Mentőktől a honvédséghez
Az elmúlt héten hivatalosan is átadták a honvédségnek a légimentőktől átvett két AS350B Ecureuil helikoptert. Az immár 101-es és 102-es oldalszámot és az állami légijárművek ék alakú felségjelét viselő könnyű forgószárnyasok 1991-92-től HA-BDA és HA-BDB lajstromjellel több mint két évtizedig szolgálták a magyar légimentést. Az alábbi fotók ennek az időszaknak egy-egy mozzanatát örökítik meg.
Budaörsi Repülőtér
2007 ősze Budaörsön. A háttérben a Pintér Művek Agusta 119 Koalája áll.
2007 februárja. A éjszakára hangárban tárolt gépet egy kis traktorral vontatták ki az előtérre. A HA-BDB ma már 102-es oldalszámmal repül.
Az előtér másik oldalán már ott áll a leendő váltótípus, az EC135-ös.
A közel két tonna maximális felszállósúlyú típus egy tankolással 2 óra 40 percet repülhet.
Az AS350-es hagyományos faroklégcsavarral, az EC135-ös Fenestronnal rendelkezik.
Járó hajtóművel, felszállás előtt a gurítható helipadon.
A budaörsi körépület előtt készenlétben álló HA-BDA.
Napfürdőzik a Hotel-Alpha-Bravo-Delta-Alpha. A gép a honvédségnél a 101-es oldalszámot kapta.
A hangárból ezúttal nem a helipadon, hanem a talpakra felhelyezhető kerekekkel gurították ki az AS350-est.
A földi mozgatást lehetővé tevő kerekek.
Hajtóművezés a januári hidegben 2008-ban, a budaörsi nagyhangár árnyékában. A háttérben egy EC-135-ös száll le a körépület elé. A légimentők akkoriban egy faházban települtek a budaörsi repülőtéren.
Nyitva a HA-BDA hajtóműtere, akad némi tennivaló a hajtóművezés után.
Piros, sárga, kék - a forgószárny lapátokat és a bekötési pontokat színlogika alapján párosították.
Jobbról így néz ki a Turbomeca Arriel 1B hajtómű.
Balról pedig így.
A faroklégcsavar pókvezérlése. Mivel a faroklégcsavar csak kétágú, a "póknak is két lába" van.
*
Budapest, XIII. kerület
Messziről készült 2008-as fotó a honvédkórház tetején leszállt AS350-esről. Talán kiképzési repülés volt, de az is lehet, hogy éppen életet mentettek a helikopterrel. Az Ecureuil egy fő sérültet szállíthatott.
*
Hajmáskér, MH Bakony Harckiképző Központ központi gyakorló- és lőtér
Ki gondolta volna a 2008-as Cooperative SAREX nemzetközi kutató-mentő gyakorlaton, hogy a HA-BDA 2016-ban a honvédséghez kerül majd...
*
MH Pápa Bázisrepülőtér
"Várjatok, engem mindig itt hagytok!" A két dübörgő Mil nyomában repül az Ecureuil a pápai tengelyben.
A Cooperative SAREX-en a légimentők is Pápára szállították a "sérülteket".
*
HA-BDC, a harmadik Ecureuil
A harmadik Ecureuil az 1994 óta üzemeltetett HA-BDC volt. A helikopter 2009-ben Balatonfüreden felborult és annyira megrongálódott, hogy selejtezni kellett. Ezen a 2007 decemberében készült képen még a budaörsi hangárban áll.
A HA-BDC az eredeti festéssel, 2000. augusztus 19-én, a mátyásföldi repülőnapon.
Mátyásföldön mentési bemutatót is tartottak az AS350-essel. Sajnos kevés repülőnapon tartanak légimentő bemutatót, pedig azok a látványosság mellett hasznos tudnivalókkal is szolgálhatnak.
A légimentők helikoptere a légirendészet R505 lajstromjelű MD-500-asa mellett kapott helyet Mátyásföldön.
* * *
Fotó: Szórád Tamás