MALÉV RETRÓ

A légitársasági relikviáknak - fotóknak, dokumentumoknak, képeslapoknak, kiadványoknak, jelvényeknek, modelleknek és egyéb, gyakran a fedélzetről „elszármazó” kisebb-nagyobb tárgyaknak - a gyűjtők körében legalább akkora értéke van (sőt!), mint a légierős daraboknak a katonai repülést kedvelőknél. Az ilyen tárgyakból nálam is összegyűlt néhány az évek során és bár jó ideje csak azokat tartom meg, amelyekhez saját élmény vagy emlék fűz, azoktól sem váltam meg, amelyek korábban kerültek a birtokomba. Az alábbi bejegyzéshez olyan darabokat válogattam össze, amelyek a 2012 februárjában leállt nemzeti légitársasághoz, a Malévhez kapcsolódnak.

ma-retro-154-1-frame.jpg

A HA-LCP lajstromjelű Tu-154B-2 a nyolcvanas évek második felében a 2-es terminál egyik utashídjánál. A kép alsó részébe egy másik utashíd teteje lóg be, a háttérben két 154-es mellett egy Tu-134-es áll. A rakodást egy fegyveres határőr felügyeli.

ma-retro-154-2-frame.jpg

Catering és kerozin érkezik a géphez. Az állóhelyeken forgolódó járművek gumijától és a csöpögő olajtól alaposan elkoszolódott a beton.

ma-retro-154-3-frame.jpg

A 154-esek közül az LCPétert festették át utoljára az új festésmintára, a gép itt még az 1968-ban bevezetett, sokak szerint a típushoz leginkább illő színekben látható.

ma-retro-boarding.jpg

Beszállókártya 1986. augusztus 20-áról, a Malév 610-es londoni járatához.

ma-retro-154-8.jpg

1998 júniusában, üvegen át készült fotó Korfu Joannisz Kapodisztriaszról elnevezett repülőterén álló HA-LCO-ról. A gépen – amelyet a budapesti visszaútra tankolnak éppen - már az 1989-ben bevezetett festésminta van.

ma-retro-154-4.jpg

ma-retro-154-5.jpg

A 154-es pilótáinak és fedélzeti mérnökének műszerfala. A fotók a régi Aeroparkban, az ott kiállított HA-LCG fedélzetén készültek. 

ma-retro-154-6-frame.jpg

ma-retro-154-7-frame.jpg

Harmadrészre hajtható, egyszerű A4-es lapra nyomtatott biztonsági tájékoztató a Tu-154-es utasainak.

ma-retro-jelveny-1.jpg

Tizenöt éves törzsgárda tagság jelvényei és a hozzájuk való műanyag tok.

ma-retro-jelveny-2.jpg

A nagyobbik jelvény „fesztávolsága” négy centiméter, a kisebbik feleakkora.

ma-retro-il18-2.jpg

A HA-MOI lajstromjelű Il-18-ast 1989. augusztus 29-én repülték át Pápára. Új tulajdonosa egy szórakozóhelybe építette Abda közelében. A gép később Kassára került, ahol nem az egyedüli magyar gép a múzeumban – a 05-ös oldalszámú Szu-22-esünk ott van kiállítva.

ma-retro-il18-1.jpg

Egy másik Il-18-as, a szolnoki repülőmúzeumba 1987 áprilisában átrepült HA-MOE műszerfala.

ma-retro-jegy-1.jpg

ma-retro-jegy-2.jpg

Szép lassan a hagyományos kivitelű repülőjegyek is eltűntek a mindennapokból. Ezt az 1993-as nyár végi charter járatot eredetileg Malév gép teljesítette volna, de egy ferihegyi sztrájk miatt végül egy LOT Tu-154-es repítette el a csoportot Tunéziába.

ma-retro-fahegy-1.jpg

Boeing 737-200-as áthúzása az 1999. május 1-én rendezett farkashegyi repülőnapon.

ma-retro-fahegy-2.jpg

Újabb áthúzás, nyitott futókkal, alacsonyabban.

ma-retro-fahegy-3.jpg

Áthúzás után, emelkedve búcsúzik a HA-LEM.

ma-retro-bors-1.jpg

Szintén repülőnapi szereplés, ezúttal Budaörsön.

ma-retro-bors-2.jpg

A bemutatót ismét a HA-LEM repülte.

ma-retro-vall-lapok.jpg

Négycsíkos parancsnoki váll-lapok. Ezeket és a bejegyzés több darabját egy olvasóm mentette meg a kidobástól és adta át nekem néhány évvel ezelőtt.

ma-szolgalati-beo.jpg

Szolgálati beosztás 1976. május 5-ről. A pirossal bekeretezett sor egy Tu-134-es pilóta első kapitányi útját jelöli. A berlini járatot a HA-LBG lajstromjelű géppel repülték. A képet nagyítható méretben tettem fel, hátha valaki felfedez egy számára ismerős nevet a táblázatban.

ma-retro-bucsu-1.jpg

Ugyanannak a kapitánynak a búcsúrepülése nyolc évvel később, 1984. március 23-án, a Budapest-Bécs-Budapest járaton.

ma-retro-bucsu-2.jpg

Szögre kerül a kapitányi sapka.

ma-retro-csoport.jpg

Egy másik, vélhetően szintén búcsúrepülés személyzetének csoportképe.

ma-retro-kepeslap-1.jpg

ma-retro-kepeslap-2.jpg

A Malév képeslapokon is reklámozta „Tu-134-es gázturbinás repülőgépét”. Később ezeknél szerencsésebb kivitelű képeslapokat is készítettek - azokról majd egy későbbi bejegyzésben lesz szó.

* * *

Fotó: Szórád Tamás / Air Base archív