meghatározott 10/28-as pályairányt tíz éve változtatták meg 09/27-esre.

0078.jpg

A géptől csak pár lépés a terminál. Az Airbusnál kisebb Embraer kevesebb utast vihet és ez kevesebb csomagot jelent. A feladott csomagra öt percet kellett várni, a beléptetés is ugyanennyi időt vett igénybe. A belvárosba a DLR magasvasúttal húsz perc alatt értünk be.

0237_1.jpg

Az érkezés és indulás képei között legyen átvezetés az Aer Lingus (Cityjet) Dublin-London útvonalra beállított Avro RJ85-öse, amint a London City 09-es pályájának végső egyenesére fordul. 

0499.jpg

Kilátás az emeleti indulási oldal üvegfalán át. A Flybe ATR 72-ese mögött a Swiss A220-asa gurul le a pályáról. A legkisebb Airbus 2017-ben kapott típusengedélyt a London Cityre.

0502.jpg

Zajlik a kora esti csúcs, újabb Embraer érkezik és elgurul a Dash 8-as előtt.

0504_1.jpg

Spoilerek és sugárfékek nyitva, a pályán egy ERJ-190-es fékez. A 190-es típus 2009 óta repülhet a London City Airportra.

0508.jpg

Ez az ERJ-170-es most érkezett. A lépcsőket kézi erővel húzzák a géphez, az első a helyén van, a hátsót most gurítják oda. Közben kihúzzák az utasokat terelő szalagot is.

0516.jpg

A LOT 106 üléssel, 2x2-es elrendezésben üzemelteti a 190-eseket.

0528.jpg

Egy esti érkező, a Jota Aviation 22 éves Avro RJ85-öse gurul be. A pályairány közben a 27-esről 09-esre változott.

0532.jpg

Ugyancsak a zajcsökkentést szolgálja, hogy a London Cityre érkező gépek a többi reptér 3 fokos siklópályájától eltérően, 5,5 fokos siklópályát tartva szállnak le. Ezt teszi a LOT Budapestről érkezett SP-LMB lajstromjelű gépe is.

0534.jpg

Az Alitalia (Cityliner) ERJ-190-ese leginkább Milánó és London között ingázik.

0535.jpg

Az ír Stobart Air a légcsavaros ATR-ek mellett négy ERJ-190-est üzemeltet.

0544_1.jpg

Közben visszagurult és a terminál elé fordult a budapesti LOT gép.

0548.jpg

A 190-es az épület közvetlen közelében kezdi a kifordulást. (Az üvegfal sajnos tükröződik.)

0550.jpg

Az Embraer orrfutóját maximálisan kitérítették, a gép beállását egy előteres segíti.

0552.jpg

Miközben a lengyel gép beáll a helyére, a háttérben leszáll egy KLM Embraer.

0554.jpg

Flybe Dash 8-as száll fel. Zajcsökkentési okokból az induló forgalomnak 1000 lábra kell emelkednie, mielőtt kifordul a reptér fölül.

0557.jpg

A zajcsökkentés miatt kívánatos, hogy a gépek ne a saját segédhajtóművüket járassák, hanem a földi áramforrást használják, ahogy ez a KLM gépnél is látható.

0563.jpg

A luxemburgi Luxair húszgépes flottájában többnyire Dash 8-asok repülnek. A gépünk mellett elguruló példány mindössze három éves.

0568.jpg

A pályával párhuzamos gurulóút híján a 27-es irányú felszálláshoz a pályán kell végiggurulni és ott megfordulva irányba állni. A háttérben a Canary Wharf épületei látszanak.

0569.jpg

Egy KLM járat nyomában gurultunk végig a pályán. A holland gép félreáll a 2003-ban épített várópontra, amíg mi a pályán megfordulunk és megkezdjük a felszállást.

0578.jpg

A felszállás után jobb fordulóval állunk a hazavezető útvonalra.

0605_1.jpg

Keletre haladva gyorsan sötétedik. Embraer winglet LOT logóval, helyzetfényekkel és fénylő végű statikus kisütőkkel. A London-Budapest útvonalat két óra alatt teljesítette a gép.

* * *

Fotó: Szórád Tamás

EXKLUZÍV: ELSŐ FOTÓ A HONVÉDSÉG H145M HELIKOPTERÉRŐL

h145m-mh-1.jpg

Végszerelés alatt áll a Magyar Honvédség első négy H145M típusú helikoptere az Airbus Helicopters üzemében, a németországi Donauwörthben. A védelmi fejlesztésért felelős kormánybiztos irodájának tájékoztatása szerint a Könnyű Többcélú Helikopter (LUH) konfigurációban épülő forgószárnyasokat 2019 utolsó negyedévében szállítják le Magyarországra. A harmadik negyedévben zajlik a magyar személyzetek első csoportjának típusátképzése.

h145m-mh-2.jpg

* * *

Fotó: Airbus Helicopters

EXCLUSIVE: FIRST PHOTO OF A HUNGARIAN H145M

h145m-mh-1.jpg

The first four H145M for the Hungarian Defence Forces are undergoing final assembly on the production line of Airbus Helicopters in Donauwörth. According to the office of the Government Commissioner responsible for defence modernization the aircraft built in Light Utilitiy Helicopter (LUH) configuration are going to be delivered to Hungary in the fourth quarter of 2019. The first batch of Hungarian crews are undergoing type training during the third quarter.

h145m-mh-2.jpg

* * *

Photo: Airbus Helicopters

süti beállítások módosítása
Mobil