HTK bázistúra - MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis

A kilencvenes évek közepén volt egy kezdeményezés, amely a Magyar Honvédséggel rendszeresen foglalkozó újságíróknak kívánt az átlagosnál több, szélesebb betekintést nyújtani a honvédség mindennapjaiba. A dolog azután szép csendben kimúlt.

2011-ben hasonló céllal indult útjára a Honvédelmi Tudósítók Köre, amely több találkozó mellett immár három bázistúrán van túl. Az első 2011 tavaszán az Igla éleslövészetre készülő MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezredhez vezetett, a második idén májusban az újpesti hadikikötőbe. A legutóbbi látogatásra Kecskeméten került sor december 11-én. Itt a magyar légtér védelmével kapcsolatos tudnivalókat ismerhette meg a sajtó, továbbá megtekinthette a készültségi gépek indítását és az An-26-os hajózók munkájába is betekintést kapott. 

SZDRB-20121211-02.jpg

Kilián Nándor dandártábornok, bázisparancsnok ismertetője. Az asztalnál Szűcs József mérnök ezredes (balról), az MH Légi Vezetési és Irányítási Központ parancsnoka, és Jenei Barna alezredes, a szállítórepülők parancsnoka ül.

SZDRB-20121211-03.jpg

Cápali is 39-es, csak nem JAS hanem L. Cápeti, a másik festett Albatros a szolnoki Repülőmúzeumban látható.

SZDRB-20121211-01.jpg

Sidewinder-AMRAAM-Maverick-Litening kombináció a Gripenen. A háttérben látható kocsik az AIM-120-as rakéták és a Litening konténer szállítására szolgálnak, hazai termék mindkettő.

SZDRB-20121211-04.jpg

Csend és lobogó a készültség védett szektorában, ahova civil csak nagy ritkán juthat be. Két Gripen zárt állóhelyen áll indulásra készen, a harmadik gép nyitott lefedésben ad tartalékot.

SZDRB-20121211-05.jpg

Miután felzúg a készültség indítását jelző sziréna, elsőként a műszakiak futnak ki a gépekhez. A lefedésekbe egy oldalajtón jutnak be és azonnal nyitják a kapukat.

SZDRB-20121211-08.jpg

Futva érkezik a gépéhez a 39-es Gripen pilótája.

SZDRB-20121211-09.jpg

A 40-esbe is beül a hajózó.

SZDRB-20121211-10.jpg

A felkapcsolt helyzetfények jelzik, hogy jár a repülőgépet energiával ellátó APU. Rövidesen indul a hajtómű is.

SZDRB-20121211-11.jpg

Elsőként a géppár vezére hagyja el a lefedést.

SZDRB-20121211-12.jpg

A kísérő gépe is felbukkan.

SZDRB-20121211-13.jpg

Fékoldás! A 40-es megkezdi a gyorsítást.

SZDRB-20121211-14.jpg

Az RM12-es hajtómű teljes utánégetéssel tolja a 39-es Gripent, a canard húzott helyzetben van, a gép orra rövidesen elemelkedik.

SZDRB-20121211-15.jpg

Amint elment a készültség, a műszakiak már a fogadásukra készítik elő a kabinlétrát, a féktuskókat és a vontatórudat.

*

SZDRB-20121211-16.jpg

Mosoly a buborékban és tükörkép az An-26-os törzsén.

SZDRB-20121211-18.jpg

Az utascsere járó hajtóművek mellett (mögött!) történik. Két oldalról műszakiak gondoskodnak róla, hogy nehogy valaki "rossz irányba" induljon...

SZDRB-20121211-19.jpg

Zárul a rámpa, amit ezúttal lépcsővel láttak el.

SZDRB-20121211-17.jpg

A pilóták most a földön irányítják a gépet.

SZDRB-20121211-20.jpg

A magyar An-26-osok fedélzetén egyetlen hölgy repül, aki navigátorként vesz részt az ötfős személyzet munkájában.

SZDRB-20121211-20_1.jpg

Felszállás után az Ancsa földközelben marad, mivel egy rövid kör lerepülése után alacsony áthúzás következik a kecskeméti futópálya felett.

SZDRB-20121211-23.jpg

Az a bizonyos alacsony áthúzás.

SZDRB-20121211-21.jpg

A leszállás után az egyik gurulón várakozik az Ancsa, amíg földet ér és visszagurul a készültségi géppár.

SZDRB-20121211-25.jpg

Stop! Ennyi volt ... mára!

* * *

Fotó: Szórád Tamás