HTML

Hirdetés

Air Base

t.szorad@gmail.com

Címkék

0 pont (6) afganisztán (10) alkotók (5) argentína (1) ausztrália (1) ausztria (7) baltic air policing (2) belgium (4) budapest (18) csehország (27) dánia (3) dél afrika (1) egyesült államok (43) egyesült királyság (7) éjszakai repülés (8) ejtőernyősök (6) éleslövészet (13) előretolt repülésirányítók (11) emlékmű (5) emlékművek (1) finnország (5) földi telepítésű légvédelem (8) franciaország (8) görögország (3) gripen (60) gyakorlatok (56) győr (5) helikopterek (101) hétköznapok (44) história (18) hölgyek a seregben (2) hollandia (2) horvátország (9) iceland air policing (1) india (1) irak (1) izrael (2) járművek (9) jtac (7) kanada (1) kecskemét (74) kiállítás (3) kiállított repülőgépek (4) kiképzés (3) korea (1) koszovó (1) kutató-mentők (4) légiforgalmi irányítók (1) légifotó (7) légirendészet (1) lengyelország (4) líbia (17) litvánia (2) macedónia (1) magyarok a nagyvilágban (12) magyar honvédség (170) magyar néphadsereg (3) megemlékezés (5) műszakiak (39) múzeum (9) nato flying training in canada (5) németország (4) nyitott égbolt/open skies (1) olaszország (9) olvasói levél (1) oroszország (1) pápa (31) radarok (1) repülőgép hordozók (17) repülőnapok (26) sorkatonai szolgálat (1) svédország (13) szállítórepülés (34) szentkirályszabadja (9) szlovákia (10) szlovénia (5) szolnok (42) szovjetunió (2) táborfalva (1) találkozó (6) találkozók (1) tankerek (6) taszár (10) technika (3) tengerészeti repülés (56) természeti katasztrófák (4) thaiföld (1) tököl (1) törökország (1) történetek (46) tűzoltók (1) új zéland (3) űrhajózás (2) vadászirányítók (1) várpalota (1) vendégszerző (1) vietnam (4) Címkefelhő

Pam szinte mindent vitt

2015.03.20. 17:45 szórád tamás

op-pac-assist-lead.jpg

Március 13-án pénteken, hatalmas pusztítást maga mögött hagyva, egy nagy erejű trópusi ciklon söpört végig az Ausztráliától keletre lévő Vanuatun. Nehéz megbecsülni, hogy az egykor Új-Hebridák néven ismert, több mint hetven szigetből álló ország negyedmillió lakosából hányan vesztették életüket és maradtak fedél nélkül a Pam nevű ciklon távozása után.

Vanuatu nem rendelkezik fegyveres erőkkel, védelmét Ausztrália látja el. A túlélők megsegítésére elsőként az Ausztrál Királyi Légierő, majd Új-Zéland légiereje indított útnak szállítógépeket, segélyszállítmánnyal a fedélzeten. Harmadikként a térségben folyamatosan jelen lévő francia fegyveres erők kapcsolódtak be. 1992 óta érvényes az a Franciaország, Ausztrália és Új-Zéland között megkötött megállapodás (FRANZ) amely biztosítja, hogy természeti katasztrófa esetén a tagországok a rendelkezésre álló eszközeiket és információikat igyekeznek a leghatékonyabb módon felhasználni. 

op-pac-assist-02.jpg

A Royal Australian Air Force egyik C-17-ese útnak indul Vanuatu felé.

op-pac-assist-05.jpg

A segélyszállítmányok összetételére a helyszínre érkező katasztrófavédelmi szakemberek tettek javaslatot, figyelembe véve, hogy mire van leginkább szükség az első napokban. Így kerültek a raklapokra sátrak, takarók, matracok, egészségügyi felszerelések, vizeskannák és víztisztító tabletták.

op-pac-assist-03.jpg

A Globemasterek visszaúton ausztrál állampolgárokat szállítottak haza a ciklon sújtotta szigetről. Új-Zéland C-130-asokkal és egy Boeing 757-essel oldotta meg ugyanezt.

op-pac-assist-01.jpg

Kilátás az ausztrál C-130J Hercules pilótafülkéjéből, a leszállás előtti pillanatokban. Valamennyi szállítógép Vanuatu fővárosának, Port Vilának a repülőterét használja, amely egyelőre csak a segélyeket szállító katonai gépeket fogadja. 

op-pac-assist-04.jpg

Az ausztrál légierő egészségügyi csapata a földet érés után a teendőket beszéli meg. 

op-pac-assist-07.jpg

Az Új-Zélandi Királyi Légierő évfordulós festésű Herculesét rakodják a Vanuatura szánt segéllyel. 

op-pac-assist-06.jpg

A francia légierő CN-235-öse a közeli Új-Kaledóniából érkezett, ahol az Armée de l'Air állandó jelleggel állomásoztat szállító repülőgépeket és helikoptereket.

op-pac-assist-08.jpg

Szintén Új-Kaledóniából indul Vanuatu felé a francia haditengerészet Vendémiaire nevű fregattja. A Marine Nationale flottabázist tart fenn a szigeten.

op-pac-assist-09.jpg

Alouette III-as a Vendémiaire fedélzetén. Általában egy ilyen helikopter alkotja a fregatt légi egységét.

op-pac-assist-10.jpg

A légierő egyik Puma helikoptere is a fregatt fedélzetére települt. A gép a légi terepszemlét és a kisebb szigetek közötti szállítást végzi majd. 

op-pac-assist-11.jpg

Negyedikként a Royal Air Force is bekapcsolódott a műveletbe. C-17-ese először Ausztráliába települt, fedélzetén a brit kormány adományával, majd onnan ingázott Vanuatura.

op-pac-assist-2015-03-13-nasa.jpg

Pam a NASA műholdfotóján, március 13-án.

* * *

Fotó:

Royal Australian Air Force 

Royal New Zealand Air Force

Royal Air Force

Armée de l'Air

Marine Nationale

NASA

Címkék: franciaország ausztrália új zéland egyesült királyság természeti katasztrófák szállítórepülés

Mennydörgés és forgószél – Pápa, 1996 és 1998

2015.03.18. 09:00 szórád tamás

A hetvenes évek európai repülőgépgyártásának két jellegzetes típusa, a Viggen és a Tornado két év eltéréssel, de azonos hónapban, szeptemberben tett látogatást az MH 47. Pápa Harcászati Repülőezrednél. A robusztus vasak tervezésekor a svéd illetve a brit, német és olasz mérnökök eltérő koncepció mellett haladtak, de egyvalamiben hasonlót alkottak: a harcászati repülőgépek közül csak ezen a két típuson alkalmaztak sugárfordítót a leszállás utáni kigurulási úthossz csökkentése érdekében.

1996 - Saab Viggen

lhpa-960912-04.jpg

A Viggen JA 37-es vadász változata feladatának megfelelően kéttónusú szürke festést kapott. Az uppsalai F16-os ezred (Upplands Flygflottilj) két JA-37-es százada 1986 és 2003 között repülte a Viggent.

lhpa-960912-03.jpg

A sugárfordító működésekor a hajtóműből kilépő gázok a törzshátsórész oldalán távoznak. A JA 37-es függőleges vezérsíkja a VHF antenna (itt fehér burkolattal) miatt magasabb, mint a csapásmérésre optimalizált AJ 37-esé. A két változatot első ránézésre ez különbözteti meg.

lhpa-960912-05.jpg

Magyarok a Viggen előtt. A gépre vigyázó sorkatona a surranója orrát nézegeti.

lhpa-960912-01.jpg

Kisebb foltok tucatjaiból álló álcázófestés rejti az F15-ös ezred (Halsinge Flygflottilj) kétüléses SK 37-esét. A Söderhamn melletti alakulat két AJ és egy SK századot üzemeltetett 1974 és 1998 között.

lhpa-960912-02.jpg

Akárcsak a vadászok, az SK 37-esek is egy törzs alatti póttartállyal érkeztek. Enélkül a Viggenek ritkán repültek, különösen az SK-k, amelyekbe a hátsó ülés miatt kevesebb üzemanyag fért.  

1998 - Tornado IDS

lhpa-980904-01.jpg

Hazainduláshoz készül a Luftwaffe négy Tornado IDS-e, a személyzet már a gépben ül. Az előkészületekben a katapultülés tetején ülő műszaki segít a pilótának, a kabintető ekkor még egy kitámasztó rúddal van biztosítva. A szívócsatorna oldalán az azóta megszűnt memmingeni 34. vadászbombázó ezred (Jagdbombergeschwader 34) jelvénye virít.

lhpa-980904-02.jpg

Indításra készen.

lhpa-980904-03.jpg

1998-ban még nem jártunk messze azoktól az időktől, amikor elképzelhetetlen lett volna, hogy német vadászbombázó látogasson magyar katonai repülőtérre. A járó hajtóművekkel várakozó csapásmérő mögött földdel borított fedezékek magasodnak és egy szintén változtatható szárnynyilazású repülőgép, egy magyar MiG-23-as áll.

***

Fotó: Szórád Tamás

Címkék: pápa németország svédország hétköznapok

RF-4-es kivonás - soron kívül

2015.03.16. 06:00 szórád tamás

Egy múlt heti döntés értelmében a török légierő végleg leállította a még üzemelő nyolc RF-4E felderítőgép repülését. A döntést hivatalosan a február 24-i, két gép elvesztésével járó, négy hajózó életét követelő katasztrófával indokolták.

A Türk Hava Kuvvetleri RF-4-eseinek beszerzése ugyanazzal a Peace Diamond III programmal kezdődött, amellyel az F-4E vadászbombázókat is rendszeresítették. Az első nyolc vadonatúj RF-4E-t 1978-tól repülték a törökök, akik mögött ekkor már négyévnyi Phantom üzemeltetési tapasztalat volt. 1992 és 1994 között a Luftwaffe leállított gépei közül további 32 db RF-4E került Törökországba.

thk-rf4e-frame.jpg

Török RF-4E 2004-ben a Róma melletti Pratica di Mare légibázison, az olasz F-104 Starfighterek kivonása alkalmából rendezett találkozón. A gépek ekkor még az eredeti álcázó festést viselték, később valamennyi RF-4-es szürke festést kapott.

Az immár befejezett RF-4E üzemeltetés 36 éve alatt 11 felderítőt vesztettek a törökök. A veszteségből egy volt ellenséges tevékenység számlájára írható, 2012 nyarán a szír légvédelem lőtt le egy török RF-4-est. Három alkalommal fordult elő, hogy géppár volt érintett az eseményben. 2002-ben és 2003-ban összeütközés miatt zuhantak le a gépek, idén februárban pedig kismagasságú repülés közben ütközött a földnek két felderítő. Az odaveszett gépekből tíz hajózó sikeresen katapultált, tizenketten viszont életüket vesztették.

***

Fotó: Szórád Tamás

Címkék: törökország

Hétköznapok - Kecskemét, 2015. február

2015.03.10. 13:14 szórád tamás

lhke-150218-01.jpg

A zónától távol, zárt ajtók mögött zajlik a műszaki munka a kecskeméti repülőbázis Gripen hangárjában, a Repülőeszköz Javító Század birodalmában. A hangárról és az ott dolgozó repülőműszakiak feladatairól a közeljövőben lesz szó az Air Base blogon. 

lhke-150218-09.jpg

Gripenek fedett pályán. A hangárba tolt gépek közül az egyiken a hajtómű, a másikon az orrfutó cseréjét készítik elő a műszakiak. 

lhke-150218-07.jpg

A nyitott törzsféklapok alól kihúzott és gurítható keretre helyezett törzshátsórész belsejét gondosan megtisztítják. A kép bal szélén a hajtómű konzerválására szolgáló kocsi áll előkészítve.

lhke-150218-11.jpg

Az orrfutócserés gépen az oldalszám elé ragasztott papírra nyomtatott felirat a folyamatban lévő munkára figyelmeztet: Az orrfutó hidraulika rendszere megbontva, ne engedd le a  repülőgépet!

lhke-150218-06.jpg

Az új orrfutószár előkészítve hever a szállító-tároló ládán. Átszereléséhez, beépítéséhez számos segédanyagra (hézagolók, anti-korróziós anyag, ragasztó, stb.) van szükség, a műszaki egy lista alapján ezeket készíti elő, hogy kéznél legyenek. 

lhke-150218-03.jpg

Átmenetileg orrfutó nélkül nyugszik az emelőkön a 39-es Gripen. Az orrkerék kormányzás vezérlő berendezéseit át kell építeni az új futószárra. Mivel a svédek sok helyen titáncsövet használnak, a vezérlő mechanizmust előzetes jelleggel fel kell helyezni a futószárra, hogy a csövek úgy álljanak ahogy kell, mert a titáncső nehezen áll ellen a feszítésnek, reped, törik. 

lhke-150218-04.jpg

A hajtóműről a kondicionáló rendszert, az üzemanyagcsövet, az elektromos csatlakozásokat és a hajtóművezérlő számítógép csövét kell lekötni. Utána lehet leengedni a gépből, rákerül egy keretre, majd a hermetikus kapszulába és szállítható is Svédországba.  

lhke-150218-02.jpg

Az egyetlen alkalom, amikor egy vadászgép kerekei a hangárban emelkednek el a talajtól az, amikor emelőkre kerül a gép.

***

Fotó: Szórád Tamás

Címkék: kecskemét hétköznapok gripen műszakiak

Repülőnap előtt - Kecskemét, 2000. május

2015.03.05. 06:00 szórád tamás

A 2000. májusi múltidézést néhány kecskeméti fotóval zárom. A Milleniumi Repülőnap és Haditechnikai Bemutató előtt három héttel sajtótájékoztatót tartottak az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Harcászati Repülőezrednél. A helyszínül szolgáló kék hangár előtt adódott némi fotózási lehetőség. 

lhke-000503-04-frame.jpg

A 19-es MiG-29-es a kék hangár előtt. A Nagyvasak ekkor még azzal a festésmintával repültek, amellyel 1993-ban Magyarországra érkeztek.

lhke-000503-01-frame.jpg

A 15-ös gép szintén a kék hangár előtt parkolt

lhke-000503-02frame.jpg

A szállítókocsin R-27-es és R-73-as súlymakettek pihennek 

lhke-000503-05-frame.jpg

A 11-es MiG félig csupasz hajtóművekkel

lhke-000503-03-frame.jpg

A nyitóképen látható gép egy másik szögből fotózva. Mögötte, a festőhangárban még egy 29-es áll.

lhke-000503-06-frame.jpg

Vári Gyula és Besenyei Péter. Ismert és elismert nevek a katonai bemutatórepülés és a profi műrepülés világából.

lhke-000503-07-szu26.jpg

Ez is Szuhoj, ha nem is katonai. Veres Zoltán Szu-26-osával húz át a hangár előtt.

* * *

Fotó: Szórád Tamás

Címkék: kecskemét repülőnapok

Szárazföldi kitérő - Taszár, 2000. május

2015.02.27. 06:00 szórád tamás

2000 tavaszán a USS Dwight D. Eisenhower repülőgép-hordozó két hónapot töltött a Földközi- és az Adriai-tengeren, közben számos helyen kikötött. Az egyik megálló Dubrovnik volt és amíg az „Ike” Dalmácia előtt horgonyzott, két F/A-18C Hornet századának négy gépe Taszárra települt, hogy a pilóták a magyar MiG-21-es és MiG-29-es hajózókkal közösen gyakorolhassanak.

lhta-000505-04.jpg

A VFA-136 Knighthawks század F/A-18-asa fotózáshoz beállítva, a május 5-i sajtónapon. Egy évvel korábban, az Allied Force művelet idején a tengerészgyalogság F/A-18-asai használták a taszári bázist. Már ezen a gyakorlaton lehetett hallani, hogy ősszel a Hornetek mellett F-14-esek is jönnek Magyarországra. A hír igaznak bizonyult.

lhta-000505-05.jpg

A haditengerészetnél az orrfutó gondola ajtajára kerül fel, hogy ki a gépért felelős műszaki (PC - Plane Captain), mi a beosztása és honnan származik. A 302-es Hornetért felelős Adrian Brewster beosztása AN (Airman) volt, amit a Navy-nél a legénységi állományú, külön szakághoz még nem tartozó műszakiak töltenek be. A Barbadosról származó műszaki is talán azért lépett be a tengerészethez, mint sokan mások: hogy világot lásson. A képen megfigyelhető még a fülke mellé előrenyúló belépőéltő-hosszabbítás (LERX) és az abból lehatjható létra.

lhta-000505-01.jpg

A VFA-136-osok századparancsnok-helyettese zárja a kabintetőt. A Hornet masszív orrfutóján a hordozófedélzeti üzemelés két kelléke, a katapultos felszállásokhoz szükséges vonórúd és a leszállásirányítót tájékoztató három színes lámpa látható. Ebből a szögből jól látszik az is, hogy a LERX milyen nagy felületű.

lhta-000505-08.jpg

A pápai MiG-21-es előtt álló amerikai hajózó nem századhoz, hanem az Eisenhower repülőezredéhez (Carrier Air Wing 7) volt beosztva. Ezt jelzi a hímzett jelvény is, amelyen az ezred száma ötletesen egy fékezőhoroggal van ábrázolva.

lhta-000505-06.jpg

Amerikai csoportképen elképzelhetetlen az összevissza ácsorgás. Ennek megfelelően az amerikai sajtós a fotózás előtt pillanatok alatt sorba rendezte a hajózókat.

lhta-000505-07.jpg

Csoportkép a Hornet és a MiG-21-es előtt. A hátsó sort az amerikai, a kecskeméti és a pápai pilóták alkotják, az Egyesült Államok akkori budapesti nagykövetével kiegészülve. Az első sorban a Navy repülőműszakijai térdelnek, középen vezető altisztjükkel. Arra a kérdésre, hogy a képről kik hiányoznak, a helyes válasz: a magyar műszakiak.

A gyakorlatról sok mindent lehetett hallani, azt is, hogy célt repültünk az amerikaiaknak és azt is, hogy a manőverező légiharcban a Hornet nem volt ellenfél. Egyszer jó lenne megismerni a gyakorló légiharcok történetét azoktól, akik a repülőgépekben ültek...

* * *

Fotó: Szórád Tamás

Címkék: pápa kecskemét hétköznapok egyesült államok taszár gyakorlatok magyar honvédség tengerészeti repülés

Várópont - Kecskemét, 2000. május

2015.02.23. 12:13 szórád tamás

Alkonyat előtti pillanatképek a kecskeméti repülőbázisról, négy nappal a Milleniumi Repülőnap előtt. Már másnap elkezdődött a repülőnapra érkező gépek áttelepülése Kecskemétre. 

lhke-000516-01.jpg

A 133-as L-39-es a váróponton. Mögötte a zónában MiG-29-esek állnak és egy APA kocsi.

lhke-000516-02.jpg

Egy gyors vizuális ellenőrzés a 02-es MiG-29-esen, mielőtt a pilóta zárja a kabintetőt és a pályára gurul 

lhke-000516-03-2.jpg

A 30-as pályán utánégetővel indul egy UB 

* * *

Fotó: Szórád Tamás

Címkék: kecskemét hétköznapok magyar honvédség

Hangárparti – Kecskemét, 2005. március és április

2015.02.18. 06:00 szórád tamás

2005 tavaszán két olyan közös kiképzési repülés volt Kecskeméten magyar és külföldi alakulatok között, amely során a hangárba is betekinthettünk. 

Az angol beteg

A Királyi Haditengerészettel közös márciusi kiképzési repülésen a magyar MiG-29-esek ellenfelei a Sea Harrier FA2-esek voltak, amelyek kivonásáról akkor már megszületett a döntés, így a „Shar” pilótákkal közös repülés egyszeri és megismételhetetlen lett. A sajtónapon hiába kerestük a központi zónába kivontatott gépek között az évfordulós festésű Harriert. Az indigókék példányt megviselte egy MiG-29-essel vívott közeli légiharc, ezért a hangárba került, ahol a tengerész-műszakiak igyekeztek kikezelni a problémát.

lhke-050308-01_1.jpg

lhke-050308-02_1.jpg

lhke-050308-03_1.jpg

lhke-050308-04_1.jpg

lhke-050308-05_1.jpg

lhke-050308-06_1.jpg

*

Terítéken a Nagyvas

A Sea Harrier két MiG-29-es között kapott helyet, így az a ritka eset állt elő, hogy megnézhettük mi van a Nagyvas bőre alatt.

lhke-050308-07_1.jpg

lhke-050308-09_1.jpg

lhke-050308-08_1.jpg

lhke-050308-10_1.jpg

lhke-050308-11_1.jpg

lhke-050308-12_1.jpg

 *

Albák, darabokban

Áprilisban két hétig gyakoroltak magyar légtérben az USAFE avianói ezredének F-16-osai. Az első héten az 510. Buzzards század érkezett Kecskemétre, a másodikon az 555. Triple Nickels. Az időjárás miatt az Ötcentesek késéssel indultak Olaszországból, így a várakozás közben benézhettünk abba a hangárba, ahol az L-39 Albatrosok üzemidő hosszabbítása zajlott.

20050414-01.jpg

20050414-02.jpg

20050414-03.jpg

20050414-10.jpg

20050414-04.jpg

20050414-06.jpg

20050414-07.jpg

20050414-09.jpg

* * *

Fotó: Szórád Tamás

Címkék: kecskemét hétköznapok magyar honvédség műszakiak

Alkotók - Andrási Sándor

2015.02.12. 16:16 szórád tamás

A vadászpilótából lett katonadiplomata régóta fest, mégis első ízben választotta témájául a repülőgépet. Az alkotói szabadsággal élve, olyan pillanatot festett meg, amely a valóságban sosem történt meg, hiszen ilyen oldalszámú MiG-21-esek nem repültek együtt. Az alkotó nem törekedett a teljességre, számos részletet – szegecseket, olajfoltokat, feliratokat – nem ábrázolt. Célja mindössze az volt, hogy a kép előhozza a szép emlékeket és ez által örömet nyújtson, amikor ránéz.

alkotok-andrasi-01.jpg

A teflonszürke szovjet MiG a 80-as oldalszámot kapta. Egyrészt valóban volt ilyen oldalszámú 21-es a Szovjetunióban, másrészt utolsó évesként ez volt Andrási Sándor hívószáma, végül pedig évfolyamát ’80-ban avatták. A magyar MiG-21-esek között nem volt 23-as, de ez a szám volt Andrási Sándoré a pápai évek alatt. Ez állt a sisakján, ez volt a ruháiba írva és az emlékek miatt ez került a megfestett repülőgépre is.

alkotok-andrasi-02.jpg

Részletfotó a készülő műről. Az olajfestékkel festett kép lealapozott farostlemezre kerül, amely a vászonhoz hasonló érdes felületet ad.

alkotok-andrasi-03.jpg

A festmény alapjait egy cseh géppárról készült fotó adta, abból lett a magyar-szovjet vegyes géppár. A szovjet MiG itt már elkészült, a magyar gépnek egyelőre csak a vázlata van az alapon.

alkotok-andrasi-04.jpg

Lassan formát ölt a pápai 21-es is. Az olajjal történő festés alapjait általános iskolai tanárától sajátította el az alkotó, akinek első repülési témájú képét remélhetőleg több is követi majd.

alkotok-andrasi-06.jpg

A végleges változat, amelyen egy kicsit oszlott a felhőzet széle

***

Fotó: Andrási Sándor 

Címkék: alkotók

Mentés határok nélkül – Szolnok, 2004. szeptember

2015.02.06. 15:00 szórád tamás

A magyar kezdeményezésű, Cooperative SAREX elnevezésű nemzetközi kutató-mentő gyakorlatot első ízben 2003-ban rendezték meg. Akkor az MH 87. Bakony Harcihelikopter Ezred volt a házigazda. Mire a Cooperative SAREX 2004-re sor került, a szentkirályszabadjai bázist bezárták, ezért a gyakorlat Szolnokra költözött. Az utolsó feladatot – bemutató jelleggel – két helyszínen hajtották végre.

Szolnok-Szandaszőlős repülőtér

sarex-040924-01.jpg

Daru nélkül már ez a Mi-8-as se juthatott volna ilyen magasra. A lecsupaszított sárkány egy szerencsétlenül járt helikoptert imitált a gyakorlaton.

sarex-040924-02.jpg

Az elképzelt szituáció szerint a lezuhant helikopter közelében kényszerleszállt egy másik gép. Ezt a bizonyos gépet egy Mi-24-es alakította.

sarex-040924-03.jpg

Megérkeznek a kutató-mentők. Románia IAR 330 helikopterekkel vett részt a gyakorlaton. A szürke festésű gép egy modernizáción átesett példány, orrában időjárás radar kapott helyet.

sarex-040924-04.jpg

Földet ér egy terepszínű IAR 330-as is. A gép előtt a sportrepülőtér mellett vezető 4-es út forgalma zajlik.

sarex-040924-05.jpg

A 2003 és 2006 között létezett Szerbia és Montenegró államszövetség légierejének Mi-8-asa is megérkezik

sarex-040924-06.jpg

A szlovén 15. helikopter zászlóalj Bell 412-essel vett részt a gyakorlaton, amely az SFOR misszió keretében megjárta Bosznia-Hercegovinát is

sarex-040924-07.jpg

A helikopterek földet érése után az egészségügyi szakszemélyzet azonnal hozzálát a sérültek ellátásához

sarex-040924-08.jpg

A területen mindenfelé a sérülteket alakító katonák fekszenek

sarex-040924-09.jpg

A sérülteket előkészítik a légi szállításra

sarex-040924-10.jpg

A szerb és montenegrói Mi-8-as személyzete elindul a hordággyal a szállítóhelikopter felé

sarex-040924-11.jpg

A hordágyat beemelik a gépbe

sarex-040924-12.jpg

A szerb és montenegrói Mi-8-ason a MEDEVAC feladatkörre utaló vörös kereszt és egy azóta már nem létező felségjel látható

*

MH 86. Szolnok Helikopter Ezred

(2007. március 1-től MH 86. Szolnok Helikopter Bázis)

sarex-040924-13.jpg

A sérülteket szállító helikopterek megérkeznek a katonai repülőtérre. A román légierő egyik IAR 330-asa még a régi  festésmintával repült, orráról hiányzik a modernizált gépek időjárás radarja. Az IAR 330 jelzés a francia SA330 Puma román változatát jelenti, amelyet keleti szomszédunk a hetvenes évek közepe óta gyártott.

sarex-040924-14.jpg

Magyar An-26-os földre hajtott rámpával. A Cooperative SAREX forgatókönyve szerint a helikoptereken beérkező sérülteket a szállítógépek vitték tovább.

sarex-040924-15.jpg

Ancsa sor a szolnoki kutyanyelveken. A szállítórepülők 2005 decembere óta Kecskemétről repülnek.

sarex-040924-16.jpg

A bázis fölé megérkeznek a magyar résztvevők, két Mi-8-as és egy Mi-24-es. A harci helikopterek két hónappal korábban búcsúztak Veszprém melletti fészküktől és települtek a Tisza partjára.

sarex-040924-17.jpg

Az Országos Mentőszolgálat Mi-2-ese is részt vett a gyakorlaton, de a Bravo-Golf-Hotel a bemutatón nem repült

sarex-040924-18.jpg

A félreeső helyen álló An-26-os megkopott fehér-piros-szürke festése és a törzs Vitéz Háry László Air Transport Squadron felirata a 2001 nyarán megszűnt tököli alakulatra emlékeztet. A szállítógép előtt egy teljesen betakart Jak-52-es áll.

sarex-040924-19.jpg

Románia izraeli segítséggel harci helikopterré alakított 24 gépet. Az IAR 330 újfajta festésmintájú, harckocsik elleni SOCAT változatán szenzortorony, 20 mm-es gépágyú és megerősített függesztési pontok láthatóak.

2004 után a Cooperative SAREX 2008-ban tért vissza Magyarországra, meglehetősen szép forgószárnyas felhozatallal, majd a hatéves kihagyás után tavaly ősszel ismét megrendezett gyakorlaton mindössze egy magyar és egy török helikopter repült.

***

Fotó: Szórád Tamás

Címkék: szolnok gyakorlatok helikopterek magyar honvédség kutató-mentők