A BIKA ÉS MÁS ÉRDEKESSÉGEK

1611-5-00.jpg

Még 2016 szeptemberében történt, hogy a Szlovákiában megrendezett Tobruq Legacy 2016 légvédelmi harcászati gyakorlat zárónapjáról hazafelé Rétságon autóztunk át. Eredetileg csak arról volt szó, hogy megállunk pár percre, amíg néhány képet készítek a rétsági laktanyában kiállított ritkaságról, a VT-55-ös műszaki mentőről, a Bikáról. A pár percből másfél óra lett; körülnéztünk a 31. Harckocsi Ezred, majd a rendszerváltás után 31. Hunyadi János Gépesített Lövészdandár néven ismert, 1997-ben megszűnt alakulat laktanyájában. Kalauzom a kihalt laktanyák, rogyadozó épületek rajongója, Benedek Levente volt, aki blogján fáradhatatlanul dokumentálja az egykor szebb napokat látott objektumok és ipari létesítmények jelen állapotát.

1611-5-01.jpg

A dandár névadójának emléktáblája a mai napig a bejárat közelében áll.

1611-5-02.jpg

A betontalapzaton az a jármű látható, amely miatt megálltunk Rétságon. A VT-55-ös műszaki mentőt a páncélos alakulatoknál rendszeresítették.

1611-5-03.jpg

Osztály és zászlóalj tervező táblák. Az utolsó feliratok is rég eltűntek róluk.

1611-5-04.jpg

A Bika másik oldala. A T-55-ös harckocsin alapuló járművet Csehszlovákiában gyártották.

1611-5-05.jpg

"Az őrszolgálat kötött formájú harcfeladat"

1611-5-06.jpg

Az első helyőrségi farsangi bál talán az utolsó is volt.

1611-5-07.jpg

A laktanyakapunál helyezték el a helyőrség 1936-os megalakulásának emléktábláját. 

1611-5-08.jpg

Az emléktáblán olvasható dátum Gorgyijevkára emlékeztet, ahol a rétsági harckocsizók először ütköztek meg a szovjet hadsereggel.

1611-5-09.jpg

Kantin-retró téglamintával és egy korabeli plakáttal.

1611-5-10.jpg

Festett címer és festett falvédő. Látvány a téglamintás sarokból nézve.

1611-5-11.jpg

Az ablakok közé az alegységek számát festették. A kitört üvegen át a kiképzési célokat szolgáló épület látszik.

1611-5-30.jpg

Az egykor tantermeknek helyet adó épület körül a természet követel helyet magának.

1611-5-12.jpg

Nincs messze a nap, amikor a bejárathoz utat kell majd törni a bokrok között. 

1611-5-31.jpg

Oktató-szemléltető eszköz az egyik emeleti tanteremben.

1611-5-32.jpg

Tanterem, ahol a csehszlovák gyártmányú T-55AM Klagyivo tűzvezető rendszere volt kiépítve. A harckocsiszemélyzetek gyakorolhatták a töltést, a számítógép bevetítette a célt, így irányozhattak és lőhettek is.

1611-5-13.jpg

A szöveg nem bonyolult, de aki volt sorkatona, tudja, hogy egy betűtévesztés is nehéz perceket szerezhetett egy újoncnak.

1611-5-14.jpg

"A normákat be kell tartani"

1611-5-15.jpg

A gépkocsik kötelező műszaki szemléi (szervizei) ezekben a műhelyekben történtek. Az épületben iroda és a 24 órás készenlét miatt körlet is volt.

1611-5-16.jpg

A hetvenes évek elején átadott vízi bázis medencéje a harckocsiszemélyzetek képzésére szolgált.

1611-5-17.jpg

Az egykori javítóműhely épülete.

1611-5-19.jpg

Az egyik kandeláber tövét betonba ágyazott lánctalp tagokkal védték a nekikoccanó harckocsiktól. Bár az olyan nehéz technika esetében, mint egy harckocsi, a koccanás szó új értelmet nyer.

1611-5-20.jpg

Szintén a hetvenes évek elején adták át a harckocsi szervizt.

1611-5-21.jpg

A járművek mosására használt épület padlójában sekély akna fut végig.

1611-5-22.jpg

Az aknában helyezték el az alvázmosó fúvókákat.

1611-5-23.jpg

Itt se tegnap tankoltak utoljára.

1611-5-24.jpg

Gépjármű tároló.

1611-5-25.jpg

A tárolóba csak az adott rendszámú járművek állhattak be.

1611-5-26.jpg

Ez a látvány tárult a kapu felé gyalogló katonák elé. Ezen az úton ma is van forgalom, mert a volt laktanyában modern orvosi rendelő és tűzoltóság működik.

1611-5-27.jpg

Mindszenty József hercegprímás emléktáblája a bejárat melletti kertben.

1611-5-28.jpg

A laktanyaépület a rétsági vasútállomás felől nézve. Az állomáson - ahol "2007. március 4-én 0.00 órától a személyszállító vonatok közlekedése ideiglenesen szünetel" - külön rámpa szolgált a harckocsik és más járművek vagonírozására.

* * *

Fotó: Szórád Tamás