EGY KIKÉPZÉSI REPÜLÉS PILLANATKÉPEI
A Magyar Honvédségnél több mint két éve üzemelnek az Airbus A319-es repülőgépek. Ha az eddig eltelt időszak rövid is, már van mire visszatekinteni, ezért időszerű volt megkérdezni a repülőműszakiakat a típus üzemeltetésének kezdeti időszakáról és napi feladataikról. Interjúalanyom azonban elfoglalt ember, aki kollégáival együtt nem csak a repülőbázison dolgozik, hanem a repülési feladatokon is rendszeresen részt vesz, ezzel biztosítva a honvédségi Airbus műszaki ellenőrzését és az esetleges problémák megoldását egy idegen reptéren. Élve a lehetőséggel, elkísértem őt két, nemzetközi útvonalon végrehajtott kiképzési repülésre. Repülés közben elkészülhetett az interjú, és betekintést kaptam az A319-es közösség mindennapjainak egy szeletébe is.
Az interjú alapján készülő cikk a szokott módon, a nyomtatott megjelenést követően kerül fel az Air Base blogra, ebben a bejegyzésben a nap egyes pillanatait igyekeztem összefoglalni.

A szállítórepülők ideiglenes állóhelyén az Airbus A319-es előkészítése órákkal a tervezett felszállás előtt elkezdődött, a repülőgépről lekerültek a hajtóműtakarók és a különböző védőburkolatok.

A műszakiak minden repülés előtt elvégzik a napi ellenőrzést. Ez alapvetően egy körbejárás, ami a sárkány, a futóművek és a hajtóművek vizuális ellenőrzéséből valamint az olajszintek és a nitrogénnyomások ellenőrzéséből áll.

Miután a repülőgépet feszültség alá helyezték, a műszerek visszajelzése alapján a pilótafülkében is elvégzik az ellenőrzést.

A műszakiak befejezték a munkát, a gép repülhet. Ha nincs meghibásodás, a napi ellenőrzés az aláírástól számított 36 óráig érvényes.

Az első útvonal egy óra tíz perces repülést jelent.

A repülőtér tenger felől végzett megközelítése közben az Airbus a felhőalap alá süllyed.

A hajtóművek leállítása után, amíg a lépcső odaér, a vezető utaskísérő bemegy a pilótafülkébe és jelenti, hogy minden ajtót kiélesítettek (a csúszdákat deaktiválták). A műszakiak is készülnek, hogy az ajtónyitás után azonnal kiszállhassanak és megkezdhessék a gép ellenőrzését.

A vizuális ellenőrzés a CFM56-os hajtóműveket,…

… a sárkányt, …

… és a futóműveket érinti. Probléma esetén, a fedélzeten utazó két műszaki dolga a helyzet megoldása. Állami légijármű lévén, a honvédség gépéhez nem nyúlhat más.

Tankolásra nincs szükség, a gép rövidesen indulásra kész.

Hátraarc az állóhelyen. A hetvenöt fokban kitéríthető orrfutónak köszönhetően az A319-es szinte helyben fordul meg.

A jobb ülésben egy kiképzés alatt lévő első tiszt ül. Ilyen esetben az oktatókapitányon kívül egy kiképzett első tiszt is van a gépen, aki a pilótafülke harmadik ülését foglalja el.

Miután kintről kopogással jelzik, hogy a lépcső a helyén van, nyílik az ajtó, ezúttal a kecskeméti repülőbázison.

A második repülés előtt tankolni is kell, a tanker egy előre beállított mennyiséget tölt az Airbus tartályaiba.

A gépet a műszakiak és a következő útvonalon repülő első tiszt közösen ellenőrzik.

Az előkészítés dokumentálása után a műszakiak átadják a gépet a kapitánynak.

A pilótafülke üléseiben váltás történt, a pilóták az indításhoz készülődnek.

Mivel az A319-es alacsonyan lévő hajtóművei gurulás közben a keskeny gurulóúton kívül kerülnek, a gépet vontató juttatja ki a futópályára, ahol a hajtóműindítás megtörténik. Miután a szállítórepülők átköltöznek majd a jelentősen kibővített zónájukba, ilyen vontatásra nem lesz szükség.

A második, délutáni feladat rövidebb, mint a délelőtti repülés volt.

Spoilerek nyitva, dolgozik a sugárfék - ötven perces repülés után ismét a földön az Airbus.
A vezető utaskísérő a kintiekre és az érkező lépcsőre figyel.

A korábban látott ellenőrzések most is megtörténnek.

A gépre csatlakoztatott földi áramforrást nem kell vontatni, azt egy Avia teherautóra telepítették.

A magyar A319-es pilóták és repülőműszakiak által jól ismert reptéren vagyunk.

Félórás pihenő után ismét a levegőben, a hazavezető útvonalon.

Ez már hazai pálya, az MH Pápa Bázisrepülőtér a Boeing hangárkomplexumával és a néhány éve átadott irányítótoronnyal a távolban.

Nem gurulunk a zónába, hanem a pályavégen megfordulva perceken belül felszállunk. A pálya végén a túlfutó gépek vészelfogására szolgáló ATU-2M rendszer hálója fekszik a földön.

Amit egy civil A319-esben sosem élhet át az utas. Taktikai felszállás földközeli gyorsítással,…

… egy abból végrehajtott intenzív emelkedéssel,…

… és egy ugyancsak nem szokványos emelkedő fordulóval.

A szárny a Balaton keleti medencéje felé mutat.

A kecskeméti naplementében végrehajtott alacsony áthúzást egy szűken vett emelkedő forduló követi.

Otthon, édes otthon – az Airbus a kecskeméti repülőbázis hosszúfalán repül. A leszállást rövid bejövetellel hajtják végre a pilóták.

Miközben a hajózószemélyzet elhagyja a gépet, a műszakiak a hangárelőtér világításának fényében a különböző védőburkolatokat és takarókat helyezik fel a műszerek adóira, ...

... és a hajtóművekre.

A mai feladatnak vége, az A319-est a másnapi munkák miatt a hangár elé állították be.
* * *
Fotó: Szórád Tamás