Cooperative SAREX 2008

A magyar kezdeményezésből létrehozott, Cooperative SAREX elnevezésű nemzetközi kutató-mentő gyakorlat 2008-as feladatain, a Magyar Honvédségen kívül három ország vett részt 14 repülőeszközzel és további kettő megfigyelőkkel. A gyakorlat bázisa az MH Pápa Bázisrepülőtér volt.

Az egyik feladat bajbajutott légijármű személyzetének mentése volt, amelynek felvezetésére egy érdekes forgatókönyv szolgált. A történetben szereplő terület - nevezzük Blue Land-nek - lehetne bárhol, de természetesen hazánk földrajzi adottságai voltak kéznél. Közelebbről Pápa és Veszprém környékét kell elképzelni. Ezt a bizonyos Blue Land-et egy milícia tartja ellenőrzés alatt. A kormány változtatni akar ezen, mivel a dunántúli térségben számos kisgép száll le, ismeretlen rakománnyal. Ezért ellenőrzés céljából Szolnokról felszáll egy szállító helikopter, fedélzetén rendőrökkel és katonákkal. A szállító helikopter kíséretét egy Mi-24-es harci helikopter adja. A két helikoptert rakétatámadás éri, a szállító helikopter lezuhan, a harci helikopter kényszerleszállást hajt végre egy erdővel szegélyezett terepen. Tűz keletkezik, mindenfelé sérültek hevernek. (A félreértéseket elkerülendő: jól sminkelt alájátszókról van csak szó, akik ez esetben sérülteket alakítanak.)

A térségbe egy magyar An-26-os és egy török CASA CN-235-ös szállító repülőgép (fotó) érkezik, fedélzetén ejtőernyősökkel. Az erős szél miatt az ejtőernyősök ugrása nem hajtható végre, de a gépek továbbra is a légtérben maradnak és megfigyelési céllal járőrözni kezdenek. A mentés-koordinációs központ a megfelelő csatornákon mentőkocsikat és négy szállítóhelikoptert kér a helyszínre.

Magyar Mi-8-as érkezik, amelyből vegyes katonai-rendőri fegyveresek szállnak ki, hogy a helikopterek érkezése előtt a közvetlen területet biztosítsák. 

A kényszerleszállt harci helikopter és a földön fekvő sérültek.

A kivonult tűzoltók megfékezték a tüzet. Oltás után a kárhelyszín műszaki parancsnoka – az egyik tűzoltó - jelent a kiérkező mentők főorvosának, aki felméri a sérültek és az áldozatok számát, és egyúttal átveszi a helyszíni parancsnok feladatát.

A sérültek elszállítására érkező helikopterek sorát a török AS532UL Mk.1-es Cougar nyitja.

Porfelhőben a szlovén Cougar, egy AS532AL változat. A gép Ljubljanából érkezett a gyakorlatra.

A szlovák légierő eperjesi (Presov) alakulatának Mi-17-ese is megérkezik.

A területen lévő helikopterek száma perceken belül kettővel gyarapodik, mivel egy rendőrségi MD-500-as kíséretében megjelenik a légimentők AS350 Ecureuil helikoptere és leszáll a területen. Ez a gép szállítja majd el a legsúlyosabb sérültet.

A rendőrségi forgószárnyas a helyszín felett köröz, és fotókat készít.

Sérülttel a fedélzetén felszáll és Pápa felé indul a török gép.

A terület elvileg már biztonságos, de a levegőben Mi-24-esek járőröznek, és két oldalról biztosítják a helyszínt és az ott tartózkodó gépeket, embereket.

Közepes szállítóhelikopterek nemzetközi köteléke. Magyar Mi-8-as, szlovén és török Cougar.

A sérülteket szállító gépek Pápán szállnak le. Az előtérszolgálat két sorba rendezi a leszállás után beguruló helikoptereket.

Az Ecureuil közvetlenül az ellátóhelyként funkcionáló sátor mellett száll le.

A legtöbb sérültet hordágyon viszik a helikopterektől az ellátóhelyre. Érdekesség, hogy a szlovák Mi-17-es személyzetéből hárman a vadászgépeken használatos ZS-7-es sisakot viselik.

Csomagolnak a résztvevők. A képen a török helikopter személyzete rendezi a felszerelést.

A magyar Mi-8-as is befejezte mára.

A valóságban sajnos semmilyen garancia nincs arra, hogy a mentőhelikopterek érkezése előtt valamennyi ellenséges fegyverest sikerült leküzdeni. A mentésre érkező helikopterek önvédelmi rendszerek valamint kellő számú és tűzerejű repülőeszköz támogatása nélkül a két lelőtt helikopterhez hasonló helyzetbe kerülhetnének, akár a leszállóhelyen, akár az odavezető útvonalakon. A közelünkben 11 éve lezajlott Allied Force művelet erre több példát szolgáltatott és a kutató-mentő bevetések közvetlen légi támogatását adó repülőgépek pilótái a megmondhatói, hogy a biztonságosnak ítélt terepen is pillanatok alatt kibontakozhat a tűzharc.

* * *

Fotó: Szórád Tamás