VÉGET ÉRT A TOBRUQ LEGACY 2018
Októbert idéző időjárásban véget ért a Tobruq Legacy 2018 légvédelmi rakéta harcászati gyakorlat. A záró mozzanat helyszíne a hajmáskéri gyakorló- és lőtér, a 0 pont volt, ahol egy statikus és egy dinamikus bemutatóval búcsúztak a résztvevők, akikre még egy feladat vár: a technikai eszközök és a személyi állomány hazatelepítése közúton illetve vasúton.

Magyar és szlovák Kubok, előtérben a két SzPU-val (indítóállvány) és a háttérben a két SzURN-nal (célfelderítő és rávezető állomás).

Szlovák páros. A légi célokat a páncélozott Astra-Tatrapan vezetési pont osztja el a lánctalpas OT-90-es harcjárművek között.

A szlovák OT-90-es lövészei Iglával küzdhetik le a légi célokat.

Román statik HAWK indítóval, a töltőberendezéssel és a letakart 2D-s kis magasságú radarral.

Az amerikai Humvee egy mobil vezetési pontot cipel a hátán.

Az OT-90-es antennájára felkerül a kisméretű szlovák zászló. A járműben a parancsnokon és a vezetőn kívül három légvédelmi lövész és egy toronylövész utazhat; utóbbi az Iglával és a jármű fegyverével is tüzelhet.

Holland lérakos a széllel küzdve tűzi ki az alakulatzászlót.

Amerikaiak az újabb (balra) és a régebbi gyakorlóban.

A lengyel ZUR-23-2KG kezelője 23 mm-es lőszer hevederrel.

A modernizált ZUR-23-2KG lézer távolságmérővel ellátott, nappali és éjszakai célzást lehetővé tevő célzókészüléke.

A kétcsövű 23 mm-es gépágyú mellett két Grom indító is a ZUR-23-2KG tartozéka.

UST-1 Grom szimulátor. Egy készlet négy katona képzését képes kiszolgálni.

Szlovák SzURN a nyitrai dandártól.

Az Arrabona Légvédelmi Rakétaezred SzPU-ja égnek emelt indítóval.

Mintha a Disney-nél tervezték volna. Svéd gyártmányú litván Bv206-os lánctalpas jármű, Giraffe radart hordozó utánfutóval.

Egy lett Giraffe, Scania alvázon.

A holland NASAMS TRLM-3D radarjait most egy nyolckerekű MAN teherautón láthattuk, korábban a földre telepítve pörögtek.

Szemben a HAWK hármas indítóval.
*
DINAMIKUS BEMUTATÓ

Lengyel Polaris quad vágtat a pocsolyán át. Kezdődik a harcrend foglalás.

Az OT-90-es három Igla lövészt szállít, akik a küzdőtér tetején kibújva is lőhetnek, persze nem ilyen nagy sebesség mellett.

Érkezik a lett RBS-70-es csapat. Az indítócsöveket a terepjáró tetején szállítják. Előttük a fűben egy lengyel Grom-lövész térdel.

Elfoglalja a helyét a győriek közeli hatótávolságú Mistral rendszerének Mercedes Unimogra telepített indítóállványa.

A lengyel Sola radart a Zubr-P jármű páncélozott felépítménye rejti. Nem sokáig, mert nyílnak az ajtók, hogy az antenna kibújhasson.

A letalpalt Sola gyorsan üzemkész.

Az ajtókat visszazárják és már pörög is a radar, percenként 60-as vagy 30-as fordulattal.

A lett RBS-70-es mellett menethelyzetbe hajtott antennákkal robog el a szlovák SzURN.

A SzURN mögött az SzPU érkezik, a háttérben a litván mini-lánctalpas lapul.

A magyar SzURN személyzete már az antennák felállításán dolgozik. Hátul nyitva van a járművet elektromos energiával ellátó gázturbina szívócsatornája és fúvócsöve. (A harcrend foglalásról bővebben itt.)

A Magyar Honvédség közeli és kis hatótávolságú rendszerei egymástól karnyújtásnyira dolgoznak.

A szlovák SzURN-személyzet kézzel is körbeforgatja a már kiemelt antennát.

Hangjelzés után beindul és pörögni kezd a SzURN téglalap alakú felderítő lokátora.

Dolgozik a magyar SzURN is, amely a bal oldali szektort kapta. A szlovákoké a jobb oldali.

Az alacsony, zárt felhőzet miatt nem érkeztek repülőeszközök a 0 pont fölé, így a kitelepült rendszerek rövidesen elhagyják a helyszínt.

A szlovák SzURN-os leugrik a járműről. Ők is csomagolnak.

A lett katonák RBS-70-ese is visszakerül a terepjáró Mercedesekbe.

A litván szállítójármű a pocsolyán vágtat keresztül.

Irányra fordul és továbbra is dolgozik a holland NASAMS-indító, amelynek középső fedele hangos csattanással nyílik, miközben lassan zárul a szélső.

Ismét menethelyzetben a győri SzURN antennái, a jármű elhagyja a helyszínt.

Földet forgatva elindul a nyitrai SzURN is. Hatalmas füstje aligha segíti az álcázást.

A SzURN mögé az SzPU-k sorolnak be.

A füstokádó indítóállvány követi a célfelderítő és rávezető állomást.
*

Az időjárás miatt elmaradt a repülés, de a reggeli órákban a 33-as Gripen ellátogatott a lőtér fölé. Itt éppen a 8-as út felett fordul irányra.
* * *
Fotó: Szórád Tamás