RÖGTÖNZÖTT SPOTTING A TEMZÉNÉL
London repülőtereinek egyike a keleti városrészben, a város pénzügyi központjának számító Canary Wharf közelében épült City Airport, amelynek forgalmát a közforgalmi repülés kisebb típusai jelentik. Ezek a gépek gyakran London belvárosa, a Temze, a Parlament vagy a Tower felől fordulnak a végső egyenesre, hogy azután még nagyjából tíz kilométert repülve földet érjenek a London City Airport mindössze 1508 méter hosszú, kelet-nyugati tájolású futópályáján. Ha fordul a szél, és az érkezők keletről közelítik meg a kis repteret, akkor sincs gond. Ekkor a Heathrow érkező forgalma helyeződik át a város fölé.
Londoni látogatásom célja nem a spotting volt, csak alkalomszerűen fotóztam a gépeket. Legtöbb esetben mindössze 2-3 másodpercem volt egy kép elkészítésére, mert a London Cityre tartó gépek csendben, meglepetésszerűen bukkantak ki a magasabb házak fölül. Ha viszont valaki célirányosan helyezkedik és rákészül az érkező forgalomra, az alábbiaknál sokkal szebb képeket készíthet akár a Temze partjáról is. Szerencsés esetben egy képre kerülhet a leszállóirányra forduló gép és naplementés tükörképe valamelyik csupa üveg toronyépület oldalán.
A Tower (a történelmi, nem a reptéri) felett fordul a London City 09-es pályájára a Flybe Bombardier Q400-asa.
Ez lehet a Malaysia Airlines vadonatúj Airbus 350-esének első londoni útja.
Egy igazi old timer zúg a Westminster felett. Az 1943-as gyártású de Havilland DH89 Dragon Rapid sétarepülést teljesít.
Kuvaiti tripla hetes.
A British Airways színeiben, de dán lajstrommal repül ez a Dornier 328-as.
Egyelőre még behúzott futókkal süllyed a KLM Embraerje.
A Swiss Bombardier CS100-asa a Canary Wharf vonalában, néhány kilométerre a 09-es pályától.
Meglepetésként katonai forgalom is volt a Temze felett. Az Apache harci helikopterről lemaradtam, a Black Hawkról nem.
Póttartályos Black Hawk alulnézetből. A katonai gépek erősebb hangjára az is felnéz, akinek a folyamatos városnéző helikopterforgalomra a szeme sem rebben.
A május 6-i tömegrendezvényt figyelik a londoni rendőrség EC145 (BK117C2) helikopteréről.
*
Egy városban, amelyet folyó szel ketté, természetesen a vízen is akad érdekesség.
A rendőrség a vízen is jelen van. A szirénázva érkező, gyorsjáratú hajó a londoni rendőrség alapítója, Sir Robert Peel II nevét viseli.
A dolgok tisztázása után a hajó impresszív gyorsulással indul új feladata felé.
A francia haditengerészet Flamant osztályú, Cormoran nevű járőrhajója. A Marine Nationale mindössze hármat használ ebből a kisméretű, kis merülésű típusból.
A Cormoran a Royal Navy londoni tartalékos egységének mólójánál pihen.
Egy régi jachtnak látszik ez az 1934-es építésű hajó, amely a második világháború előtt HMS Wellington néven a Csendes-óceánon szolgált. 1939-ben hazarendelték, konvojokat kísért az Atlanti-óceánon, mentett Dunkerque (Dunkirk) partjáról, segítette az észak-afrikai partraszállást és részt vett egy német tengeralattjáró elsüllyesztésében is. Ma gyönyörűen felújítva, kereskedelmi tengerészek közösségének bázisául szolgál.
Esti szürkületben a HMS Belfast. A hajóról bővebben majd egy külön bejegyzésben lesz szó.
*
A rögtönzött spotting helyszínére történő eljutás közben is készült néhány fotó.
Ferihegyi napkelte Wizz A320-assal és Eurolot Q400-assal.
Az Adria Airways CRJ-je mellett két traktor várakozik.
Wizz Air Airbus és Ryanair Boeing egymás mellett vár utasaira.
Kora reggeli felszállás. A HA-LTA szárnya a budapesti belváros felé mutat. Ugyanez a gép négy nappal korábban sokkal alacsonyabban repült a Duna felett.
Egy Wizz A320-as rakodásának utolsó percei London Luton repülőterén.
A G-WUKB lutoni kiszolgálása üvegen át fényképezve.
Ryan Boeing 737-800-as hátratolás után, gurulásra készen.
Az Eastern Airways Saab 2000-ese mögött a légiközlekedés egy másik formáját jelentő business jetek állnak.
* * *
Fotó: Szórád Tamás