LOGICAL DECISION 2011 - KINN, A TEREPEN

A szeptember első két hetében megrendezett Logical Decision 2011 többnemzeti helikopteres gyakorlat egyik érdekes és látványos mozzanatára szeptember 7-én került sor az MH Bakony Harckiképző Központ táborfalvai gyakorlóterén. Végre úgy láthattuk és fotózhattuk a helikoptereket, ahogy az a legérdekesebb: kinn a terepen.

Az első mozzanat még rendezett terepen zajlik. A belga helikopter a táborfalvai bázis sportpályájára hoz egy magyar katonát.

Leszáll az Agusta 109-es. Ez a mozzanat többször ismétlődik, a könnyű helikopterek egyfajta légihidat létesítenek a gyakorlótér és a sportpálya között.

Magyar katona fut el a kecses Agustától. A gép utasai a szolnoki bázis pilótái és műszakijai közül kerültek ki.

A belga könnyű helikopterek le- és felszállását egy szó szerinti nagyágyú, a 336-os Mi-24P biztosítja.

Magyar katonák gyakorolják a MEDEVAC helikopter hívását. A MEDEVAC hívás adatait egy listáról olvassák be a rádióba, a pilóta ennek alapján dönti el, hogy berepül-e a leszállóhely körzetébe.

A földön kézjelekkel segítik a pilótát. Ha a feltartott kezek keresztben vannak, akkor a leszállási manővert megszakítja a pilóta, mert az valamilyen rendellenességet vagy veszélyt jelez.

A Bo-105-ösök viszonylag gyakran járnak a bokrok között, kihasználva a terep és a növényzet adta lehetőségeket. Itt is így közelít a MEDEVAC gép.

A német hadsereg helikoptere leszáll az aljnövényzetre. A leszállótalpas, alacsony építésű típus a terepen is stabilan áll.

A minimálisra csökkentett földi idő után, fedélzetén a sérülttel a MEDEVAC továbbrepül. Az egész mozzanatot az osztrák légierő OH-58B Kiowa helikoptere fedezi a levegőből.

Tovább! A katonák veszélyt jeleznek, ezért a MEDEVAC helikopter – ez esetben az egyik osztrák Kiowa – pilótája a leszállást megszakítva, a fák lombja mögé fordulva távozik a fenyegetett szektoron kívülre.

Most már biztonságos a terep, leszállhat a helikopter. A négyszínű álcázó festés a Logical Decision 2011 alkalmából került az osztrák OH-58-asok néhány példányára. Mi tagadás, jól néz ki a kora esti fényben!

Az osztrák hajózó nyitja az ajtót, a „sebesült” magyar katona társa segítségével érkezik a géphez.

Fotó: Szórád Tamás

*

A gyakorlat más mozzanatairól Papp Béla főhadnagy készített fotókat, amelyekből néhány az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis jóvoltából látható itt, az Air Base blogon.

Csúcsforgalom A109-essel, Bo-105-össel és Mi-24-essel a szolnoki állóhelyek felett. Az ilyen gyakorlatokon kiderül az is, hogy a résztvevők különböző repülési eljárásait hogyan lehet egységes keretek közé terelni.

Az MH 25/88-as Könnyű Vegyes Zászlóalj légimozgékonyságú erőivel a fedélzetén, kis magasságon repül a Mi-17-es.

A gyakorlat forgatókönyvét nem várt esemény írta át, gyors reagálásra kényszerítve a résztvevőket. Ilyen élesben is előfordulhat, ha az ellenség tűztengerré változtatja a műveleti területet.

A vas a levegőben egy Mi-24P, lent az álcaháló alatt a győriek Kub indítója lapul. Utóbbi a kecskeméti Gripenekkel is gyakorol. A forgatókönyv szerint ugyanis két vadászpilóta dezertálni készül és arra, hogy átállva a saját erőit támadja.

Tűzharc.

*

Így néz ki, amikor egy Kiowán dolgozik a hatcsövű, 7,62 mm-es Minigun géppuska. Fotó: Osztrák Légierő

* * *