REPÜLŐNAP TÍZ ÉVVEL EZELŐTT - KECSKEMÉT, 2007

Idén augusztusban két olyan esemény is felkerül az Air Base blogra, amelynek tízéves évfordulójára tekinthetünk vissza. Az egyik a 2007-es kecskeméti nemzetközi repülőnap, a másik szállítógépes vonatkozású. Ebben a bejegyzésben az előbbiről, a 2007. augusztus 11-12-én megrendezett repülőnapról lesz szó.

0391.jpg

A kétnapos airshow sokak számára 3-4 naposra bővült, mivel egyre többen fedezték fel, hogy nemcsak a repülőnapon, hanem azt megelőzően, az érkezési napokon is remek fotókat lehet készíteni, igaz nem a repülőbázison, hanem a kerítésen kívül. Ennek megfelelően a csütörtöki, de leginkább a pénteki napon, a reggeli óráktól kezdve egyre többen gyűltek össze fényképezőgéppel a kezükben, az éppen használatos pályairánynak megfelelően a 44-es út mellett. Nagyjából ekkorra tűntek el a filmes gépek a fotóskezekből és helyüket a digitális technika váltotta fel.

0013.jpg

Szoros kötelékben a Türk Yildizlari (Török Csillagok) együléses NF-5A és kétüléses NF-5B gépei. 

0052.jpg

A belga F-16-os utánégetős startját a szárnyvégi Smokewinderek tették még látványosabbá.

0069.jpg

Az áttelepüléshez póttartályokat függesztettek a Patrouille de France gépeire. A leszálló Alpha Jet mögött a kötelék másik gépe is a leszálláshoz készül.

0078.jpg

Szerbiából több típus is érkezett, például ez a magántulajdonban lévő, Lycoming motoros, légcsavaros J-20 Kraguj. A farokkerekes gép korabeli jugoszláv felségjelet és polgári lajstromot visel. 

0080.jpg

A Tornado F.3-asra a tengerentúli gyakorlatokon gyakran erőltették az ellenséges vadászgép szerepét - és taktikáját - behatárolva a mozgásterüket. Ha viszont a RAF pilóták és operátorok szabad kezet kaptak, az F.3-as már nem volt könnyű préda. A Királyi Légierő a Typhoon típussal váltotta a Tornado vadász változatát. 

0081.jpg

Kétüléses lengyel Szu-22-es Swidwinből. Egy évvel korábban is leszálltak Kecskeméten, de akkor csak tankolás céljából, egy olaszországi repülőnapról hazafelé tartva.

0084.jpg

A jageli Aufklärungsgeschwader 51 Tornadója felderítőkonténerrel érkezett. Ez az alakulat is többször járt a kecskeméti repülőnapon, Tornadóik 1998-ban és 2003-ban is a statikus bemutatót színesítették.

0088.jpg

A francia légierő Alpha Jet köteléke a levegőben, egy sötétszürke példány a statikus soron volt látható.

0094.jpg

A spanyolok áttelepülését támogató CASA C-295-ös.

0098.jpg

A román IAR330-as 20 mm-es gépágyúval, szenzortoronnyal és függesztési pontokkal felszerelt SOCAT változata.

0101.jpg

An-26-osokból szép volt a felhozatal. A házigazdák Ancsáin kívül repültek még a lengyelek, a csehek és a románok kéthajtóművesei is. Itt az utóbbiaké érkezik a pénteki napon. 

0106.jpg

Ez a kedves formájú légcsavaros nem más, mint a dán légierő alapkiképző gépe, a mifelénk kevéssé ismert T-17 Supporter. A képen a Baby Blue formáció fele húz át.

0108.jpg

 A leszálló irányra fordul a Luftwaffe F-4F Phantom II-ese.

0114.jpg

Cseh Gripen Cáslavból.

0116.jpg

2007-et írunk, a magyar égen még a MiG az úr!

0121.jpg

A Fortele Aérienne Romane akkoriban a 6196-os oldalszámú aranyosgyéresi (Campia Turzii) LanceR-t küldte a nemzetközi repülőnapokra.

0134.jpg

Leszálló irányon egy francia C-160 Transall.

0146.jpg

F-16C Észak-Olaszországból, az USAFE avianói ezredétől.

0151.jpg

Elegáns farokfestés a Royal Air Force Tornado GR4-esén. A 029-es csapásmérőt 2009-ben egy csehországi gyakorlaton láthattuk újra.

0153.jpg

A Bundeswehr Bo-15-ös könnyű helikoptere érkezik Kecskemétre. Az 1979-ben rendszeresített típusból több mint 300 példányt üzemeltettek a német hadseregnél. Kivonására 2016 végén került sor.

0168.jpg

Az egykori Flying Stars kötelék pilótáiból alakult Stars formáció három gépe szoros kötelékben. A Galebek első bemutatója mindössze két hónappal a kecskeméti szereplésük előtt volt. 2009-ben pénzügyi nehézségek miatt a kötelék feloszlott.

0177.jpg

A szlovák légierő L-39-esén a nemzeti színekből összeállított festésmintát használták az álcázófestés helyett.

0201.jpg

Spanyol Hornet közelít a péntek délutáni gyakorlórepülés után.

0204.jpg

A kilenc hengeres Wright Cyclone csillagmotor dübörgése közepette leszáll a Flying Bulls flottájának T-28-asa. Az OE-ESA lajstromjelű Trojant 2002-ben láthattuk először a budaörsi repülőnapon. 

0238.jpg

Egy jet, aminél nem kellett attól tartani, hogy túl gyorsan dörrent át a fényképezőgép előtt. Lassan közelít a leszálláshoz a RAF Harrier GR9-ese.

0250.jpg

A Saab 340-esből kifejlesztett mini AWACS, az S100B Argus törzs feletti Erieye radarja ebből a szögből nem látható.

0262.jpg

G-4 Super Galeb egy kicsit a brit Hawkra emlékeztet. A G-2 Galeb leváltására készült a nyolcvanas években.

0270.jpg

Szerb felségjel látható a nyitott törzsféklapokkal áthúzó J-22 Orao típuson.

0285.jpg

Négy füstcsík kíséretében leszáll a NATO E-3 Sentryje. A típuson egy magyar hölgy is szolgált akkoriban.

0302.jpg

Itt még amerikai lajstromjellel gurul az azóta OE-LDM osztrák lajstromot viselő DC-6B. A Flying Bulls 1958-as gyártású gépe valaha Jugoszláviában repült, volt Tito luxusgépe, majd Zambiába került, ahol az ottani államfőt szállította. A következő állomás Namíbia volt, onnan került a Flying Bulls-hoz. 

0303.jpg

Az Armée de l'Air C-160-asa a Juliet zónában.

0308.jpg

A Pozsony melletti Malackyból érkezett L-410-es. 

0399.jpg

Szlovén Pilatus PC-9M Hudournik taxizik az egyik gurulón. A típus Cerklje ob Krkiben települ és bár csak egy légcsavaros-gázturbinás gépről van szó, a szárnya alá függeszthető egy s más.

0333.jpg

Futóbehúzás szinkronban. Indul a magyar Albatros géppár.

0338.jpg

Zászlóvivő Mi-17-es Mi-24-es kísérettel.

0342.jpg

Ma már a múlt. Jak-52-es kötelék a légi program nyitóképében.

0345.jpg

Szürkék az égen. An-26-os és MiG-29-es áthúzása.

0348.jpg

A nyitókép Gripen köteléke.

0353.jpg

Leszállás utáni kigurulás nyitott fékernyővel.

0358.jpg

Magyar MiG-29-es szinte kézzelfogható közelségben.

0444.jpg

A Jak-11-est az egykori Csehszlovákiában is gyártották C-11 jelzéssel. Az OK-JZE is egy ilyen példány. A Jak-11-esek Ölyv elnevezéssel repültek a Magyar Néphadseregnél.

0459.jpg

A pálya elhagyása után fékernyőt old a holland F-16-os pilótája.

0479.jpg

A leselejtezett Sturm indítócsöveket füstölőnek alakították át az szlovák Mi-24-esek eperjesi bázisán. A típust 2011 őszén vonta ki északi szomszédunk. 

0486.jpg

Az Aero Vodochody L-159B-jének festése 2007-re megújult, korábban kék-fehér-piros színekben láthattuk Kecskeméten és másutt.

0500.jpg

Alakzatot váltanak a horvát Krila Oluje (Vihar Szárnyai) Pilatusai.

0369.jpg

A Gripenek nyitott töltőcsővel gurulnak vissza a leszállás után. A cső tényleges használatára nyolc évvel később, 2015 nyarán került sor, amikor a magyar Gripen pilótákat kiképezték a légi utántöltésre. 

0373.jpg

Mi-17-es levett ajtókkal.

0374.jpg

Gyorsít a 6206-os Mi-8-as.

0375.jpg

Mi-24V póttartályokkal.

0407.jpg

A 714-es Mi-24V-re került látványos festés nem tudta feledtetni Csőri emlékét.

0419.jpg

* * *

Fotó: Szórád Tamás