Mentőktől a honvédséghez

as350-sarex08-01.jpg

Az elmúlt héten hivatalosan is átadták a honvédségnek a légimentőktől átvett két AS350B Ecureuil helikoptert. Az immár 101-es és 102-es oldalszámot és az állami légijárművek ék alakú felségjelét viselő könnyű forgószárnyasok 1991-92-től HA-BDA és HA-BDB lajstromjellel több mint két évtizedig szolgálták a magyar légimentést. Az alábbi fotók ennek az időszaknak egy-egy mozzanatát örökítik meg.

Budaörsi Repülőtér

habda-071024-a119hapmk-lhbs.jpg

2007 ősze Budaörsön. A háttérben a Pintér Művek Agusta 119 Koalája áll.

as350-070206-01.jpg

2007 februárja. A éjszakára hangárban tárolt gépet egy kis traktorral vontatták ki az előtérre. A HA-BDB ma már 102-es oldalszámmal repül.

as350-070206-02.jpg

Az előtér másik oldalán már ott áll a leendő váltótípus, az EC135-ös.

as350-070206-03.jpg

A közel két tonna maximális felszállósúlyú típus egy tankolással 2 óra 40 percet repülhet.

as350-070206-04.jpg

Az AS350-es hagyományos faroklégcsavarral, az EC135-ös Fenestronnal rendelkezik.

as350-070726-01.jpg

Járó hajtóművel, felszállás előtt a gurítható helipadon.

as350-070726-05.jpg

A budaörsi körépület előtt készenlétben álló HA-BDA. 

habda-080123-lhbs-1.jpg

Napfürdőzik a Hotel-Alpha-Bravo-Delta-Alpha. A gép a honvédségnél a 101-es oldalszámot kapta.

habda-lhbs-080125-01.jpg

A hangárból ezúttal nem a helipadon, hanem a talpakra felhelyezhető kerekekkel gurították ki az AS350-est.

habda-lhbs-080125-02.jpg

A földi mozgatást lehetővé tevő kerekek.

habda-lhbs-080125-03.jpg

Hajtóművezés a januári hidegben 2008-ban, a budaörsi nagyhangár árnyékában. A háttérben egy EC-135-ös száll le a körépület elé. A légimentők akkoriban egy faházban települtek a budaörsi repülőtéren.

habda-lhbs-080125-04.jpg

Nyitva a HA-BDA hajtóműtere, akad némi tennivaló a hajtóművezés után.

habda-lhbs080809.jpg

Piros, sárga, kék - a forgószárny lapátokat és a bekötési pontokat színlogika alapján párosították.

habdc-080108-lhbs-02.jpg

Jobbról így néz ki a Turbomeca Arriel 1B hajtómű.

habdc-080108-lhbs-04.jpg

Balról pedig így.

habdc-080108-lhbs-03.jpg

A faroklégcsavar pókvezérlése. Mivel a faroklégcsavar csak kétágú, a "póknak is két lába" van.

*

Budapest, XIII. kerület

as350-korhaztetejen-081018.jpg

Messziről készült 2008-as fotó a honvédkórház tetején leszállt AS350-esről. Talán kiképzési repülés volt, de az is lehet, hogy éppen életet mentettek a helikopterrel. Az Ecureuil egy fő sérültet szállíthatott.

*

Hajmáskér, MH Bakony Harckiképző Központ központi gyakorló- és lőtér

as350-sarex08-04.jpg

Ki gondolta volna a 2008-as Cooperative SAREX nemzetközi kutató-mentő gyakorlaton, hogy a HA-BDA 2016-ban a honvédséghez kerül majd...

*

MH Pápa Bázisrepülőtér

as350-sarex08-03.jpg

"Várjatok, engem mindig itt hagytok!" A két dübörgő Mil nyomában repül az Ecureuil a pápai tengelyben.

as350-sarex08-02.jpg

A Cooperative SAREX-en a légimentők is Pápára szállították a "sérülteket".

*

HA-BDC, a harmadik Ecureuil

habdc-071220-lhbs.jpg

A harmadik Ecureuil az 1994 óta üzemeltetett HA-BDC volt. A helikopter 2009-ben Balatonfüreden felborult és annyira megrongálódott, hogy selejtezni kellett. Ezen a 2007 decemberében készült képen még a budaörsi hangárban áll.

as350-matyasfold-2000-1.jpg

A HA-BDC az eredeti festéssel, 2000. augusztus 19-én, a mátyásföldi repülőnapon.

as350-matyasfold-2000-2.jpg

Mátyásföldön mentési bemutatót is tartottak az AS350-essel. Sajnos kevés repülőnapon tartanak légimentő bemutatót, pedig azok a látványosság mellett hasznos tudnivalókkal is szolgálhatnak.

as350-matyasfold-2000-3.jpg

A légimentők helikoptere a légirendészet R505 lajstromjelű MD-500-asa mellett kapott helyet Mátyásföldön.

* * *

Fotó: Szórád Tamás