NAPFÉNY, TENGER, HAJTÓMŰCSERE

2013. december 9-én, az amerikai Parti Őrség egyik MH-60T Jayhawk helikopterének fedélzetén a személyzet rendellenes hangokra figyelt fel. Az egyik hajtómű felől súrlódó, daráló zaj hallatszott ezért a helikoptervezetők az azonnali leszállás mellett döntöttek. Az Atlanti-óceán felett repülve megcélozták a Bahama-szigetek egyik legdélebbi tagját, a Mayaguana-szigetet és leszálltak annak köves, sziklás partján.

res-uscg-6021-02.jpg

Az Egyesült Államok Parti Őrsége (U.S. Coast Guard) más kormányzati szervekkel együttműködve, a kábítószer csempészet és az illegális bevándorlók elleni küzdelem jegyében van jelen a Floridától délkeletre lévő Bahama-szigetek térségében, ahol még a kutató-mentő szolgálatot is ellátja. Az OPBAT (Operation Bahamas, Turks and Caicos) néven működő különítmény műveleti központja Nassauban, a Bahama-szigetek fővárosában van. Feladat van bőven, hiszen a Bahamákhoz tartozó mintegy hétszáz sziget és több ezer korallszirt 1300 kilométer hosszan nyúlik el az Atlanti-óceánon. A Parti Őrség részéről a személyi állományt és a helikoptereket a floridai körzet biztosítja. Az MH-60T Jayhawk éppen egy OPBAT feladatot repült, amikor a hajtómű meghibásodás bekövetkezett.

A mindössze néhány száz ember által lakott Mayaguana-szigettől délnyugatra, 160 kilométerre helyezkedik el a Bahamák harmadik legnagyobb szigete, Nagy-Inagua, ahol a Parti Őrség floridai Clearwater légibázisának repülőműszaki különítménye települt, éppen az OPBAT feladatok kiszolgálása miatt. Ez a csoport az otthonról érkezőkkel kiegészülve, néhány órán belül Mayaguanára repült és miután gondoskodott a leszállóhely biztosításáról, elvégezte a kérdéses hajtómű ellenőrzését.

res-uscg-6021-04.jpg

Hermetikus konténerben érkezik a cserehajtómű. A képen jól látszik, hogy a helikoptervezetők az első alkalmas helyen, közvetlenül a parton hajtották végre a leszállást.  

Kiderült, hogy a hajtómű idegen tárgy beszívása (FOD – Foreign Object Damage) miatt oly mértékben sérült, hogy cserére szorul. Ehhez a munkához további szerszámokra, felszerelésre és persze egy másik hajtóműre volt szükség.

Gyors szervezést követően másnap reggelre egy HC-130 Hercules fedélzetén volt a cserehajtómű, a szükséges felszerelés és állomány és a gép Floridából átrepülhetett Nagy-Inaguára. Ott kirakodták a gépet és megtervezték, hogy milyen sorrendben juttassák át a műszakiakat, a felszerelést és magát a 320 kilogrammos General Electric T700-GE-401C hajtóművet Mayaguanára.

res-uscg-6021-01.jpg

A műszakiak és a felszerelés áttelepítésére másnap került sor. A cserehajtóművet utolsóként vitték át helikopterrel, külső függesztéssel. A műszakiak először deszkákból és homokzsákokból egy platformot építettek a munkavégzéshez és a hajtóműcseréhez szükséges daru felállításához. A nap végére sikerült kicserélni a hajtóművet. Mivel közeledett a napnyugta, a műszakiak összepakolták a szerszámokat és a felszerelést, feltakarították a helyszínt majd visszarepültek Nagy-Inaguára, ahol a szállásuk volt. Az őrség a helyszínen maradt, hogy éjszakára is biztosítsa az MH-60-ast a semmi közepén.

res-uscg-6021-03.jpg

December 12-én reggel a munka folytatódott. Miután a műszakiak befejezték az utolsó mozzanatokat is, a helikoptervezetők elvégezték a földi ellenőrzéseket és próbákat, majd az este folyamán átrepülték a helikoptert Nagy-Inaguára. A nem mindennapi körülmények között elvégzett feladat mindössze három napot igényelt.

*

Az MH-60T a U.S. Coast Guard HH-60J Jayhawk közepes hatótávolságú helikopterének modernizált változata. A pilótafülkét, a műszerezettséget, a radart valamint az optikai és infravörös szenzorokat érintő modernizálást 2007 és 2014 között a teljes 42 gépes Jayhawk-flottán elvégezték. Az MH-60T-t ugyanakkor felfegyverezték, figyelmeztető lövések leadására és önvédelemre géppuskával, a gyorsjáratú csempészhajók megállítására mesterlövész puskával szerelték fel. A helikopterek hajófedélzetről is üzemelhetnek. 

* * *

Forrás és fotó: U.S. Coast Guard