Demon, Archer és Evil
Este hat óra van. Két Mercedes terepjáró hagyja el az MH 86. Szolnok Helikopter Bázist, és a mintegy 30 kilométerre lévő terepszakaszra tartanak. A kocsikban előretolt repülésirányítók, a JTAC-ek ülnek, akik a jogosításaik megtartásához szükséges rávezetéseket hajtják majd végre. A rávezetésekhez egy Gripen száll fel az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisról. Szimulált fegyverzete a GBU-12-es lézerirányítású bomba.
Mint minden gyakorlat, ez is egy forgatókönyv köré épül, amelybe igyekeznek beépíteni az afganisztáni tapasztalatokat. Hírszerzési adatok szerint két „nagy értékű célpont” (értsd: két ellenséges vezető) találkozik helyi vezetőkkel, hogy a lázadó tevékenység további koordinálását és pénzügyi hátterét egyeztessék. Mindketten jól szervezett kísérettel érkeztek, ami 20-20 fős testőrséget, terepjárókat, kézifegyvereket és RPG-t jelent. Így, ha menekülniük kell, eredményesen törhetnek át a koalíciós erőkön. A koalíciós parancsnok terve, hogy a két célpontot az éj leple alatt az Archer és Evil hívójelű előretolt repülésirányítók és egy közvetlen légi támogató repülőgép, a Demon 41 hívójelű Gripen segítségével küzdik le.
Indul a menet Szolnokról.
Sárban, hidegben. A JTAC csapat egy fasor mellett állítja le a terepjárókat és azonnal elkezdi a felszerelés kipakolását.
A lézer távmérős távcsővel most a felhőalapot ellenőrzi a JTAC. A felhőzet alját 928 méteren méri a kezében tartott Leica Vector.
A nemrég beszerzett, páncélozott Mercedes motorháztetőjén az ugyancsak nem régen rendszeresített, hátpanelre szerelt rádiók ellenőrzése történik.
Sötétedik, a helikopter bázis JTAC-je a lézeres célmegjelölővel dolgozik. „Megvan az épület … rendben, rajta vagyok a bejárati ajtón …”
Az árokban az MH 34. Bercsényi László Különleges Műveleti Zászlóalj előretolt repülésirányítója húzódik meg; az első rávezetés az övé.
Az éjjellátó szemüvegen (NVG) át így látni, amint a két különleges műveleti JTAC egyezteti a feladatot.
Ready for 9 liner! Miután a repülőgép bejelentkezik és a helyzet ismertetése is megtörtént, a JTAC egy 9 pontból álló ellenőrző listát diktál fel a pilótának. A lista fontos elemei a rávezetés típusa, a célpont pozíciójának tengerszint feletti magassága, a cél leírása és elhelyezkedése, a célmegjelölés típusa - ebben az esetben a lézerkóddal kiegészítve - a saját erők elhelyezkedése és a támadás utáni kirepülésre vonatkozó javaslat.
Az előretolt repülésirányítók a rendelkezésre álló nagyjából egy óra alatt 10 rávezetést hajtottak végre, ezzel meghosszabbíthatták jogosításaikat. Miután a végrehajtás gyors helyszíni kiértékelése megtörtént, a JTAC-ek csomagolnak. A felszerelést egy földre terített sátorlapon ellenőrzik.
A sártengerből hazafelé indulnak a terepjárók és úgy eltűnnek a sötétben, mintha ott sem lettek volna!
* * *
Fotó: Szórád Tamás