VIGGENRE VÁRVA

Ehhez a bejegyzéshez tizenöt évvel ezelőtt készült fotókból válogattam. 2005. május 9-én érkezett Szolnokra a Repülőmúzeum számára felajánlott JA-37 Viggen. A svéd vadászgép délutáni érkezése előtt volt idő körülnézni és néhány fotót készíteni a helikopterbázison.  

2005-05-09-704.jpg

A 704-es Mi-17-es lenyitott lemezekkel és a műszakiak elmaradhatatlan kerékpárjával.

2005-05-09-704-2.jpg

Ugyancsak a 704-es, más szögből fotózva. A helikopter ajtajára festett vöröskereszt és a felségjel előtt látható SFOR (Stabilisation Force) felirat a boszniai béketámogató-békefenntartó műveletre emlékeztet.

2005-05-09-6207.jpg

A 6207-es Mi-8-as valaha az iraki haderőben repült, aztán a kilencvenes évek elején itt ragadt. A honvédség rendszeréből már régen kivont gépet tavaly egy csehországi játszótéren kiállítva kapták lencsevégre a spotterek.

2005-05-09-702.jpg

A 702-es Mi-17-es nagyjavítására 2017-ig kellett várni.

2005-05-09-10447.jpg

A 10447-es Mi-8PSz letakarva, nyűgözött lapátokkal várja a következő feladatot. A szalonkivitelű helikopter, amely II. János Pál pápa magyarországi légi szállításában is részt vett, 2006-ig repült – a Magyar Honvédség ekkor búcsúzott az utasszállító Mi-8-asoktól.

2005-05-09-comp-1.jpg

Vélhetően kompenzáló betonként használják a műszakiak a futópályát, ahova kivontatták az egyik Mi-17-est.

2005-05-09-comp-2.jpg

A munka végeztével, traktorral vontatják vissza a helikoptert.

2005-05-09-sar.jpg

Kutató-mentő helikopter, indításra készen az APA-kocsira csatlakoztatva.

2005-05-09-582-2.jpg

Az 582-es Mi-24D hazai pályafutása 1985-től 2010-ig tartott.

2005-05-09-582.jpg

A képen ugyancsak az 582-es van. Az egykori harci helikopter sárkánya napjainkban egy budapesti telephelyen ácsorog.

2005-05-09-336.jpg

Az ex-német 336-os első ipari nagyjavítására 2003-2004-ben Tökölön, a másodikra 2018-ban Szentpéterváron került sor.

2005-05-09-574.jpg

Az 574-es 2018 óta az egyik szolnoki körforgalomban látható.

2005-05-09-576.jpg

Amikor az ember más szemmel néz egy bizonyos oldalszámra. Az 576-os Mi-24D deszantterében élhettem át először, milyen érzés egy harci helikopterben a földközeli útvonalrepülés és az éjszakai műszeres feladat.

2005-05-09-takarva.jpg

Mi-24D lapátok nélkül, becsomagolva.

2005-05-09-713.jpg

A 713-as Mi-24V-t 2002 nyarán kétkormányos oktatógéppé alakították át Kecskeméten.

2005-05-09-jak.jpg

A Jak-52-esen magyar terepminta váltotta a korábbi román színeket, a kétágú légcsavar helyére háromágú került.  

… és délután háromkor, a megadott időpontban, jött a Viggen!

* * *

Fotó: Szórád Tamás