NEGYEDIK FORDULÓ

Január 7-én negyedszerre érkezett Kecskemétre az orosz Aviacon Zitotrans RA-76842 lajstromjelű Il-76TD teherszállítója, amely a Magyar Honvédség nyolcadik nagyjavított Mi-24-esét repítette haza Szentpétervárról. A januári napsütésben nem csak a kirakodás mozzanatait dokumentálhattuk, hanem egy másik, nem kevésbé érdekes mozzanatot is, a már korábban leszállított helikopterek közúti szállításra történő előkészítését.

0013.jpg

A január 4-én, 5-én és 6-án leszállított Mi-24P-k a Légijármű Javító egyik hangárjában.

0041.jpg

A nagyjavított helikopterek mellett egy ugyancsak ex-német Mi-24-es géptestvér áll, amely a restaurálás után emlékműként kerül a magasba.

0045.jpg

Oldalszám, felségjel és megannyi szegecs.

0061.jpg

Kezdődik a rakodás, a három helikopter közül először a 334-est húzzák ki a napra.

0085.jpg

Az első trélerre nem helikopter kerül, hanem az alaposan becsomagolt főreduktorok a rájuk szerelt forgószárny-agyakkal és a harci helikopterekről leszerelt szárnyak.

0107.jpg

A 334-est kézi erővel tolják hátra, az emelés helyére.

0115.jpg

A szárnyak bekötési pontjaira csavarozták azokat az elemeket, amelyekhez az emelőszemeket akasztják majd.

0122.jpg

Megemelkedik a 334-es, de az orrfutó a földön marad – vissza az egész!

0126.jpg

6090 kg a levegőben. A fuvarlevél szerint főreduktor és egyebek nélkül ennyit nyom a Mi-24P.

0127.jpg

Elöl és hátul két-két ember biztosítja a darun lógó helikoptert a függőleges tengely körüli elmozdulás ellen. Közben a második tréler a Mi-24-es alá tolat.

0130.jpg

A gépet a trélerre helyezett keretre engedik úgy, hogy a főfutók kerekei a megfelelő helyre kerüljenek.

0139.jpg

A Mi-24-es biztonságosan áll a tréleren, a kötélszemeket már veszik is le.

0149.jpg

A helikoptert egyelőre ideiglenesen rögzítik a főfutók kerekein és az orrfutón átvezetett hevederekkel.

0164.jpg

Ahogy mondani szokás, felgyorsulnak az események: a második Mi-24-est is kivontatják a hangárból és előkészítik az emelésre.

0170.jpg

A tréler, hátán a 334-essel előregurul, átadva helyét a következő járműnek.

0175.jpg

Levegőben a 332-es – egyelőre még csak a daru segítségével.

0179.jpg

A tréler máris a gép alatt terem. Ennél a helikopternél már valamivel gördülékenyebben haladt az emelés.

0192.jpg

A közúti szállításhoz láncokkal is rögzítették a Mi-24-eseket.

0188.jpg

*

0208.jpg

Röviddel 15 óra után leszáll az Il-76-os és a gurulóútra fordul. Ma már az is tudja, hogy 1995-96-ban ez a gép - és leginkább hétfős személyzete - volt a „kandahári fogoly”, akinek a RA-76842 lajstromjel korábban semmit nem mondott.

0217.jpg

Az Il-76-os a felvezető kocsi nyomában a rakodásokra is használt L (Lima) zónába gurul.

0220.jpg

A hajtóművek hófelhőt kavarnak a gép mögött, különösen azok, amelyek a beton fölül kilógó szárnyon vannak.

0222.jpg

Az üvegezett orrban a navigátor ül, fent a pilótafülkében öt fő részére van hely.

0229.jpg

A RA-76842 lassan körbegurulja a Limát és megáll a kijelölt helyen.

0232.jpg

A jellegzetes, vibráló fütyüléssel járó hajtóművek leállítása után nyílik az ajtó és a beton szélén várakozó szakemberek már indulnak is a gép felé.

0244.jpg

Az APA kocsi is azonnal az Il-76-oshoz tolat.

0248.jpg

Az APA kocsi kábelét a gép hasa alatt áthúzva a jobb oldalon lévő csatlakozóhoz vezetik.

0264.jpg

A rámpától a földre vezető fémpallókat a rámpa belsejében tárolják.

0269.jpg

Néhány kisebb holmi kirakása után jöhet a Mi-24-es, amelyet a mennyezeten futó síneken gördülő daruról lelógatva visznek a tehertér végére.

0295.jpg

Túl a kirakodás egyik legkényesebb pontján, amikor a helikoptert annyira kell leengedni, hogy a hajtóművek előtti porkiválasztók ne ütközzenek a tehertér mennyezetén lévő dolgokba. A bökkenő csak az, hogy még nincs nagyon hova leengedni, mert alatta van a rámpa. Egy-két centi lefelé, ugyanannyi előre, mindaddig, amíg a rámpa már nem jelent akadályt.

0309.jpg

A főfutók rugóstagját nitrogénnel töltik fel.

0310.jpg

Az első felfüggesztés az orrfutó előtt átvezetett szelvényhez kapcsolt láncokkal történt.

0319.jpg

A le-fel és előre-hátra irányú mozgást ezzel a berendezéssel, a két végén lévő tárcsák elforgatásával végezték a rakodók.

0324.jpg

A harci helikopter még a darun lóg, amikor a főfutókon átvetett láncokkal biztosítják, mielőtt a földre engedik.

0327.jpg

A gép hátsó függesztése a szárnybekötésnél történt.

0329.jpg

Az orrfutó már leért, a főfutók a pallókon vannak, de a gép még a darun lóg.

0346.jpg

Magyarok és oroszok közös erővel gurítják el a teherszállítótól a sötétszürke Mi-24-est.

0367.jpg

Rakodás a Lima melletti földsáncról nézve. A repülőgép orra előtt a Nap éppen a horizont mögé bújik. 

0386.jpg

A 338-as főreduktorát és forgószárny-agyát egyenesen a teherautóra daruzzák.

0394.jpg

Főreduktor és helikopter többnyire együtt mozog, ha nem is ebben a formában.

0408.jpg

Az Il-76-osból még egy látványos rakomány kerül elő: a forgószárny lapátokat rejtő hosszú láda.

0416.jpg

A teherteret rakodás közben felvillanó vörös fény világítja be.

0425.jpg

Ahogy a targonca hátrál a forgószárny lapátok ládájával, az oroszok már a tehertér zárására készülnek.

0444.jpg

Másfél óra csend után újra sivítanak az Il-76-os hajtóművei.

0459.jpg

A szállítógép elhagyja a Lima zónát.

0462.jpg

Az egykori „kandahári fogoly” hófelhőt hátrahagyva kigurul a 12-es pályára, hogy néhány perc múlva a négy hajtómű robajától kísérve felszálljon.

* * *

Fotó: Szórád Tamás