TŰZ A FEDÉLZETEN!

2011. április 11-én a hajófedélzeti leszállást követően kigyulladt egy F/A-18C Hornet a USS Carl Vinson fedélzetén. A VFA-113 Stingers század repülőgépén keletkezett tüzet a repülőüzem alatt állandó készenlétben álló tűzoltók gyorsan megfékezték. A pilóta sértetlenül hagyta el a gépet és az oltás közben sem sérült meg senki.

Az amerikai hordozókon minden repülőfedélzeti aktivitást rögzítenek, a felvételeket később oktatási célra is kitűnően lehet használni. A képeken jól látható, hogy az oltás kezdésekor először a pilóta - aki egyébként a század parancsnokhelyettese volt - kijutását biztosítják azzal, hogy a tüzet távol tartják a kabintól. A tűzoltó személyzet is csak azután megy a gép és a fedélzet széle közötti területre, miután a tűz terjedését megakadályozták. Video: U.S. Navy

Az 1-es számú felvonóra állított Hornetet tovább hűtik a műszaki mentők. Az előtérben jól látható a fedélzetbe süllyesztett sugárterelő. Fotó: U.S. Navy

Az égő F/A-18-as oltását egy ilyen P-25-ös tűzoltókocsiról kezdték meg. A jármű kifejezetten hajófedélzeti üzemre lett tervezve. Abroncsai habbal vannak töltve, két külön tartályban 2800 liter vizet és 205 liter habot szállíthat, de több kézi tűzoltókészülék is van rajta. A tűzoltórendszert a vezető műszerfaláról lehet működésbe hozni. Az oltóanyag két, egymástól függetlenül működtethető rendszerrel, a két ülés között lévő vízágyúval és egy letekerhető tömlővel juttatható a tűz irányába. A kocsi két oldalán csatlakozókat alakítottak ki, hogy az oltóanyagot a hajó tűzoltórendszeréből is a jármű tartályaiba lehessen tölteni. Fotó: Szórád Tamás

A repülőgéptüzekre kiképzett személyzet viseli a legkomolyabb védőöltözéket. Fotó: Szórád Tamás

* * *