Taktikai leszállás

2012. augusztus 20. A kecskeméti szállítórepülők 603-as oldalszámú An-26-osa megérkezik a repülőbázis körzetébe. A szállítógép alig egy órája még Budapest felett díszelgett, majd egy fél órára kötelékbe rendeződött négy Gripennel. A repülési feladat utolsó mozzanataként, gyakorlásképpen taktikai leszállást hajt végre a személyzet.

tacland4.jpg

A manőver célja, hogy a repülőgép minél rövidebb ideig legyen kitéve a vállról indítható rakéták (MANPADS) fenyegetésének. Azokon a repülőtereken alkalmazzák, ahol nem vagy csak korlátozottan biztosított a védelem e fegyverek ellen. Egykor Szarajevó-leszállás néven lett ismert, de gyakran alkalmazták, alkalmazzák az iraki, afganisztáni repülőterekre érkező szállítórepülő személyzetek. A magyar An-26-osok annak idején ugyanezzel a módszerrel érkeztek meg például Bagdadba is.

A 603-as gép a kecskeméti bázis közvetlen közelébe, egy alig pár kilométer sugarú körön belülre ér. A repülési magasság 2100 méter (7000 láb), innen indul a manőver. Ha indokolt, akkor nagyobb magasságból (12 000 láb) is végrehajtható. A manőver valójában egy 360 fokos süllyedő forduló, amelynek végén a gép a pályaküszöb előtt lesz és gyorsan földet ér.

tacland1.jpg

Megkezdődik a folyamat és a mozzanatok gyors egymásutánban követik egymást: a gáz légi alapjáraton, a sebesség 310 km/h-ra csökken, kimennek a futóművek majd a fékszárnyak 15 fokra, 265-nél kimegy a teljes, 38 fokos fékszárny. A gép vízszintes repüléssel tovább lassul, majd az orrát leadva süllyedni kezd és fordulóba dől. A gép az intenzív süllyedés közben sem gyorsulhat 260 km/h fölé. A pilóták a ügyelnek a bedöntés mértékére, a sebességre, a forduló kiszámítására, a navigátor pedig azzal segíti őket, hogy folyamatosan diktálja a sebességet, az oldaltávolságot a pályától és a távolságot a küszöbtől.

tacland2.jpgA gép gyorsan veszti a magasságot és közben befejezi a fordulót. Előfordulhat, hogy a gép a küszöb átrepülésekor még nincs vízszintesen. A helyzet olykor ezt kívánja, ezért a személyzetek ezt is gyakorolják. A kabinban hangjelzés figyelmeztet a siklópálya elérésére („… glide slope …glide slope …”) majd egy másik a süllyedés mértékére („… sink rate ... sink rate …”). A hangjelzések elhallgatnak, még néhány rövid pillanat és finoman földet ér az Ancsa. Az An-26-oson nincs reverz, a gépnek mégis robajszerű hangja van amikor a fedélzeti technikus földi alapjáratra húzza a gázkarokat. A gép lassul, majd az egyik guruló irányába elhagyja a futópályát. A taktikai leszállás végrehajtva!

 tacland3.jpg

Az augusztus 20-i díszelgő repülést és taktikai leszállást végrehajtó személyzet (balról jobbra): Tóth József százados, fedélzeti technikus, Orosz Ákos főhadnagy, másodpilóta, Fábián László főhadnagy, parancsnok, Hábensusz Zoltán százados, rádiós és Juris Norbert százados, navigátor.

* * *

Fotó: Szórád Tamás