Ez a számláló a poszt nézettségét mutatja. Mindenképp olvasd el ezt a posztot a részletekért.

HTML

Hirdetés

Air Base

t.szorad@gmail.com

Címkék

0 pont (6) afganisztán (10) alkotók (4) argentína (1) ausztria (7) baltic air policing (2) belgium (4) budapest (18) csehország (26) dánia (3) dél afrika (1) egyesült államok (36) egyesült királyság (5) éjszakai repülés (8) ejtőernyősök (6) éleslövészet (12) előretolt repülésirányítók (11) emlékmű (5) finnország (5) földi telepítésű légvédelem (7) franciaország (7) görögország (3) gripen (55) gyakorlatok (53) győr (4) helikopterek (94) hétköznapok (36) história (17) hölgyek a seregben (2) hollandia (2) horvátország (9) india (1) irak (1) izrael (2) járművek (9) jtac (7) kanada (1) kecskemét (66) kiállítás (2) kiállított repülőgépek (4) kiképzés (3) korea (1) koszovó (1) kutató-mentők (3) légiforgalmi irányítók (1) légifotó (7) légirendészet (1) lengyelország (4) líbia (17) litvánia (2) macedónia (1) magyarok a nagyvilágban (12) magyar honvédség (161) magyar néphadsereg (2) megemlékezés (5) műszakiak (35) múzeum (8) nato flying training in canada (5) németország (3) nyitott égbolt/open skies (1) olaszország (9) olvasói levél (1) oroszország (1) pápa (28) radarok (1) repülőgép hordozók (17) repülőnapok (25) svédország (10) szállítórepülés (31) szentkirályszabadja (8) szlovákia (10) szlovénia (5) szolnok (39) szovjetunió (2) táborfalva (1) találkozó (6) találkozók (1) tankerek (6) taszár (9) technika (3) tengerészeti repülés (50) thaiföld (1) tököl (1) történetek (45) tűzoltók (1) új zéland (1) űrhajózás (2) vadászirányítók (1) várpalota (1) vendégszerző (1) vietnam (4) Címkefelhő

Arrivederci Spillo!

2010.06.28. 20:56 szórád tamás

Az Aeronautica Militare 2004 májusának utolsó hétvégéjén, a Róma melletti Pratica di Mare légibázison, egy nagyszabású repülőnappal búcsúzott az F-104 Starfighter típustól. A hivatalosan F-104 Világtalálkozónak nevezett rendezvényre a típus valamennyi egykori üzemeltetője is hivatalos volt. Bár a Starfighterek még néhány hónapig repültek az olasz légierőben, hivatalosan ezen a májusi hétvégén búcsúztak a szolgálattól, és ezzel az utolsó F-104-es üzemeltető is leállította a legendást típust.  A rendezvényen az olasz légierő, a haditengerészet, a parti őrség, a hadsereg, a tűzoltóság valamint a vám- és pénzügyőrség szinte valamennyi típusa mellett több külföldi légierő is tiszteletét tette. A Magyar Honvédséget egy Mi-17-es és egy Mi-24-es helikopter képviselte.

Az Aeronautica Militare 1963 márciusában állította szolgálatba az F-104-est. A típus nagyon népszerű volt Olaszországban, ahol a sárkány formája után legtöbbször a Spillo (Tű) becenévvel illették. A különböző változatokból összesen 360 darabot rendszeresítettek az olaszok.

A hetvenes-nyolcvanas évekre volt jellemző a terepszínű festés, a nagyméretű, színes felségjel, századjelvény, üzemeltetési feliratok és az ugyancsak nagyméretű oldalszám. A 3-11-es múzeumi példányként volt kiállítva.

A kilencvenes évekre zsugorodtak és elhalványultak a jelzések. Csak a felségjel maradt színes - kicsiben.

Ágaskodó paripák a vezérsíkon. Az első két gép a 9. Stormo (Grazzanise) kötelékébe tartozik. A kék festésű gép és a mögötte álló szürkék a 4. Stormo (Grosseto) bázisáról érkeztek.

"Unus sed leo - Csak egy, de az egy oroszlán"

Az elegáns fekete festés 2003-ban, az olasz Starfighter üzemeltetés 40. évfordulója alkalmából került a 4. Stormo (ezred) gépére.

Kilencgépes Starfighter kötelék nyitott futós áthúzása. Már a felszállásuk sem volt mindennapi látvány. A zenei aláfestésről kilenc General Electric J79-es hajtómű gondoskodott.

A Starfighter mellett talán a Gripen az egyetlen típus, amelynek balra nyílik a kabinteteje.

Spillo Speciale. A  függőleges vezérsíkon a 9. Stormo jelvénye látható, amely leginkább a motorsportból ismert, a Ferrari használja. A gép száma és piros színe a Ducati egyik motorjára utal, egy Ducati rajongó pilóta ötlete volt, hogy a gép ilyen festést kapjon. A 9-99-es gép az egyetlen olasz F-104-es volt, amely felségjel nélkül repült.

Francesco Baracca őrnagy (1888-1918), a 34 légigyőzelmes ász mellszobra. Az első világháborús pilóta repülőgépén volt először látható a "cavallino rampante", az ágaskodó fekete ló, amely a harmicas évektől Enzo Ferrari versenyautóin is megjelent.

Az olasz Parti Őrség (Guardia Costiera) sirályszárnyú tolólégcsavaros felderítő repülőgépe, a Piaggio P.166-os. A típus más-más felszereléssel más szolgálatoknál is rendszerben áll vagy állt.

Szicíliából, az amerikai haditengerészettel közösen üzemeltetett tengerészeti légibázisról, Sigonelláról érkezett a Br1150 Atlantic.

Ha éppen nincsenek tengeren, akkor az olasz csizma sarkán lévő Taranto a bázisa az olasz haditengerészet (Marina Militare) AV-8B Harrier II-eseinek.

A Starfighterek kivonása és a Eurofighterek rendszerbe állítása közötti időszakot bérelt Tornado F.3-asokkal akarták kitölteni az olaszok. A gépek gyakori meghibásodása miatt azonban a bérleti időszakot nem hosszabbították meg, és az amerikai F-16-ost állították szolgálatba.

Az Alenia színeiben repült a Eurofighter egyik tesztpéldánya. 

A formája mellett a festése is "sportos" a Vám- és Pénzügyőrség (Guardia di Finanza) Agusta A109-es helikopterének.

Az AB-47J tervezőit talán egy ebihal ihlette ...

Az olasz légierő kutató-mentő szolgálatának Irakot is megjárt HH-3F Pelican helikoptere.

Az olasz haditengerészetnél az EH.101-es lett az AS.61 Sea King váltótípusa.

Török RF-4E Phantom II. A személyzet a nap folyamán egy kisebb bazárt varázsolt a gép mellé, ahol az aranyozott pilótaszobortól kezdve a műanyag jatagánig minden csecsebecse kapható volt.

A Luftwaffe MiG-29-ese az USA-t is megjárta. Érdekes módon a német műszakiak megtiltották a gép közeli fotózását.

A rendezvényen Silvio Berlusconi is tiszteletét tette. A Presidente úgy távozott, ahogy érkezett: az Airbus 319-es kormánygép fedélzetén.

A Pratica di Mare bázist egy kis parti település, Torvaianica választja el a tengertől. A kisvárosban este pezsdül fel az élet és a halászok is ekkor futnak ki csónakjaikon.

* * *

Címkék: olaszország repülőnapok