LION EFFORT 2012
A dél-svédországi Ronneby légibázisán és a környező légterekben egy héten át zajlott a Gripent üzemeltető légierők Lion Effort elnevezésű gyakorlata. A feladatokban a svéd légierő tizenhat, Dél-Afrika négy, Csehország három, a Magyar Honvédség öt Gripennel vett részt. A gyakorlat AEW és tanker hátterét szintén a svéd légierő biztosította. A cél a Gripen üzemeltetők együttműködésének gyakorlása volt.
A Magyar Honvédség részéről előretolt repülésirányítók és vadászirányítók is részt vettek a gyakorlaton. A thai légierő, amelynek Gripenjeit tavaly februárban Kecskeméten keresztül szállították le, megfigyelőket küldött. A bázison zajló mozzanatokba április 3-án kaptunk betekintést.
Az F17-eseknél 1975-ig tartott a Lansen korszak. Egy példány a bázis előtt fogadja az arra járókat. A ritka típusból a szolnoki Repülőmúzeum gyűjteményében is látható egy darab.
A napot a csehek kezdik. A 211-es Tigris század JAS39-esei mellett az ugyancsak cáslavi 212-es század három ALCA-ja is részt vett a gyakorlaton. A Lion Effort után a cseheké a vidseli lőtér, ahol éleslövészetet hajtanak végre. Légi utántöltés, Lion Effort, éleslövészet, Tiger Meet majd Baltic Air Policing. Az otthoni feladatok mellett ez a cseh Gripen közösség idei programja.
A délelőtti szélcsendben még mindenki a saját állóhelyéhez közelebbi pályavégről kezdte meg a felszállást. A svédek Litening konténerrel felszerelt Gripenje déli irányban gyorsít a 01/19 irányú futópályán.
A dél-afrikai pilóta sokáig várt a futóbehúzással.
Dél-Afrika légiereje tizenhét együléses gépet és kilenc kétülésest rendszeresített, az átadás 2006-ban kezdődött. Az utolsó négy gépet nem repülték át a leendő bázisra, a dél-afrikai pilóták ezekkel vettek részt a Lion Effort 2012-n.
A beöltözés is konténerekben történik, amelyeket berendezésükkel együtt a svédek bocsátottak a résztvevők rendelkezésére. A tárolószekrények között kapott helyett a g-ruha és az oxigénmaszk ellenőrzésére szolgáló eszköz is.
Ahány fokos a víz, annyi perc az élet - tartja a mondás. A tenger feletti repüléseknél a hajózók vízhatlan ruhát hordanak, amely a nyaknál és a végtagoknál zárva megakadályozza, hogy a pilóta teste a hideg vízzel érintkezzen.
Valamennyi résztvevő konténerekben alakította ki a tároló- és munkahelyeket. A 16-os számú lett a magyar OPS (Operations).
Feladatról érkezik vissza a Pumák együlésese. Az öt magyar gép Vidselből települt át, ahol március második felében éleslövészetet hajtottak végre a kecskeméti pilóták.
Gróf Gergely őrnagy két héttel korábban még légi célra lőtt gépágyúval és Sidewinder rakétával, a Lion Effort-on földi célokra is dolgozott. A feladatról néhány perce tért vissza, arcán még ott van az oxigénmaszk nyoma.
Amíg a hajózók a délutáni feladatra készülnek, addig a műszakiak előkészítik és tankolják a Gripeneket.
Az üzemeltetési kultúra finomsága: a töltőcsőről lecsöppenő kerozintól a műszakiak - jó gazda módjára - ronggyal védik a nagyértékű Litening célfelderítő és célmegjelölő konténert.
A zóna ura, a Ramp Chief. Amellett, hogy felügyeli a zónában zajló tevékenységet és forgalmat, kapcsolatot tart a gépek mellett dolgozó műszakiak és a hangár valamint a műhelyek között. A Ronneby bázis déli zónájában dolgozó fiatal tiszt büszke a munkájára és arra, hogy tavaly Szicíliában szerezhetett műveleti tapasztalatot.
A bázison jelentős szintkülönbségek vannak. Az IRIS-T-t és két póttartályt cipelő svéd Gripen pilótája is gázt ad, hogy gépe megmászhassa az emelkedőt.
A pilóta előtt látható kihúzható ellenző az erős napfénytől árnyékolja a műszerfal nagyméretű kijelzőit.
Füstpamacs jelzi, hogy kissé balra lógva földet ért a Flygvapnet tanker Herculese. Ezzel a géppel képezték a cseheket is, akik a gyakorlat során is gyakorolták a légi utántöltést. A Herky kabinajtaja mögé a líbiai bevetések jelvényeit festették.
A magyar kontingens legkisebb tagja az OPS konténerben, egy páncélszekrény tetején hasalva figyeli a munkát.
Tilos az á ...
*
A Lion Effort bázisán a gyakorlat mozzanatain kívül is akadt látnivaló.
Ronneby irányítótornya.
A Bristol-Nohab Mercury csillagmotor valaha egy svéd Ju-86-os bombázó légcsavarját forgatta.
Az egyik épületben egy Saab Lansen "pilótája" fogadja a belépőt.
A Ronneby bázison egykor a földi telepítésű légvédelem is jelen volt. Az egyik rendszer antennája erre a múltra emlékeztet.
Bemutatóra telepített Hawk légvédelmi rakéta indító és egy Giraffe radar menetből fotózva.
A Gripen előtti korszakot képviselő Viggen függőleges vezérsíkja.
Nagyméretű artwork az egyik hangárajtón.
Amikor az egyik Volvo nem tolja a Gripent, akkor a másik Volvo húzza!
A Försvarsmakten kutató-mentő helikoptere, egy Super Puma érkezik és gurul az ellenfényben. A típus a svéd fegyveres erőknél a HKP10 jelzést kapta.
Készül az interjú a Magyar Televízió híradója számára.
*
A légibázistól csak egy ugrásnyira van a csendes kisváros Karlskrona, amely a svéd haditengerészet bázisának és a parti őrség parancsnokságának is helyet ad. Bár a haditengerészeti bázis környékén nem lehet fotózni, a kikötőben ezt már nyugodtan megtehetjük.
A svéd parti őrség, a Küstbevakningen 5400 tonnás többcélú hajója. A Romániában épült hajóból hármat használ a parti őrség.
Egy második világháborús aknamentesítő, a Bremön, amely a tengerészeti múzeum mólójánál látható.
A svéd haditengerészet egykori kiképzőhajója egyben a legkisebb teljes vitorlázatú háromárbocos. Jelenleg felújítják, teljes szépségében júniustól lesz látható.
A Lion Effort gyakorlat egy része a Balti-tenger felett zajlott, amely ezen a képen a Scandinavian CRJ 900-asának szárnya alatt ragyog.
* * *
Fotó: Szórád Tamás