Ez a számláló a poszt nézettségét mutatja. Mindenképp olvasd el ezt a posztot a részletekért.

HTML

Hirdetés

Air Base

t.szorad@gmail.com

Arrivederci Spillo!

2010.06.28. 20:56 szórád tamás

Az Aeronautica Militare 2004 májusának utolsó hétvégéjén, a Róma melletti Pratica di Mare légibázison, egy nagyszabású repülőnappal búcsúzott az F-104 Starfighter típustól. A hivatalosan F-104 Világtalálkozónak nevezett rendezvényre a típus valamennyi egykori üzemeltetője is hivatalos volt. Bár a Starfighterek még néhány hónapig repültek az olasz légierőben, hivatalosan ezen a májusi hétvégén búcsúztak a szolgálattól, és ezzel az utolsó F-104-es üzemeltető is leállította a legendást típust.  A rendezvényen az olasz légierő, a haditengerészet, a parti őrség, a hadsereg, a tűzoltóság valamint a vám- és pénzügyőrség szinte valamennyi típusa mellett több külföldi légierő is tiszteletét tette. A Magyar Honvédséget egy Mi-17-es és egy Mi-24-es helikopter képviselte.

Az Aeronautica Militare 1963 márciusában állította szolgálatba az F-104-est. A típus nagyon népszerű volt Olaszországban, ahol a sárkány formája után legtöbbször a Spillo (Tű) becenévvel illették. A különböző változatokból összesen 360 darabot rendszeresítettek az olaszok.

A hetvenes-nyolcvanas évekre volt jellemző a terepszínű festés, a nagyméretű, színes felségjel, századjelvény, üzemeltetési feliratok és az ugyancsak nagyméretű oldalszám. A 3-11-es múzeumi példányként volt kiállítva.

A kilencvenes évekre zsugorodtak és elhalványultak a jelzések. Csak a felségjel maradt színes - kicsiben.

Ágaskodó paripák a vezérsíkon. Az első két gép a 9. Stormo (Grazzanise) kötelékébe tartozik. A kék festésű gép és a mögötte álló szürkék a 4. Stormo (Grosseto) bázisáról érkeztek.

"Unus sed leo - Csak egy, de az egy oroszlán"

Az elegáns fekete festés 2003-ban, az olasz Starfighter üzemeltetés 40. évfordulója alkalmából került a 4. Stormo (ezred) gépére.

Kilencgépes Starfighter kötelék nyitott futós áthúzása. Már a felszállásuk sem volt mindennapi látvány. A zenei aláfestésről kilenc General Electric J79-es hajtómű gondoskodott.

A Starfighter mellett talán a Gripen az egyetlen típus, amelynek balra nyílik a kabinteteje.

Spillo Speciale. A  függőleges vezérsíkon a 9. Stormo jelvénye látható, amely leginkább a motorsportból ismert, a Ferrari használja. A gép száma és piros színe a Ducati egyik motorjára utal, egy Ducati rajongó pilóta ötlete volt, hogy a gép ilyen festést kapjon. A 9-99-es gép az egyetlen olasz F-104-es volt, amely felségjel nélkül repült.

Francesco Baracca őrnagy (1888-1918), a 34 légigyőzelmes ász mellszobra. Az első világháborús pilóta repülőgépén volt először látható a "cavallino rampante", az ágaskodó fekete ló, amely a harmicas évektől Enzo Ferrari versenyautóin is megjelent.

Az olasz Parti Őrség (Guardia Costiera) sirályszárnyú tolólégcsavaros felderítő repülőgépe, a Piaggio P.166-os. A típus más-más felszereléssel más szolgálatoknál is rendszerben áll vagy állt.

Szicíliából, az amerikai haditengerészettel közösen üzemeltetett tengerészeti légibázisról, Sigonelláról érkezett a Br1150 Atlantic.

Ha éppen nincsenek tengeren, akkor az olasz csizma sarkán lévő Taranto a bázisa az olasz haditengerészet (Marina Militare) AV-8B Harrier II-eseinek.

A Starfighterek kivonása és a Eurofighterek rendszerbe állítása közötti időszakot bérelt Tornado F.3-asokkal akarták kitölteni az olaszok. A gépek gyakori meghibásodása miatt azonban a bérleti időszakot nem hosszabbították meg, és az amerikai F-16-ost állították szolgálatba.

Az Alenia színeiben repült a Eurofighter egyik tesztpéldánya. 

A formája mellett a festése is "sportos" a Vám- és Pénzügyőrség (Guardia di Finanza) Agusta A109-es helikopterének.

Az AB-47J tervezőit talán egy ebihal ihlette ...

Az olasz légierő kutató-mentő szolgálatának Irakot is megjárt HH-3F Pelican helikoptere.

Az olasz haditengerészetnél az EH.101-es lett az AS.61 Sea King váltótípusa.

Török RF-4E Phantom II. A személyzet a nap folyamán egy kisebb bazárt varázsolt a gép mellé, ahol az aranyozott pilótaszobortól kezdve a műanyag jatagánig minden csecsebecse kapható volt.

A Luftwaffe MiG-29-ese az USA-t is megjárta. Érdekes módon a német műszakiak megtiltották a gép közeli fotózását.

A rendezvényen Silvio Berlusconi is tiszteletét tette. A Presidente úgy távozott, ahogy érkezett: az Airbus 319-es kormánygép fedélzetén.

A Pratica di Mare bázist egy kis parti település, Torvaianica választja el a tengertől. A kisvárosban este pezsdül fel az élet és a halászok is ekkor futnak ki csónakjaikon.

* * *

Címkék: olaszország repülőnapok