A BIKA ÉS MÁS ÉRDEKESSÉGEK
Még 2016 szeptemberében történt, hogy a Szlovákiában megrendezett Tobruq Legacy 2016 légvédelmi harcászati gyakorlat zárónapjáról hazafelé Rétságon autóztunk át. Eredetileg csak arról volt szó, hogy megállunk pár percre, amíg néhány képet készítek a rétsági laktanyában kiállított ritkaságról, a VT-55-ös műszaki mentőről, a Bikáról. A pár percből másfél óra lett; körülnéztünk a 31. Harckocsi Ezred, majd a rendszerváltás után 31. Hunyadi János Gépesített Lövészdandár néven ismert, 1997-ben megszűnt alakulat laktanyájában. Kalauzom a kihalt laktanyák, rogyadozó épületek rajongója, Benedek Levente volt, aki blogján fáradhatatlanul dokumentálja az egykor szebb napokat látott objektumok és ipari létesítmények jelen állapotát.
A dandár névadójának emléktáblája a mai napig a bejárat közelében áll.
A betontalapzaton az a jármű látható, amely miatt megálltunk Rétságon. A VT-55-ös műszaki mentőt a páncélos alakulatoknál rendszeresítették.
Osztály és zászlóalj tervező táblák. Az utolsó feliratok is rég eltűntek róluk.
A Bika másik oldala. A T-55-ös harckocsin alapuló járművet Csehszlovákiában gyártották.
"Az őrszolgálat kötött formájú harcfeladat"
Az első helyőrségi farsangi bál talán az utolsó is volt.
A laktanyakapunál helyezték el a helyőrség 1936-os megalakulásának emléktábláját.
Az emléktáblán olvasható dátum Gorgyijevkára emlékeztet, ahol a rétsági harckocsizók először ütköztek meg a szovjet hadsereggel.
Kantin-retró téglamintával és egy korabeli plakáttal.
Festett címer és festett falvédő. Látvány a téglamintás sarokból nézve.
Az ablakok közé az alegységek számát festették. A kitört üvegen át a kiképzési célokat szolgáló épület látszik.
Az egykor tantermeknek helyet adó épület körül a természet követel helyet magának.
Nincs messze a nap, amikor a bejárathoz utat kell majd törni a bokrok között.
Oktató-szemléltető eszköz az egyik emeleti tanteremben.
Tanterem, ahol a csehszlovák gyártmányú T-55AM Klagyivo tűzvezető rendszere volt kiépítve. A harckocsiszemélyzetek gyakorolhatták a töltést, a számítógép bevetítette a célt, így irányozhattak és lőhettek is.
A szöveg nem bonyolult, de aki volt sorkatona, tudja, hogy egy betűtévesztés is nehéz perceket szerezhetett egy újoncnak.
"A normákat be kell tartani"
A gépkocsik kötelező műszaki szemléi (szervizei) ezekben a műhelyekben történtek. Az épületben iroda és a 24 órás készenlét miatt körlet is volt.
A hetvenes évek elején átadott vízi bázis medencéje a harckocsiszemélyzetek képzésére szolgált.
Az egykori javítóműhely épülete.
Az egyik kandeláber tövét betonba ágyazott lánctalp tagokkal védték a nekikoccanó harckocsiktól. Bár az olyan nehéz technika esetében, mint egy harckocsi, a koccanás szó új értelmet nyer.
Szintén a hetvenes évek elején adták át a harckocsi szervizt.
A járművek mosására használt épület padlójában sekély akna fut végig.
Az aknában helyezték el az alvázmosó fúvókákat.
Itt se tegnap tankoltak utoljára.
Gépjármű tároló.
A tárolóba csak az adott rendszámú járművek állhattak be.
Ez a látvány tárult a kapu felé gyalogló katonák elé. Ezen az úton ma is van forgalom, mert a volt laktanyában modern orvosi rendelő és tűzoltóság működik.
Mindszenty József hercegprímás emléktáblája a bejárat melletti kertben.
A laktanyaépület a rétsági vasútállomás felől nézve. Az állomáson - ahol "2007. március 4-én 0.00 órától a személyszállító vonatok közlekedése ideiglenesen szünetel" - külön rámpa szolgált a harckocsik és más járművek vagonírozására.
* * *
Fotó: Szórád Tamás