ÖTVENKILENCES HÉTKÖZNAP

A közelmúltban ismét lehetőséget kaptunk arra, hogy betekintsünk az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis mindennapjaiba. Látogatásunk célja az An-26-os közösség aznapi repülési feladatainak dokumentálása volt, ugyanakkor arra is jutott idő, hogy a Gripenek repülésének és a zónában zajló tevékenységnek egy-egy mozzanatát is megörökítsünk. Bejegyzés-sorozatomat ez utóbbival kezdem – irány a zóna!

0013.jpg

A zónában egy együléses JAS39C és két kétüléses D van. A 44-es gép előkészítésén az utolsó simításokat végzik a műszakiak.

0017_1.jpg

A másik kétüléses a 43-as, amely már előkészítve várja a pilótákat.

0022.jpg

Érkezik a mikrobusz, hozza a hajózókat.

0023.jpg

A 43-as kétfős személyzetének egyik tagja elkezdi a gép körbejárását, miközben társa a sisak alatt hordott sapkát veszi fel.  

0024.jpg

Egy újabb Gripen érkezik a zónába a Volvo teherautó mögé (elé) csatolva.

0029.jpg

Az együléses pilótája is körbejárja gépét.

0034.jpg

A vizuális ellenőrzést jelentő körbejárás után átveszi a gépet a műszakiaktól.

0036_1.jpg

Egy pillantás a másik gép felé, mielőtt a 31-es pilótája az ülésbe csusszan.

0040.jpg

Indításra kész a 44-es. A zóna egységesebb képet mutat, mióta a műszakiak is a nemrég rendszeresített gyakorlót és a láthatósági mellényt viselik.

0043.jpg

Minden reptérnek megvan a jellegzetes háttérképe, ha máshol nem, a zónában. A reptér tavalyi felújítása óta a kecskeméti zónához az előtér világítás piros-fehér oszlopai tartoznak.

0050.jpg

A gurulásra kész 31-es Gripen kerekei elől elveszik a féktuskót és lecsatlakoztatják a kommunikációs vezetéket.

0056_1.jpg

Készen áll a 44-es is.

0066.jpg

A pilóta előtt a visszapillantó tükrökön kívül egy kihúzható árnyékoló is van.

070.jpg

A felszállást a 43-as személyzete kezdi. A gépen szépen kirajzolódtak a panelvonalak.

0076_1.jpg

Másodikként szintén egy kétüléses indul.

0081.jpg

A harmadik felszálló az orrfutóját éppen elemelő 31-es, amely ugyanazt a függesztményt hordozza, mint a kétülésesek: egy törzs alatti póttartályt és egy Sidewinder szimulátort.

0085.jpg

A szállítórepülők előterén is folyik a munka, a műszakiak a földi áramforrásra csatlakoztatott A319-esen dolgoznak. (Róluk és feladataikról rövidesen egy külön cikk lesz olvasható itt, az Air Base blogon.)

0129.jpg

Személyzetére és utasaira vár az egyik Falcon 7X. Ahogy kategóriája más típusain is megszokott, a ki- és beszállásra az ajtóba épített lépcső szolgál.

0207.jpg

A 604-es Airbus kora délután indul feladatára; a felszálláshoz a 12-es pálya végére kell gurulnia.

0209.jpg

A szállítógép a pálya végén megfordulva áll felszálló irányba. A mögötte látható piros-fehér berendezés az ATU-2M vészelfogó háló tartozéka, az előtte lévő, szintén piros-fehér házikó a másik, fékezőköteles vészelfogó rendszerhez, a BAK-12-höz tartozik.

0331.jpg

Gripen a gurulón - indul a délutáni sor

0339.jpg

A vadászgépek a 30-as irányt használják majd, ezért a pálya túlsó végébe gurulnak a felszálláshoz.

0345_1.jpg

Elstartol a géppár. A 31-es pilótája korábban kezdte a futóbehúzást, de a 44-esen is elindult a folyamat, már kinyíltak a nekifutás közben zárt futógondola ajtók. Hátul, a szárny-törzs átmenetnél jól látszanak a segédhajtómű felfelé nyíló ajtói; az APU az elemelkedés után egy meghatározott idő elteltével leáll.

0351.jpg

Féktuskók a szállítórepülők zónájában. Gazdáik a levegőben vannak.

0068_1.jpg

A szállítórepülő század műszakijai az egyetlen üzemképes An-26-ost készítik elő. A következő bejegyzésben ez a gép és személyzete lesz a fókuszban.

* * *

Fotó: Szórád Tamás