NEGYEDIK FORDULÓ
Január 7-én negyedszerre érkezett Kecskemétre az orosz Aviacon Zitotrans RA-76842 lajstromjelű Il-76TD teherszállítója, amely a Magyar Honvédség nyolcadik nagyjavított Mi-24-esét repítette haza Szentpétervárról. A januári napsütésben nem csak a kirakodás mozzanatait dokumentálhattuk, hanem egy másik, nem kevésbé érdekes mozzanatot is, a már korábban leszállított helikopterek közúti szállításra történő előkészítését.
A január 4-én, 5-én és 6-án leszállított Mi-24P-k a Légijármű Javító egyik hangárjában.
A nagyjavított helikopterek mellett egy ugyancsak ex-német Mi-24-es géptestvér áll, amely a restaurálás után emlékműként kerül a magasba.
Oldalszám, felségjel és megannyi szegecs.
Kezdődik a rakodás, a három helikopter közül először a 334-est húzzák ki a napra.
Az első trélerre nem helikopter kerül, hanem az alaposan becsomagolt főreduktorok a rájuk szerelt forgószárny-agyakkal és a harci helikopterekről leszerelt szárnyak.
A 334-est kézi erővel tolják hátra, az emelés helyére.
A szárnyak bekötési pontjaira csavarozták azokat az elemeket, amelyekhez az emelőszemeket akasztják majd.
Megemelkedik a 334-es, de az orrfutó a földön marad – vissza az egész!
6090 kg a levegőben. A fuvarlevél szerint főreduktor és egyebek nélkül ennyit nyom a Mi-24P.
Elöl és hátul két-két ember biztosítja a darun lógó helikoptert a függőleges tengely körüli elmozdulás ellen. Közben a második tréler a Mi-24-es alá tolat.
A gépet a trélerre helyezett keretre engedik úgy, hogy a főfutók kerekei a megfelelő helyre kerüljenek.
A Mi-24-es biztonságosan áll a tréleren, a kötélszemeket már veszik is le.
A helikoptert egyelőre ideiglenesen rögzítik a főfutók kerekein és az orrfutón átvezetett hevederekkel.
Ahogy mondani szokás, felgyorsulnak az események: a második Mi-24-est is kivontatják a hangárból és előkészítik az emelésre.
A tréler, hátán a 334-essel előregurul, átadva helyét a következő járműnek.
Levegőben a 332-es – egyelőre még csak a daru segítségével.
A tréler máris a gép alatt terem. Ennél a helikopternél már valamivel gördülékenyebben haladt az emelés.
A közúti szállításhoz láncokkal is rögzítették a Mi-24-eseket.
*
Röviddel 15 óra után leszáll az Il-76-os és a gurulóútra fordul. Ma már az is tudja, hogy 1995-96-ban ez a gép - és leginkább hétfős személyzete - volt a „kandahári fogoly”, akinek a RA-76842 lajstromjel korábban semmit nem mondott.
Az Il-76-os a felvezető kocsi nyomában a rakodásokra is használt L (Lima) zónába gurul.
A hajtóművek hófelhőt kavarnak a gép mögött, különösen azok, amelyek a beton fölül kilógó szárnyon vannak.
Az üvegezett orrban a navigátor ül, fent a pilótafülkében öt fő részére van hely.
A RA-76842 lassan körbegurulja a Limát és megáll a kijelölt helyen.
A jellegzetes, vibráló fütyüléssel járó hajtóművek leállítása után nyílik az ajtó és a beton szélén várakozó szakemberek már indulnak is a gép felé.
Az APA kocsi is azonnal az Il-76-oshoz tolat.
Az APA kocsi kábelét a gép hasa alatt áthúzva a jobb oldalon lévő csatlakozóhoz vezetik.
A rámpától a földre vezető fémpallókat a rámpa belsejében tárolják.
Néhány kisebb holmi kirakása után jöhet a Mi-24-es, amelyet a mennyezeten futó síneken gördülő daruról lelógatva visznek a tehertér végére.
Túl a kirakodás egyik legkényesebb pontján, amikor a helikoptert annyira kell leengedni, hogy a hajtóművek előtti porkiválasztók ne ütközzenek a tehertér mennyezetén lévő dolgokba. A bökkenő csak az, hogy még nincs nagyon hova leengedni, mert alatta van a rámpa. Egy-két centi lefelé, ugyanannyi előre, mindaddig, amíg a rámpa már nem jelent akadályt.
A főfutók rugóstagját nitrogénnel töltik fel.
Az első felfüggesztés az orrfutó előtt átvezetett szelvényhez kapcsolt láncokkal történt.
A le-fel és előre-hátra irányú mozgást ezzel a berendezéssel, a két végén lévő tárcsák elforgatásával végezték a rakodók.
A harci helikopter még a darun lóg, amikor a főfutókon átvetett láncokkal biztosítják, mielőtt a földre engedik.
A gép hátsó függesztése a szárnybekötésnél történt.
Az orrfutó már leért, a főfutók a pallókon vannak, de a gép még a darun lóg.
Magyarok és oroszok közös erővel gurítják el a teherszállítótól a sötétszürke Mi-24-est.
Rakodás a Lima melletti földsáncról nézve. A repülőgép orra előtt a Nap éppen a horizont mögé bújik.
A 338-as főreduktorát és forgószárny-agyát egyenesen a teherautóra daruzzák.
Főreduktor és helikopter többnyire együtt mozog, ha nem is ebben a formában.
Az Il-76-osból még egy látványos rakomány kerül elő: a forgószárny lapátokat rejtő hosszú láda.
A teherteret rakodás közben felvillanó vörös fény világítja be.
Ahogy a targonca hátrál a forgószárny lapátok ládájával, az oroszok már a tehertér zárására készülnek.
Másfél óra csend után újra sivítanak az Il-76-os hajtóművei.
A szállítógép elhagyja a Lima zónát.
Az egykori „kandahári fogoly” hófelhőt hátrahagyva kigurul a 12-es pályára, hogy néhány perc múlva a négy hajtómű robajától kísérve felszálljon.
* * *
Fotó: Szórád Tamás