Mennydörgés és forgószél – Pápa, 1996 és 1998
A hetvenes évek európai repülőgépgyártásának két jellegzetes típusa, a Viggen és a Tornado két év eltéréssel, de azonos hónapban, szeptemberben tett látogatást az MH 47. Pápa Harcászati Repülőezrednél. A robusztus vasak tervezésekor a svéd illetve a brit, német és olasz mérnökök eltérő koncepció mellett haladtak, de egyvalamiben hasonlót alkottak: a harcászati repülőgépek közül csak ezen a két típuson alkalmaztak sugárfordítót a leszállás utáni kigurulási úthossz csökkentése érdekében.
1996 - Saab Viggen
A Viggen JA 37-es vadász változata feladatának megfelelően kéttónusú szürke festést kapott. Az uppsalai F16-os ezred (Upplands Flygflottilj) két JA-37-es százada 1986 és 2003 között repülte a Viggent.
A sugárfordító működésekor a hajtóműből kilépő gázok a törzshátsórész oldalán távoznak. A JA 37-es függőleges vezérsíkja a VHF antenna (itt fehér burkolattal) miatt magasabb, mint a csapásmérésre optimalizált AJ 37-esé. A két változatot első ránézésre ez különbözteti meg.
Magyarok a Viggen előtt. A gépre vigyázó sorkatona a surranója orrát nézegeti.
Kisebb foltok tucatjaiból álló álcázófestés rejti az F15-ös ezred (Halsinge Flygflottilj) kétüléses SK 37-esét. A Söderhamn melletti alakulat két AJ és egy SK századot üzemeltetett 1974 és 1998 között.
Akárcsak a vadászok, az SK 37-esek is egy törzs alatti póttartállyal érkeztek. Enélkül a Viggenek ritkán repültek, különösen az SK-k, amelyekbe a hátsó ülés miatt kevesebb üzemanyag fért.
1998 - Tornado IDS
Hazainduláshoz készül a Luftwaffe négy Tornado IDS-e, a személyzet már a gépben ül. Az előkészületekben a katapultülés tetején ülő műszaki segít a pilótának, a kabintető ekkor még egy kitámasztó rúddal van biztosítva. A szívócsatorna oldalán az azóta megszűnt memmingeni 34. vadászbombázó ezred (Jagdbombergeschwader 34) jelvénye virít.
Indításra készen.
1998-ban még nem jártunk messze azoktól az időktől, amikor elképzelhetetlen lett volna, hogy német vadászbombázó látogasson magyar katonai repülőtérre. A járó hajtóművekkel várakozó csapásmérő mögött földdel borított fedezékek magasodnak és egy szintén változtatható szárnynyilazású repülőgép, egy magyar MiG-23-as áll.
***
Fotó: Szórád Tamás