Alba album
Immár hat éve, hogy 2009 novemberében a Magyar Honvédség kivonta a rendszerből az L-39-es típust. Az Albatros hazai történetét szerencsére számos fotó dokumentálja. Az alábbiak valamikor a 2000-es évek közepén készültek.
A magyar Albatrosok közül a 119-es változtatta legtöbbször a színét. Volt terepszínű (német), ismét terepszínű (magyar) majd az egyik legigényesebb, legjobban sikerült festésmintát kapta, darázs lett. Nem sokáig zümmöghetett, mert fekete-fehér orrát, szárnyait és csíkos potrohát át kellett festeni egyszínű szürkére. Végül ez a gép lett Cápeti II., a szürke, ám cápaorrú repülőgép.
Az Albatros hosszan ívelt, elegáns orra ezzel a festéssel még jobban mutat.
A 119-es földközeli jobb fordulóban követi terepszínű típustestvérét.
Zümi "kinyújtott lábakkal" repül.
Egy másik repülés, másik kísérővel. Balról a 131-es zárkózik fel a pályán és a géppár felszállásra kész.
Az apró póttartályokon még a magyar színektől eltérő eredeti terepszín zöldell.
A géppár a Duna fölé ér, alattuk a dunaföldvári Beszédes József híd köti össze a két partot.
Emelkedő forduló a pápai repülőtér felett, lent leselejtezett MiG-ek hosszú sora áll.
A reptér után Pápa fölé érnek a gépek és gyorsan maguk mögött hagyják a várost.
Hazafelé a Tihanyi-félsziget és a Belső-tó felett.
A bal szárny alatt felbukkan egy MiG-29-es. A kétfarkúak az L-39-es kivonása után még egy évet kaptak, tőlük 2010 decemberében búcsúzott a honvédség.
Az L-39-es kísérője ezúttal a 11-es Nagyvas, pilótája az Alba bal szárnya mögé zárkózik.
Pillantás a Dongó század MiG-29-eséből. A szélvédő előtt a lézer távolságmérővel kombinált infravörös szenzor búrája dudorodik, alul-felül a régebbi barát-ellenség azonosító rendszer hármas antennái vannak.
Törzs alatti póttartály és egy UZR-73-as szimulátor a MiG függesztménye. Jól látszik a festett kabintető is.
MiG-29-es felülnézetből, földháttérrel, egy hátára forgatott L-39-esből nézve.
L-39 és MiG-29 géppár leszállás után, kigurulás közben, a guminyomokkal vonalkódosra csíkozott kecskeméti futópályán.
* * *
Fotó: Air Base archív