LÉGI UTÁNTÖLTÉS AMERIKAI TANKERBŐL
A magyar Gripen-közösség 2015-re tervezett egyik feladata a légi utántöltésre szóló jogosítás megszerzése. A kiképzésre a napokban került, kerül sor, amelyhez egy amerikai KC-135R tanker települt az Egyesült Királyságból a kecskeméti repülőbázisra. Nem ez az első alkalom, hogy magyar repülőtérről dolgozik egy amerikai tanker, hiszen korábban Taszárról és Ferihegyről egyaránt repültek KC-135-ösök, de ez az első, amely magyar vadászpilóták képzését célozza.
A RAF Mildenhall 100. légi utántöltő ezredének (100th ARW) KC-135R gépe a kecskeméti gurulóúton. A KC-135-ösök zajos és nagy étvágyú Pratt and Whitney JT8-as hajtóműveit a nyolcvanas években cserélték a CFM56-osokra.
Megérkezik a tanker személyzete.
Földi áramforrásként egy APA kocsit csatlakoztattak a tankerhez. A hajózók és a műszakiak a gép átvétele előtt a tűzoltó készüléket körbeállva tartanak egy rövid megbeszélést.
Személyi felszerelések és kajás zacskók kerülnek a fedélzetre.
A földi kiszolgáló berendezést egy raklapra hevederezték és az ideiglenes tároláshoz féktuskókra helyezték.
Az egyik hajózó a műszakiak kíséretében megkezdi a gép körbejárását. A KC orrán a második világháborús elődökre, a B-17-esekkel repülő 100th Bomb Group-ra emlékeztető artwork díszeleg. Éppen most, június 25-én volt 72 éve, hogy a 100th BG első bevetésére, brémai célpontok bombázására indult.
A Gripen utántöltő rendszere a hajlékonycsöves-kosaras módszert igényli, amelynek konténereit a két szárnyvég közelében függesztették a tankerre, így egyszerre két gép is tankolhat. A konténer első harmadában az üzemanyag-szivattyú és a különböző vezérlő berendezések kaptak helyet és a tankerből itt jut a konténer csöveibe az üzemanyag is. A középső harmad a dobra tekert, kiengedhető töltőcsőé, amelynek végén ott a kosár. Behúzott helyzetben a kosár a konténer utolsó harmadában van.
Nagyméretű fékszárnyak és kerekek. Utóbbiak elé-mögé gerenda méretű féktuskó jár.
Az amerikai műszaki a merev töltőcső (boom) mozgatható áramvonalazó lemezét ellenőrzi. A gép végében hasaló töltőrendszer-kezelő három ablakon át látja a tankoló gépeket.
A Kecskemétre települt tankert 1962-ben rendelték meg, ugyanabban az évben, amelyben a háttérben álló MiG-21F-13-ast rendszeresítette a Magyar Néphadsereg. A KC-135-ös 1963 elején repült először és mint látható, ma is része az amerikai légierő tanker flottájának. A fűre tolt 21-es évtizedekkel ezelőtt repült utoljára.
A KC-135-ös az északi felszálló irány miatt először végiggurul a futópályán. A függőleges vezérsíkon ugyanúgy ott van a „szögletes D” mint második világháborús elődök bombázóin volt.
A gurulóutakat és a futópályát tisztító berendezés és vontató járműve.
A kiképzéshez Svédországból Kecskemétre települt egy kétüléses Gripen. A hajózóknak a svéd műszakiak segítenek a beülésnél.
Felszáll a tanker.
A merev töltőcső – amelyre most nem lesz szükség – behúzott állapotban a törzs vége alá simul.
A Juliet zóna három magyar és egy svéd Gripennel.
Hangos gázadással indul el a svéd Delta.
Magyar műszakiak dolgoznak az egyik együléses előkészítésén.
A svéd Gripen a tanker után iramodik.
A következő felszálló a 36-os Gripenünk, három póttartállyal.
*
Érdekességként érdemes megemlíteni, hogy magyar vadászpilóták idehaza először 2001 augusztusában ismerkedhetek a gyakorlatban a légi utántöltéssel. Igaz nem kiképzésszerűen, csak utasként egy F-16D hátsó ülésében, az Ohio Légi Nemzeti Gárda és a Magyar Honvédség közös, Buckeye One elnevezésű gyakorlata során. Ohióban előszeretettel neveznek el valamit az államban honos vadgesztenyeféléről, az 1-es pedig 2001-re utalt. Az Egyesült Államokból egy KC-135-ös tanker, három F-16-os és egy C-130-as települt Taszárra. „Buckeye State” pilótái két hétig gyakoroltak közösen a kecskeméti MiG-29-esekkel.
A 121. légi utántöltő ezred (Columbus) KC-135R tanker gépe a taszári betonon. A búvónyílás és a pilótafülkébe vezető létra nyitva van, bár a ki- és beszállás a nagyméretű teherajtóhoz tolt lépcsőn történt.
A kétüléses F-16D hátsó ülésében magyar pilóták is repülhettek.
A Taszárra érkezett amerikai pilóták mindegyike részidőben repült a Gárdánál. Volt aki főállásban közforgalmi gépen repült, volt, aki egészségügyi intézmény adminisztratív részlegét vezette.
Németh Zoltán próbálja ki a F-16-ost.
Levegőben a KC-135-ös.
A töltőcsövet kezelő boom operátor a közelítő F-16-ost figyeli.
A tanker bal kísérője.
F-16C a töltőcsőre való csatlakozás előtt. A jobb szárnyvégen egy gyakorló Sidewinder, a bal szárnyvégen egy rakétatestbe helyezett szögvisszaverő van.
Az áttelepüléshez használt póttartályok közül a szárny alattiakat fent hagyták az F-16-osokon.
Kétórás feladatáról visszatérő tanker a taszári leszálló irányon.
A földi eszközök egy része a Mansfield-i szállítóezred C-130-asával érkezett Taszárra.
* * *
Fotó: Szórád Tamás