Hétköznapok - Szolnok, 2013. november

SZHB-UTO-16.jpg

Amikor reggel hét órakor az MH 86. Szolnok Helikopterbázis bejáratánál a beérkező katonák megállnak és tisztelegnek a zászlófelvonásnak, a Szállítóhelikopter Üzembentartó Századnál már elkezdődött a munka. Hét óra után néhány perccel csörög a telefon. A törzsből a nyilvántartó kéri az előző napi repülést, hogy mi lett végrehajtva, mennyit repült az adott gép, mennyi van hátra a következő időszakos karbantartásig, mennyi az összes tervezhető üzemidő és, hogy üzemképes-e a gép.

SZHB-UTO-01.jpg

Az üzembentartók leadják a kért adatokat, és elkezdik a saját reggeli eligazításukat. Ezen a sárkány-hajtómű, az EMO, a fegyver és a rádió szakág parancsnokai vagy az őket helyettesítők mellett a század nyilvántartója és a vezénylő zászlós vesznek részt valamint az a fiatal hadnagy is, aki a szállítóhelikopterek üzemben tartásának gyakorlati mozzanatai mellett most ismerkedik a dokumentációs és adminisztrációs feladatokkal is.   

SZHB-UTO-11.jpg

Takács Zsolt mérnök-százados 2012 novembere óta vezeti az Üzembentartó Századot.

SZHB-UTO-03.jpg

A kutató-mentő helikopter hideg időben Szolnokon is hangárban áll. A géphez kapcsolt vontatórúd az APA kocsira van akasztva, így riasztás esetén a kihúzott és előkészített gépet már indíthatják is a hajózók.

SZHB-UTO-06.jpg

Fiatal műszakiak az előző napon „fellapátozott” Mi-8-ast mossák. Az üzemeltetett technikából egyet mindig kiállítanak. 

SZHB-UTO-07.jpg

A Mi-8-as faroklégcsavarjának ellenőrzése.

SZHB-UTO-05.jpg

A helikopter szakágakra bontott dokumentációja a mechanikusnál van. A hajózók is bármikor kérhetik, hogy betekinthessenek az okmányokba, különösen akkor, ha korábban meghibásodás volt a gépen. 

SZHB-UTO-04.jpg

Kevés helikopterrel gazdálkodva gyorsabban megy az üzemidő, hiszen a feladatok nem változtak. Ez nem mindig lesz így, a rendszer rövidesen lélegzetvételhez jut. Mindenesetre az üzemképes helikopterekre a törzsnek és az üzembentartó század parancsnokának is a gépcserékkel számolva kell tervezni a munkát. A novemberi köd ezt a repülést most meghiúsította.

SZHB-UTO-09.jpg

A téli átállás parancsa az összes munkapontot tartalmazza, a szerszámkészlet karbantartásától, a gépmosáson, a forgószárny és faroklégcsavar tengelyirányú csuklóinak olajcseréjén, a zsírzásokon, a levegőkompresszor filcbetétjének cseréjén át a levegőrendszerben és a tartályokban lévő kondenzvíz leeresztéséig. Ha a helikopter hosszabb tároláson van, hathavonta át kell konzerválni rajta mindent: a hajtóműveket, reduktort, erőátviteli berendezéseket és meg kell emelni a gépet, a rugóstagokat zsírozni és burkolni kell. 

SZHB-UTO-10.jpg

Az Üzembentartó Századhoz került fiatalok kitanításával a napi munka mellett kell foglalkozni. A valódi tudást ekkor kapják azoktól a főtörzsőrmesterektől és zászlósoktól, akik mögött évtizedes tapasztalat van. 

SZHB-UTO-12.jpg

A TV3-as hajtómű gázelvezető csövének tisztítása garantáltan piszkos munka a hideg vason.

SZHB-UTO-08.jpg

Tárva-nyitva a Mi-17-es nagyméretű hátsó ajtói. Levételükhöz, felszerelésükhöz 4-6 ember kell. 

SZHB-UTO-13.jpg

A Mi-17-est APA kocsi vontatja majd a hangár elé. 

SZHB-UTO-14.jpg

Ha időszakos munka esedékes vagy berendezéscsere miatt a hangárba kerül a gép, akkor a szakágak összekészítik a dokumentációt és tartozékokat és azokkal együtt adják át a helikoptert. Ugyanez érvényes amikor visszaveszik a gépet és ezt az eljárást követik a Pápán szolgálatba állított helikopter átadásakor is. 

SZHB-UTO-02.jpg

Hat AAT váltás csoportképe a Szállítóhelikopter Zászlóalj épületének folyosóján. Jelenleg a hetedik dolgozik Afganisztánban, hajózók, műszakiak közösen.

* * *

Fotó: Szórád Tamás