HTK bázistúra - MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis
A kilencvenes évek közepén volt egy kezdeményezés, amely a Magyar Honvédséggel rendszeresen foglalkozó újságíróknak kívánt az átlagosnál több, szélesebb betekintést nyújtani a honvédség mindennapjaiba. A dolog azután szép csendben kimúlt.
2011-ben hasonló céllal indult útjára a Honvédelmi Tudósítók Köre, amely több találkozó mellett immár három bázistúrán van túl. Az első 2011 tavaszán az Igla éleslövészetre készülő MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezredhez vezetett, a második idén májusban az újpesti hadikikötőbe. A legutóbbi látogatásra Kecskeméten került sor december 11-én. Itt a magyar légtér védelmével kapcsolatos tudnivalókat ismerhette meg a sajtó, továbbá megtekinthette a készültségi gépek indítását és az An-26-os hajózók munkájába is betekintést kapott.

Kilián Nándor dandártábornok, bázisparancsnok ismertetője. Az asztalnál Szűcs József mérnök ezredes (balról), az MH Légi Vezetési és Irányítási Központ parancsnoka, és Jenei Barna alezredes, a szállítórepülők parancsnoka ül.

Cápali is 39-es, csak nem JAS hanem L. Cápeti, a másik festett Albatros a szolnoki Repülőmúzeumban látható.

Sidewinder-AMRAAM-Maverick-Litening kombináció a Gripenen. A háttérben látható kocsik az AIM-120-as rakéták és a Litening konténer szállítására szolgálnak, hazai termék mindkettő.

Csend és lobogó a készültség védett szektorában, ahova civil csak nagy ritkán juthat be. Két Gripen zárt állóhelyen áll indulásra készen, a harmadik gép nyitott lefedésben ad tartalékot.

Miután felzúg a készültség indítását jelző sziréna, elsőként a műszakiak futnak ki a gépekhez. A lefedésekbe egy oldalajtón jutnak be és azonnal nyitják a kapukat.

Futva érkezik a gépéhez a 39-es Gripen pilótája.

A 40-esbe is beül a hajózó.

A felkapcsolt helyzetfények jelzik, hogy jár a repülőgépet energiával ellátó APU. Rövidesen indul a hajtómű is.

Elsőként a géppár vezére hagyja el a lefedést.

A kísérő gépe is felbukkan.

Fékoldás! A 40-es megkezdi a gyorsítást.

Az RM12-es hajtómű teljes utánégetéssel tolja a 39-es Gripent, a canard húzott helyzetben van, a gép orra rövidesen elemelkedik.

Amint elment a készültség, a műszakiak már a fogadásukra készítik elő a kabinlétrát, a féktuskókat és a vontatórudat.
*

Mosoly a buborékban és tükörkép az An-26-os törzsén.

Az utascsere járó hajtóművek mellett (mögött!) történik. Két oldalról műszakiak gondoskodnak róla, hogy nehogy valaki "rossz irányba" induljon...

Zárul a rámpa, amit ezúttal lépcsővel láttak el.

A pilóták most a földön irányítják a gépet.

A magyar An-26-osok fedélzetén egyetlen hölgy repül, aki navigátorként vesz részt az ötfős személyzet munkájában.

Felszállás után az Ancsa földközelben marad, mivel egy rövid kör lerepülése után alacsony áthúzás következik a kecskeméti futópálya felett.

Az a bizonyos alacsony áthúzás.

A leszállás után az egyik gurulón várakozik az Ancsa, amíg földet ér és visszagurul a készültségi géppár.

Stop! Ennyi volt ... mára!
* * *
Fotó: Szórád Tamás